دانش‌آموزان چطوری همه‌چیز را می‌دانستند؟

دانش‌آموزان چطوری همه‌چیز را می‌دانستند؟

امید مهدی‌نژاد طنزنویس

 بازرسی که برای بازدید از وضعیت یکی از مدارس و سنجش سطح تحصیلی دانش‌آموزان سرزده به آنجا رفته‌بود، پس از بازرسی از وضع ظاهری کلاس‌ها و امکانات رفاهی از قبیل آبخوری و بوفه و مبال و سرکشی به تنی چند از کلاس‌ها، وارد کلاسی شد که در آن دبیری مشغول تدریس درس تاریخ بود. دبیر تدریس را قطع کرد و پس از سلام و احوالپرسی به بازرس گفت: آیا مایلید از درس‌های گذشته از دانش‌آموزان سوال کنم؟ بازرس گفت:
«با کمال میل» و روی یک صندلی نشست تا از نزدیک وضع تحصیلی دانش‌آموزان را بررسی کند. دبیر از دانش‌آموزان پرسید: سلسله هخامنشیان چگونه پایان یافت؟ تمام دانش‌آموزان دست بلند کردند. دبیر یکی از آنها را انتخاب کرد و وی دلیل سقوط سلسله هخامنشیان را - که همانا بی‌کفایتی پادشاهان و حمله نیروی خارجی
بود - بیان کرد. دبیر از وی تشکر کرد و اجازه داد بنشیند و سوال بعدی را چنین پرسید: سلسله صفاریان چگونه تشکیل شد؟ بار دیگر تمام دانش‌آموزان دست بلند کردند و دبیر یکی از آنها را انتخاب کرد و وی نحوه تاسیس سلسله صفاریان را بیان کرد. بدین‌ترتیب دبیر پرسش‌های مختلفی را در مورد سلسله‌های سامانیان و غزنویان و سلجوقیان و خوارزمشاهیان و ایلخانان و تیموریان تا قاجار از دانش‌آموزان پرسید و پس از پرسش همه دانش‌آموزان دست بلند کردند و یکی از آنها پاسخ داد. در این لحظه زنگ خورد و بازرس به دبیر تبریک گفت که چنین کلاس موفقی دارد و همه دانش‌آموزان همه مباحث را یاد گرفته‌اند و رفت. دبیر نیز از حسن ظن بازرس تشکر کرد و این کار را وظیفه خود دانست و در زنگ بعد او نیز به نوبه خود از دانش‌آموزانی که درس‌ها را بلند بودند و دست راست خود را بلند می‌کردند و به سوال‌ها پاسخ می‌دادند و نیز از دانش‌آموزانی که درس‌ها را بلد نبودند و دست چپ خود را بلند می‌کردند تا در نمایش باشکوه شرکت کنند تشکر کرد و اعلام کرد به دسته اول دو و به دسته دوم یک نمره اضافه خواهدکرد و بار دیگر به چرت زدن مشغول شد.