اولین میزبانی ایران

اولین میزبانی ایران

امروز سالگرد میزبانی ایران از رقابت‌های جهانی وزنه‌‌برداری سال 1957 است.
17 آبان سال 1336، سی و سومین دوره رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان در تهران برگزار شد. میزبانی ایران از رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری از آن رو اهمیت داشت که تا پیش از آن و طی سال‌های 1891 تا 1957، هیچ کشور آسیایی میزبانی این رویداد ورزشی را برعهده نگرفته بود و برای نخستین‌بار رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در خارج از اروپا و آمریکا برگزار می‌شد.
پیشنهاد میزبانی تهران 10 اکتبر 1955 میلادی (18 مهر 1334) و در کنگره سالانه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در شهر مونیخ مطرح شد که مورد موافقت اعضا قرار گرفت. میزبانی تهران از رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری، نخستین میزبانی یک شهر آسیایی از یک رویداد جهانی ورزشی به شمار می‌رفت و تا پیش از آن، نه ایران و نه سایر کشورهای آسیایی، میزبان مسابقه‌هایی در سطح قهرمانی جهان در هیچکدام از رشته‌های ورزشی نبودند.
به همین سبب انجمن تربیت‌بدنی وقت با کمک مستقیم دولت تصمیم به ساخت نخستین سالن سرپوشیده و چند منظوره ورزشی در کشور گرفت. این سالن که آن زمان به کاخ ورزش معروف بود و هم اکنون با نام «شهدای هفتم تیر» شناخته می‌شود، حدفاصل سال‌های 1335 و 1336 با گنجایشی بالغ بر سه هزار نفر در قسمت شمالی پارک شهر و جنب ساختمان تربیت‌بدنی آن زمان، ساخته شد. بودجه‌ای که برای ساخت این سالن و تجهیزات جانبی آن نظیر حمام گرم فنلاندی، سقف انگلیسی، میله هالترهای آمریکایی و... هزینه شد رقمی حدود 600 هزار تومان بود، که آن زمان پول هنگفتی به شمار می‌رفت. با چنین بودجه‌ای مراحل ساخت و تجهیز این سالن ورزشی چند منظوره پس از یک سال و نیم
در تابستان سال 1336 به پایان رسید تا تهران برای نخستین میزبانی یک رویداد ورزشی جهانی آماده شود.
رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری 1957 روز جمعه 17 آبان 1336 به شکل شایسته‌ای در تهران افتتاح شد و 76 وزنه‌بردار از 21 کشور دنیا طی پنج روز با یکدیگر رقابت کردند. بر اساس آنچه در نشریات آن زمان بازتاب پیدا کرد، اعضای فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری، میزبانی کشورمان را از مسابقات جهانی تهران بی‌نظیر قلمداد کردند.