نسخه Pdf

ترس از هیچ!

ترس از هیچ!

سید‌محمدعلی سیدحنایی مدال‌آور المپیاد سواد رسانه‌ای

چند سال پیش بود که خبری مبنی بر (تازه‌ترین روش اعدام در جهان ) در محافل خبری منتشر شد؛ به‌گونه‌ای که فرد محکوم روی تختی خوابانده می‌شد و چشم‌هایش را می‌بستند سپس به بهانه تخلیه خون از بدنش لوله‌هایی به بدن او وصل می‌کردند و از آن آب ولرم ردمی‌کردند؛ پس از مدتی فرد بدون خارج شدن حتی یک قطره خون از بدنش می‌میرد!
این نقل امروز ما در چالش‌های مجازی است؛ چالش‌هایی که با ایجاد رعب و وحشت کار خود را شروع می‌کنند و با شایعات سریعا جای خود را در بین مردم باز می‌کنند و نهایتا مجالی می‌شوند برای اخاذی عده‌ای سوء‌استفاده‌گر ...
حتما اسم چالش نهنگ آبی برایتان آشناست؛ چالشی که چند وقتی در صدر اخبار و شایعات بود و به دغدغه اصلی نوجوانان و خانواده‌های نگران‌شان تبدیل شده بود! این چالش با شعار «پاک کردن زمین از افراد به درد نخور» شروع به کار کرد و نهایتا در دادرسی متهم ثابت شد که وی صرفا برای شهرت این ادعا را کرده و اصلا چالشی وجود نداشته است! 
حالا هم چالشی جدید از شرق زمین سر و کله‌اش پیدا شده با نام MOMO ؛ تصویر عروسکی عجیب و در عین حال ساده که همان‌طور که من با بزرگ نوشتن کلمات برجسته‌اش کردم با ویژگی‌های بصری خاص در ناخودآگاه ذهن مخاطب تاثیر می‌گذارد و او را مجذوب «ترس از هیچ»می‌کند !
این نوع چالش‌ها با استفاده از دسترسی‌هایی که ما خودمان به شبکه‌های اجتماعی داده‌ایم مثل : دسترسی به میکروفن ، دوربین، موقعیت مکانی، مخاطبان ‌و... اطلاعات ما را با ایجاد رعب و وحشت به خودمان برمی‌گرداند و در قبال آن در‌خواست عملی خطرناک یا پرداخت رشوه برای پایان بازی دارند ! 
جالب‌تر این‌که احتمال مواجهه شما با MOMO‌های تقلبی و افراد شیاد بیشتر از برخورد شما با خود این چالش است که اصلا ماهیت اصلی‌اش هم زیر سوال است! 
در این ایام کرونایی که فضای مجازی تبدیل به مدرسه شده و برخورد ما با رسانه‌ها از هر زمانی بیشتر شده یادمان باشد در رسانه این دروغ و بزرگ‌نمایی‌ها هستند که اغلب اوقات روی ما تاثیر می‌گذارند ؛ در مواجهه با پیام از طرف MOMO بدون دیدن پیام ، آن شماره و اکانت آن را مسدود کنیم و مراقب باشیم با تلقین ذهنی اعدام نشویم!
ضمیمه قاب کوچک