حذف روادید ایران و روسیه؛ به‌زودی

حذف روادید ایران و روسیه؛ به‌زودی


همین امروز و فرداست که خبر انجام سفرهای گردشگری بدون روادید بین ایران و روسیه روی خروجی خبرگزاری‌های مهم جهان بنشیند؛ خبری که فعلا مسکو از اتمام تقریبی کار بر روی توافق‌نامه آن خبر داده است. به گفته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، آژانس گردشگری فدرال روسیه در حال همکاری با ایرانی‌ها برای تدوین سازوکارهای پیاده‌سازی توافق‌های مربوط به لغو روادید است. زاخارووا این سخنان را در کنفرانس خبری چند روز پیش مطرح کرده و گفته امیدواریم این کار به‌زودی به پایان برسد و توافق‌نامه اجرایی شود.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه درعین حال تاکید کرده تصمیم‌گیری در مورد زمان اجرایی‌شدن این توافق‌نامه به موقعیت همه‌گیری کرونا در روسیه و ایران و اقدامات قرنطینه‌ای مربوط به این بیماری در دو کشور بستگی دارد.
توافق‌نامه مذکور در مورد سفرهای گردشگران گروهی بدون نیاز به اخذ روادید ۲۸ مارس ۲۰۱۷ طی سفر روحانی رئیس‌جمهور ایران به مسکو امضا شده بود.
خبری که ماریا زاخارووا در کنفرانس خبری اعلام کرد، بازتاب بین‌المللی گسترده‌ای را به‌دنبال داشت. برای مثال، وب‌سایت Russia Briefing به شرح این خبر پرداخت و بخش‌هایی از صحبت‌های سخنگوی وزارت  خارجه را منتشر کرد.  وب‌سایت dailygovjobs هم با عنوان «روسیه می‌گوید لغو روادید برای گردشگران ایرانی به زودی اجرایی می‌شود» به شرح این خبر پرداخت و از قول زاخارووا نوشت: بر اساس این توافق‌نامه، گروه‌های گردشگرِ پنج تا ۵۰ نفره قادر خواهند بود مدت ۱۵ روز در روسیه اقامت داشته باشند.