راهكارهای مقابله با اقدام فرانسه

راهكارهای مقابله با اقدام فرانسه

محسن پاك‌آیین تحلیلگر مسائل بین‌الملل

اقدام دولت فرانسه مبنی بر توهین و اهانت به مقدسات مسلمانان خلاف موازین بین‌المللی و حقوق انسانی است، لذا باید وزارت خارجه كشورمان به‌جز اقدامات انجام‌شده از قبیل توییت‌های وزیر خارجه و احضار كاردار موقت این كشور در ایران، در چند حوزه دیگر نیز فعالیت داشته باشد.
وزارت خارجه باید حول اقدام شنیع فرانسه و این واقعیت كه این كشور در حال توجیه اهانت به مقدسات اسلامی است، كشورهای مسلمان را متحد و دور هم جمع كند.
در این راستا باید سازمان همكاری‌های اسلامی فعال شود، علی‌رغم این‌كه مقر این سازمان در جده و تحت نفوذ عربستان است، اما باید این كشور به دلیل وظیفه‌اش در دفاع از مقدسات اسلامی، مقابل این توهین‌ها موضع بگیرد. بنابراین فرصت خوبی است تا این سازمان اجلاسی را در سطح وزرای خارجه و به صورت مجازی برگزار كند تا كشورهای اسلامی بیانیه‌ای علیه دولت فرانسه صادر كرده و به این شكل اتحاد خود را نشان دهند.
همچنین سازمان جهان اسلام كه اجلاسیه آن حدود دو سال قبل در كوالالامپور از سوی دولت مالزی و چند كشور مسلمان از جمله ایران تاسیس شده، می‌تواند در این زمینه نقشی ایفا كند. به این معنی كه با دولت مالزی تماس گرفته شود تا این سازمان نوتاسیس هم فعالیت خود را برای محكومیت و دفاع از ساحت پیامبر(ص) انجام دهد.
از سوی دیگر تماس‌های تلفنی با برخی از رؤسای جمهور و نخست‌وزیران كشورهای اسلامی برای تبادل نظر و یافتن راهكارهای دفاع مشترك از مبانی اسلامی، می‌تواند در این زمینه مفید باشد. در این ارتباط می‌توان با رؤسای جمهور كشورهایی از جمله اندونزی، مالزی، تونس، الجزایر كه در جهان اسلام شناخته‌شده‌تر هستند، تماس‌هایی را برای مقابله با اقدام فرانسه انجام داد.
به‌جز جهان اسلام می‌توان از طریق فعال كردن جنبش غیرمتعهدها كه بعد از سازمان ملل بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی است و ایران نیز ارتباط خوبی با دبیرخانه و اعضای آن دارد، وارد عمل شد تا شاید به این ترتیب بتوان گردهمایی‌های مجازی برای محكومیت اقدامات دولت فرانسه انجام داد.
در كنار موضوعات عنوان‌شده، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل و آقای ظریف می‌توانند از طریق تماس با دبیركل این سازمان از فرانسه شكایت كرده و این اقدام فرانسه را نماد توهین به حقوق انسان‌ها و حدود دو میلیارد مسلمان در دنیا تعریف و خواهان محكومیت اقدام فرانسه توسط سازمان ملل شوند. چراكه وظیفه اصلی سازمان ملل ایجاد صلح و آرامش در كشورهاست و باید در مقابل اقدامات تحریك‌آمیز دولت فرانسه نسبت به مسلمانان جهان اقدامات لازم انجام شود.