زیر سایه کرونا

حال و هوای سینماها در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با تمام دوره‌ها متفاوت است

زیر سایه کرونا



خیلی قبل‌تر از جشنواره شورونشاطی بود برای خرید بلیت و گرفتن کارت حضور در جشنواره. هر رسانه کلی متقاضی داشت برای دیدن فیلم‌ها و دوروبر هرکسی که ارتباطی با جشنواره داشت، خیلی‌ها بودند که سراغ فیلم‌ها و بلیت‌ها را می‌گرفتند.
امسال اما زیر سایه سنگین کرونا همه‌چیز تغییر کرده است، نه این‌که فیلم‌های جشنواره تماشایی نباشند، نه این‌که کسی به فکر بلیت نباشد،نه این‌که کسی سراغ فیلم‌ها را نگیرد و مشتاق تماشای آنها نباشد اما همه اینها کمرنگ‌تر از همیشه است.
دیروز که جشنواره کارش را شروع کرد، این تفاوت بیشتر از همیشه به چشم آمده و همه‌چیز کمرنگ‌تر از همیشه به نظر می‌رسد؛ از تعداد تماشاگران فیلم‌ها بگیرید که به دلیل فاصله‌گذاری‌های اجتماعی بسیار کمتر از همیشه است تا غیبت کارگردان‌ها.
روز اول جشنواره، پردیس سینمایی ملت به‌اندازه‌ای خلوت است که برای رویدادی مانند جشنواره فیلم فجر می‌توان از واژه سکوت برای توصیفش بهره برد.
فضای پردیس بوی ماده ضدعفونی می‌دهد و طبیعی است که از آن هیاهوی همیشگی خبری نباشد؛ با دولایه ماسه روی‌هم و کلی تدابیر بهداشتی وارد پردیس ملت می‌شوی.
ورود به لابی‌ها و سالن جشنواره بعد از ضدعفونی مجاز است و بعد ورود چیزی که می‌بینی، تعداد کمی از اهالی رسانه و مخاطبان فیلم‌ها هستند که سر در گریبان فروبرده و در کمترین زمان پیش از شروع فیلم خودشان را به سالن رسانده و بلافاصله بعد از تماشای فیلم از سالن‌ها خارج می‌شوند؛ بدون تعلل و توقف.
این خلوت، رنگ اندوه و دلمردگی هم به خود می‌گیرد وقتی پوستر فیلم‌های اکران نشده سال قبل، روی دیوارهای پردیس ملت، سینمای بی‌رمق یک سال گذشته را به یاد می‌آورد و کوچ علاقه‌مندان فیلم از سالن‌های واقعی به دنیای مجازی را.
در مروری گذرا و کوتاه می‌بینی که چقدر فیلم‌ها می‌شد در این‌یک سال ساخته شود و نشد، چقدر فیلم می‌توانست در سینماها به نمایش درآید و نشد و می‌شد که جشنواره امسال خیلی پرشورتر باشد و جای خیلی‌ها خالی نباشد.
سایه سنگین کرونا روی فضاهای عمومی پردیس ملت بدجور سنگینی می‌کند و این‌همه ماجرا نیست؛ اهالی رسانه، خبرنگارانی که هرسال با شروع جشنواره دورهم جمع می‌شدند و فرصت دیدار و معاشرت برای‌شان فراهم می‌شد، بافاصله و دور از هم به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند به این امید که از حمایت رسانه‌ها برای دمیدن به چراغ جشنواره بهره‌ای بگیرند و این شعله را بیشتر بگریانند.
اما با وجود شرایط خاص حکمفرما بر جشنواره امسال فیلم فجر کماکان تنور این جشنواره داغ است و فیلم‌هایی دیدنی و تماشایی در انتظار تماشاچیان و منتقدان هستند.
امسال هم رقابت بر سر انتخاب بهترین‌ها در رشته‌های مختلف داغ خواهد بود و چشم‌های بسیاری به نتایج و آرای داوران دوخته شده است. همین‌ها کافی است که جشنواره بی‌رونق نماند.