دعوای ادامه‌دار تخم‌مرغی

دعوای ادامه‌دار تخم‌مرغی


در حالی که سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران از کمبود عرضه تخم‌مرغ در سطح استان گلایه می‌کند وزارت جهاد کشاورزی معتقد است عرضه تخم‌مرغ به میزان کافی انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. دعوای تخم‌مرغی مسؤولان وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی باعث‌شده مردم تخم‌مرغ را که از کالاهای اساسی سفره خانوار است گران بخرند. ستاد تنظیم بازار اخیرا برای سومین‌بار در سال جاری قیمت تخم‌مرغ را افزایش داد و بر این اساس نرخ مصوب هرکیلو تخم‌مرغ در مغازه‌ها برای مصرف‌کننده ۱۶هزار و ۹۰۰تومان و قیمت هر شانه تخم‌مرغ(بدون بسته‌بندی‌های مختلف) هم ۳۲هزار تومان تعیین شده اما در هفته‌های گذشته قیمت هرشانه تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران به بیش از ۴۵هزار تومان هم رسید. وزارت صمت معتقد است تا زمانی که عرضه و تقاضای تخم‌مرغ به تعادل نرسد و وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام روزانه ۴۰۰ تن تخم‌مرغ به قیمت مصوب در تهران عرضه نکنند، قیمت هر شانه تخم‌مرغ به نرخ مصوب یعنی ۳۲هزار تومان نمی‌رسد. سعید محمدی‌پور، معاون نظارت و بازرسی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت(صمت) استان تهران از آغاز طرح نظارتی ایام پایان سال از ١١بهمن ماه خبر داد و گفت که در بازار تخم‌مرغ همچنان مشکل کمبود عرضه وجود دارد. محمدی‌پور به ایسنا گفته مشکل کمبود عرضه وجود دارد و هنوز عرضه تخم‌مرغ در تهران به‌رغم روزانه ۴۰۰تن که نیاز این استان است نرسیده و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان پشتیبانی امور دام روزانه ۱۵۰تا۱۶۰تن تخم‌مرغ در تهران عرضه می‌کنند. می‌توان گفت توزیع همچنان کمتر از تقاضاست که این موضوع به وزارت جهاد کشاورزی برمی‌گردد و مسؤولیت وزارت صمت فقط نظارت بر بازار است. اگر عرضه به اندازه کافی انجام شود حتما قیمت تنظیم بازار اجرا خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که قیمت فعلی تخم‌مرغ در بازار قابل‌قبول نیست، گفت: مهم‌ترین عامل این گرانی نظارت ناکافی است. مرتضی رضایی با اشاره به این‌که برنامه‌ریزی برای تولید تخم‌مرغ از ماه‌ها قبل انجام شده و هیچ مشکلی در تامین و جوجه‌ریزی وجود ندارد، به فارس افزود: در ماه حدود 90هزار تن تولید تخم‌مرغ داریم و نهاده‌های مورد نیاز مرغداران از جمله کنجاله سویا و ذرت نیز به‌طور کامل تامین شده و حتی تا پایان سال نیز برای این موضوع پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و مشکلی وجود ندارد.
وی گفت: هرچند در شش ماه دوم سال مصرف تخم‌مرغ بالا می‌رود ولی پیش‌بینی‌های لازم برای این موضوع انجام‌شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بعد از این که قیمت هر شانه تخم‌مرغ بین 32تا35هزار تومان تعیین شد، علی‌رغم این‌که این قیمت در میادین میوه و تره‌بار رعایت شد ولی در خرده‌فروشی‌ها قیمت‌ها بالاتر است. به‌دنبال آن، قیمت این محصول در مرغداری‌ها هم بالا رفت و در نهایت گرانفروشی به عمده‌فروشی‌ها نیز رسید.