یک مدرسه،‌ یک استان و یک کشور

یک مدرسه،‌ یک استان و یک کشور

علی جانباز معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در کشور


 واقعیت این است که ما و دانش‌آموزان عضو انجمن در مسیری قرار گرفته‌ایم که ارتباطات و تعاملاتی در جهت تربیت و پرورش دانش‌آموزان در آن وجود دارد و در انجمن تلاش می‌شود تا آموزش مسوولیت‌پذیری به بچه‌ها ارائه شود.
این روزها فضایی ایجاد شده که دانش‌آموزان عضو انجمن در حوزه فعالیت‌های جهادی و خدمت‌رسانی حضور پررنگی پیدا کرده‌اند و در این مدت و از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا انواع متفاوتی از فعالیت‌های جهادی توسط اعضای انجمن که همان دانش‌آموزان هستند شکل گرفت؛ فعالیت‌هایی مثل ایجاد کارگاه‌های تولید ماسک خانگی، توزیع اقلام غذایی، فعالیت‌های خدمت‌رسانی به بیماران و امروز هم پرداخت بدهی‌های مردم به مغازه‌‌دارها.
نباید فراموش کرد که این فرهنگ، برآمده از یک رفتار تشکلی و از آن مهم‌تر، تفکر اعتماد به نوجوانان است؛ روندی که اگر ادامه پیدا کند بدون شک با دانش‌آموزانی روبه‌رو خواهیم بود که نسبت به هر مساله‌ای کنشگر خواهند بود و خودشان را نسبت به اتفاقات جامعه، مسوول می‌دانند. طبیعتا در شرایط امروز، کسانی که بیشترین آسیب را می‌بینند، قشر مستضعف جامعه هستند و این نکته‌ای است که حواس بچه‌های انجمن خیلی به آن جمع است؛ مثلا در یکی از مدارس‌ کشور دانش‌آموزان جمع شدند و چند تبلت را برای چند همکلاسی‌هایشان که در کلاس‌های آنلاین حضور نداشتند، تهیه کردند یا در استان‌های دیگر بچه‌ها سراغ مغازه‌های فروش اقلام ضروری رفتند و کارهای داوطلبانه‌ای مثل پرداخت حساب‌های دفتری افراد مقروض را به عهده گرفتند. در برخی از مناطق هم دانش‌آموزان انجمن به یک‌سری از مراکز خرید سر زدند و با پرداخت مبلغی، مقدار تخفیف در هزینه پوشاک و مواد غذایی را برای مشتریان نیازمند بیشتر کردند اما‌ باید توجه داشت که ‌ویژگی اصلی این کار، خودجوش‌بودن آن است؛ این‌که بچه‌ها از احوالات هم باخبرند و این خدمات ابتکاری از دل همین مطلع‌بودن‌های چند همکلاسی نسبت به همنوعانشان بیرون می‌آید.  
این رویکرد از یک مدرسه شروع می‌شود و استان به استان ادامه پیدا می‌کند و نهایتا در کل کشور فراگیر می‌شود؛ فرآیندی که درباره پرداخت بدهی‌ برخی نیازمندان عملی شد اما در نهایت لازم به یادآوری است که ساختار انجمن اسلامی به گونه‌ای شکل گرفته که بچه‌ها در لایه‌های مختلف آن رشد می‌کنند؛ از یک عضو ساده تا اعضای هیات مرکزی انجمن. درواقع با شکل‌گیری این لایه تشکیلاتی در انجمن، احساس مسوولیت‌پذیری در هر لایه تقویت شده و به معنای دیگر این ساختار به روحیه وظیفه‌شناسی بچه‌ها کمک کرده است.