نشان نصر برای فخر هسته‌ای

نشان «درجه یک نصر» با موافقت فرمانده کل قوا به شهید فخری‌زاده اعطا شد

نشان نصر برای فخر هسته‌ای

نشان نصر: نشان پرافتخار دیگر، نصر است که به عنوان بالاترین نشان در حوزه پشتیبانی رزم شناخته شده و به پاس ارائه خدمات و پشتیبانی نیروهای موثر در خدمات رزمی ارائه می‌شود. چهره‌های شناخته شده دارنده این نشان شامل افرادی مثل حسن روحانی به خاطر مسؤولیت در ستاد پشتیبانی جنگ، محمد باقری، سیدیحیی رحیم‌صفوی، جواد عظیمی‌فر معاون مهندسی رزمی، حسن شاه‌صفی فرمانده سابق نیروهای هوایی ارتش، محمود چهارباغی فرمانده سابق توپخانه نیروی زمینی سپاه،‌ حسن فیروزآبادی، محمد سلیمی اعطا شده است و همچنین این نشان پرافتخار تقدیم خانواده شهید محسن فخری‌زاده گردید.

 نشان درجه یک نصر، اهدایی فرمانده معظم‌کل‌قوا دیروز با حضور سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در منزل شهید محسن فخری‌زاده تقدیم خانواده این دانشمند شهید شد.
سردار باقری که همراه فرمانده کل ارتش، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و تعدادی از معاونان ستادکل نیروهای مسلح در منزل شهید فخری‌زاده حضور یافته بود عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و فرمانده معظم کل‌قوا نسبت به این شهید والامقام را امری مهم و بسیار ویژه توصیف کرد و گفت: مقام معظم رهبری با اهدای نشان درجه یک نصر به این شهید والامقام به پاس خدمات و تلاش‌های ارزنده شهید در طول دوران پربرکت انقلاب اسلامی موافقت کردند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نشان درجه یک نصر را ویژه محققان، پژوهشگران و شخصیت‌هایی برجسته ملی که جبهه دفاعی نظام اسلامی را پشتیبانی و حمایت می‌کنند، قلمداد کرد و افزود: براین اساس رهبر معظم انقلاب، بالاترین رتبه آن را -که نشان درجه یک نصر است- برای این شهید والامقام که عمر ارزشمند خویش را در راستای پشتیبانی و حمایت از جبهه انقلاب اسلامی مبذول داشت، در نظر گرفتند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، اهدای نشان ارزنده نصر از سوی فرمانده معظم کل‌قوا را مایه افتخار سربلندی و عزت مستدام بیت معظم شهید دکتر فخری‌زاده برای تمام نسل‌ها دانست.
وی با اشاره به این‌که از زمان شهادت دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشور دکتر محسن فخری‌زاده، دشمنان ملت ایران اسلامی خواب راحتی را تجربه نکرده و همواره در هراس، نگرانی و اضطراب به سر می‌برند، تاکید کرد: بی‌شک انتقام خون شهید عرصه علم و دانش بر اساس منطق عملیاتی جبهه انقلاب اسلامی در زمان و مکان مناسب از نظام استکبار گرفته خواهد شد و شیطان بزرگ آمریکا و رژیم‌صهیونیستی بدانند تقاص این جنایت را پس خواهند داد.
سوابق اعطای نشان‌های افتخار: نشان نصر اهدایی از سوی فرمانده کل‌قوا در حالی دیروز توسط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تقدیم خانواده شهید فخری‌زاده شد که سوابق اعطای نشان‌های افتخار در گذشته به‌خوبی نشان‌دهنده اهمیت آنهاست؛ نشان‌های افتخاری که در گذشته بر سینه سرداران پرافتخاری چون حاج‌قاسم سلیمانی نصب شده است.
نشان‌های عالی که در گذشته از سوی فرمانده معظم کل‌قوا به سرداران و فرماندهان نظامی و همچنین چهره‌های موثر در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اعطا شده اسامی مختلفی دارد که معروف‌ترین آنها «ذوالفقار»، «فتح» و «نصر» است.
نشان ذوالفقار: عالی‌ترین نشان نظامی، ذوالفقار است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تنها کسی که توانست به‌واسطه رشادت‌های بی‌نظیرش در عرصه‌های نظامی موفق به کسب چنین نشانی شود سردار سپهبدشهیدقاسم سلیمانی بود. این نشان در 20اسفند1397 از سوی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای فرمانده کل‌قوا به سردار سلیمانی اعطا شد. تا پیش از این سردار سلیمانی سه نشان عالی فتح را به‌واسطه سال‌ها فرماندهی لشکر 41 ثارا... دریافت کرده بود.
نشان فتح: از دیگر نشان‌های عالی‌رتبه نظامی، نشان فتح است. این مدال پرافتخار نظامی به فرماندهانی اعطا شده که نقش مهمی در عملیات مهم و موفق نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس و پاسداری از مرزهای ایران اسلامی داشته‌اند. نشان فتح در سه رده طلایی(فتح 1)، نقره‌ای(فتح 2) و برنزی(فتح 3) به فرماندهان نظامی اهدا شده است.
میان فرماندهان نظامی سردار سرلشکر محسن رضایی، دبیر فعلی مجمع تشخص مصلحت نظام با دریافت سه نشان طلایی، بیشترین نشان فتح را میان سایر فرماندهان نظامی دریافت کرده است.
نشان‌های رنگارنگ فتح تاکنون به 54نفر از شخصیت‌های موثر دوران دفاع‌مقدس اهدا شده است. یحیی رحیم صفوی، حسین حسنی سعدی،‌ علی صیادشیرازی، علی شمخانی، قاسم سلیمانی، مرتضی قربانی، محمد باقری،‌ منصور ستاری، اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ محمد پاکپور، علی فدوی، حبیب‌ا... سیاری،‌ صمد بالازاده و حسن روحانی از جمله فرماندهانی بودند که تاکنون افتخار دریافت نشان فتح نصیب آنها شده است.
نشان‌های شفا و هنر: علاوه بر این نشان‌ها، دو نشان«شفا» و «هنر» از دیگر نشان‌های عالی افتخار هستند. نشان شفا به امدادگرانی اهدا می‌شود که به‌منظور حفظ جان نیروهای رزمنده، خود را به خطر انداخته‌اند. نشان«هنر» یکی دیگر از نشان‌های عالی افتخار و مرسوم در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که برای تشویق فعالان نیروهای مسلح در امور فرهنگی و هنری تعلق می‌گیرد. سورنا ستاری، فرزند شهید منصور ستاری فرمانده پیشین نیروی هوایی ارتش به‌دلیل طراحی هواپیمای آذرخش، مفتخر به دریافت این نشان نظامی شده است.