جمهوریخواهان در اسارت ترامپ

کاخ سفید 126 نفر از اعضای کنگره را وادار به حمایت از پیروزی ترامپ در انتخابات کرده است

جمهوریخواهان در اسارت ترامپ

سران حزب جمهوریخواه سرنوشت سیاسی مبهمی را پیش رو دارند! آنها از یک سو می‌خواهند ترامپ را از معادلات داخلی و سیاسی این حزب حذف کنند و از سوی دیگر واقعا نمی‌توانند چنین اقدامی صورت دهند. این در حالی است که رای دیوان عالی آمریکا به سود بایدن و دموکرات‌ها به گردش درآمده و درخواست تغییر نتایج آرا در چهار ایالت محل مناقشه از سوی این محکمه رد شده است. ترامپ در حال گروکشی آشکار از سناتورهای جمهوریخواه و حتی برخی سران این حزب می‌باشد. ترامپ بارها تهدید کرده اگر سران حزب جمهوریخواه به خواسته‌های وی در آینده ( خصوصا در انتخابات میاندوره‌ای کنگره در سال 2022 و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024) تن ندهند، از طرفدارانش می‌خواهد تا آرای خود را به سود این حزب سنتی به گردش درنیاورند. در این صورت، شکست جمهوریخواهان در برابر نامزدهای دموکرات ( چه در انتخابات کنگره و چه در انتخابات ریاست جمهوری) قطعی خواهد بود.

 حمله ترامپ به دیوان عالی آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، دیوان عالی آمریکا را به دلیل رد درخواست ابطال نتیجه انتخابات چهار ایالت آمریکا فاقد خرد و شجاعت خواند. ترامپ در پیامی در این خصوص نوشت: «دیوان‌عالی واقعا ما را ناامید کرد. آنها هیچ خرد و شجاعتی ندارند.»
وی در پیام دیگری بار دیگر خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دانست و نوشت: «بنابراین شما رئیس‌جمهوری ایالات متحده هستید و سپس انتخاباتی را پشت سر گذاشته‌اید که بیشتر از هر رئیس‌جمهوری فعلی در تاریخ رأی کسب کرده است اما ظاهرا باخته‌اید. نمی‌توانید در مقابل دیوان عالی «جایگاه» خود را به دست آورید، بنابراین از ایالات فوق‌العاده‌ای درخواست «وساطت» می‌کنید که بعد از بررسی و مطالعه دقیق به این باور می‌رسند که شما را «دور زده‌اند» و این مساله به آنها نیز آسیب زده است. به همین ترتیب، بسیاری دیگر نیز به این پرونده پیوسته‌اند، اما در یک چشم به‌هم‌زدن، بدون آن که حتی نگاهی به دلایل مطرح‌شده بیندازند، همه چیز از بین می‌رود. یک انتخابات تقلبی، مبارزه کنید‌».
همان گونه که اشاره شد، دیوان عالی آمریکا درخواست ایالت تگزاس و ستاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای ابطال نتایج انتخابات در چهار ایالت این کشور را رد کرد.هر سه قاضی که از سوی ترامپ در این دادگاه منصوب شده‌اند نیز همراه با اکثریت قضات دادگاه عالی آمریکا این اقدام ایالت تگزاس و ستاد ترامپ را رد کردند.ایالت تگزاس به همراه ستاد ترامپ در دادخواستی که به دیوان عالی آمریکا ارائه کردند خواستار ابطال نتیجه انتخابات در چهار ایالت کلیدی جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین بودند که در تمامی این چهر ایالت کلیدی، بایدن پیروز انتخابات اعلام شده است.
 دستان جمهوریخواهان بسته است
در چنین شرایطی دستان جمهوریخواهان به شدت بسته است! بسیاری از جمهوریخواهان، حتی اگر بخواهند در برهه فعلی نمی‌توانند بر شکست ترامپ مهر تایید بزنند زیرا در این صورت با خشم طرفداران این حزب ( که بسیاری از آنها به طرفداران شخص ترامپ تبدیل شده‌اند ) مواجه خواهند شد. این دغدغه و مساله، خود را در ماجرای رای‌گیری اخیر در کنگره ( بر سر تایید پیروزی بایدن در انتخابات) نشان داده است. نکته جالب توجه این که با وجود رای دیوان عالی آمریکا در خصوص شکست ترامپ در انتخابات و ردشدن شکایات وی در چهار ایالت محل مناقشه، رئیس جمهوری فعلی آمریکا و وکیل آن رودی جولیانی اصرار دارند که شکایات حقوقی خود را علیه دموکرات‌ها و حتی فرمانداران ایالات جورجیا و آریزونا (که هر دو جمهوریخواه هستند) به جریان بیندازند. در این میان، دموکرات‌ها نیز اسیر بازی مشترک ترامپ و جمهوریخواهانی شده‌اند که آینده سیاسی خود را به صورت ناخواسته به ترامپ گره زده‌اند. بدون شک ترامپ این گروکشی آشکار را علیه حزب جمهوریخواه ادامه خواهد داد.
 حامیان ترامپ به خیابان‌ها می‌آیند
ترامپ از حامیان خود خواسته است تا بار دیگر به خیابان‌ها بیایند! آنها این بار در حالی در حمایت از ترامپ تظاهرات خواهند کرد که دیگر شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ندارند. دیوان‌عالی آمریکا در رای اخیر خود طرفداران ترامپ را شدیدا ناامید کرده است.
در هر حال با از بین رفتن بزرگ‌ترین شانس دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات، طرفداران او قصد دارند تجمعی اعتراضی در واشنگتن دیسی تشکیل دهند.در یکی از این تجمعات که «تظاهرات دعاکنندگان» نام گرفته، قرار است مراسمی جهت «دعا برای فرو ریختن دیوار فساد و تقلب انتخاباتی» برگزار شود .ماه گذشته نیز حدود10 هزار نفر از طرفداران ترامپ در پایتخت آمریکا تجمع برگزار کردند که در نهایت به درگیری‌های پراکنده با حامیان جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» منجر شد.
 فاز دوم عملیات ترامپ آغاز شده است
به نظر می‌رسد ترامپ دیگر قدرت چندانی برای تغییر معادلات بازی در آمریکا ندارد! تلاش‌های رودی جولیانی وکیل رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر همراهانش یکی پس از دیگری با بن‌بست و شکست رو‌به‌رو شده است. رئیس جمهوری آمریکا در فاز اول عملیات روانی و سیاسی خود به دنبال زمینه‌سازی برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور بود اما رای اخیر دیوان عالی آمریکا دیگر جایی برای این موضوع باقی نگذاشته است. در مرحله بعدی، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال گروکشی از جمهوریخواهان با هدف استیلا بر معادلات داخلی این حزب می‌باشد. سران حزب جمهوریخواه از جمله میچ مک‌کانل ، میت رامنی و... به وضوح آگاهند که رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، محبوبیت بالایی نزد رای‌دهندگان حزب متبوع آنها داشته و اگر آنها به صورت علنی در برابر ترامپ اظهار نظر کنند، با خشم رای دهندگان جمهوریخواه مواجه خواهند شد. در همین راستا، 106‌عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان و 20‌سناتور آمریکا( در مجموع 126 عضو کنگره)، شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 را نپذیرفته‌اند. این سیاستمداران نیز از ترس عدم حمایت ترامپ از خود در انتخابات مجلس سنا و مجلس نمایندگان، تصمیم گرفته‌اند فعلا به بازی خود در زمین رئیس جمهوری ایالات متحده ادامه دهند، هر چند نسبت به فرجام و سرنوشت این بازی به خوبی آگاه هستند.