نسخه Pdf

حواس جمع!

حواس جمع!

عرفان قاسمی مدال‌آور المپیاد سواد رسانه‌ای

با بازگشت مجدد مومو، دوباره زمزمه‌های حفظ حریم‌شخصی و امنیت در فضای مجازی سر زبان‌ها افتاد؛ در این بخش چندنکته ساده و مهم درباره‌ حفظ امنیت در فضای مجازی را با هم مرور خواهیم کرد.

۱.‌ از تأیید دو مرحله‌ای استفاده کنید! 
این قابلیت به معنای ایجاد دولایه‌ امنیتی برای دسترسی به حساب کاربری شماست و با فعال‌سازی آن، یک سد حفاظتی دیگر برای ورود به حساب کاربری شما ایجاد خواهد شد. خوشبختانه امروزه تمام سرویس‌های آنلاین شناخته‌شده مانند: گوگل، فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اپ و… این قابلیت را در دسترس کاربران قرار داده‌اند. برای فعال‌سازی تأیید دو مرحله‌ای، بخش تنظیمات امنیتی نرم‌افزار را جست‌وجو کنید!
۲. در انتخاب گذرواژه دقت کنید! 
هکرها و بدافزارها معمولا فهرستی از گذرواژه‌های رایج و پراستفاده را در اختیار دارند و هنگام ورود به یک حساب کاربری از آنها استفاده می‌کنند، به همین علت به هیچ عنوان از کلمات رایج و قابل حدس به‌عنوان گذرواژه استفاده نکنید. بهتر است گذرواژه شما ترکیبی از حروف ، اعداد و علائم نگارشی باشد . اگر به‌خاطر سپردن گذرواژه‌ها برایتان امری دشوار است، می‌توانید از نرم‌افزار‌های مدیریت پسورد مانند :  Bitwarden و lastpass استفاده کنید. این نرم‌افزارها همچنین قابلیت انتخاب گذرواژه تصادفی و امن را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند. برای کاهش احتمال لو رفتن گذرواژه‌تان بهتر است هر چندماه یک‌بار گذرواژه‌هایتان را تغییر دهید.
۳. مراقب دسترسی‌ها باشید!
هر نرم‌افزاری به‌واسطه‌ امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد نیازمند دسترسی‌ به بخش‌های مختلف سیستم شما خواهد بود. دسترسی به موقعیت جغرافیایی، حافظه داخلی، دوربین، میکروفن و مخاطبان تنها بخشی از این مجوزها هستند. بدافزارها با دسترسی پیدا کردن به این بخش‌ها، به جاسوسی و افشای اطلاعات شما می‌پردازند.
با رفتن به بخش app permissions در تنظیمات تلفن هوشمندتان می‌توانید این مجوزها را لغو یا دسترسی‌های هرنرم‌افزار را محدود کنید.
۴. مخاطبان باهوش را دست‌کم نگیرید! 
احتمالا بارها شاهد انتشار عکس‌های سلفی، دسته‌جمعی و اسکرین‌شات‌های خود یا دیگران بوده‌اید. انتشار چنین تصاویری شاید در گام اول کم‌خطر به‌نظر برسد اما یک مخاطب زرنگ می‌تواند با در کنار هم قرار دادن تصاویری که منتشر می‌کنید به بخشی از اطلاعات شخصی شما پی‌ببرد. عکس‌هایی که از پنجره اتاقتان، محله‌تان و… می‌گذارید می‌تواند به لو رفتن محل سکونت شما منجر شود. انتشار تصاویری که از صفحه تلفن‌تان گرفته‌اید هم می‌تواند به کشف نرم‌افزارهایی که استفاده می‌کنید، مدل تلفن شما و... بینجامد، که این اطلاعات برای یک هکر مفید خواهد بود! 
۵. علایق‌تان را فریاد نزنید! 
فضای مجازی بستر امنی برای به‌اشتراک‌گذاری علایق شخصی‌تان نیست. این کار در نگاه اول منطقی به‌نظر می‌رسد که علایق و شادی‌هایتان را با افرادی که شما را دنبال می‌کنند تقسیم کنید اما اگر فرد نامحرمی به این جزئیات دست پیدا کند، می‌تواند با تحلیل و استفاده از آنها، ویژگی‌های روان‌شناختی و نقاط ضعف و قوت شما را استخراج کرده و در مواقع مختلف از جمله در روابط فردی از آنها استفاده کند! 
۶. گول نخورید!
بسیاری از افراد با استفاده از آگاهی کم دیگران نسبت به فناوری، اقدام به سوءاستفاده از آنها می‌کنند. برای جلوگیری از چنین اتفاق‌هایی باید سطح دانش خود نسبت به فناوری را بالا ببریم؛ برای این‌کار بهتر است پیش از نصب هر نرم‌افزار، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات آن را مطالعه کنیم تا با دسترسی‌ها و ضوابط امنیتی آن آشنا شویم!
ضمیمه قفسه کتاب