سهمیــه ویژه  سلبریتی‌ها

سهمیــه ویژه سلبریتی‌ها

علیرضا رأفتی روزنامه‌نگار

 نمودارها همیشه بهتر از هر چیز دیگری می‌توانند حرف بزنند و اصل هر ماجرایی را برای‌مان روشن کنند. یکی از آن دسته نمودارهایی که همیشه به کمک پژوهش‌های جامعه‌شناسی و روان‌شناسی می‌آیند، نمودارهایی هستند که موتورهای جست‌وجوی اینترنتی از عملکرد کاربران‌شان در اختیار قرار می‌دهند که یکی از قابل استنادترین آنان(به دلیل جامعه آماری بسیار گسترده) نمودارهای جست‌وجو در گوگل است. امروزه پژوهشگران می‌توانند آمار هر چه را که از مردم جامعه آماری‌شان می‌خواهند از گوگل بگیرند.
حالا در یک تحقیق ساده می‌توانید از گوگل بخواهید که نمودار جست‌وجوی کلمه «celebrity» به معنای «چهره‌مشهور» را در اختیارتان قرار دهد. در یک مشاهده ساده از نمودار خواهید دید که نمودار جست‌وجوی این کلمه ناگهان بعد از سال۲۰۰۹و۲۰۱۰ رشدکرده و تا پیش از این تاریخ در مقایسه با بعد از آن تقریبا به صفر میل می‌کند. آیا این به آن معنی است که تا پیش از سال۲۰۱۰ ما در دنیا چهره مشهور نداشته‌ایم؟
نکته جالب ماجرا این‌است که سال۲۰۰۹و۲۰۱۰ تقریبا همان سال‌هایی هستند که کم‌کم شبکه‌های اجتماعی رشد کرده و به زندگی عوام مردم وارد ‌شدند. پس از آن بود که همه تعاریف و تعابیر در زندگی انسان‌ها عوض شد و برای مثال کلمه چهره‌مشهور که تا پیش از آن هم وجود داشت و از سیاستمداران تا بازیگران و نویسندگان را شامل می‌شد دیگر جایش را به «سلبریتی» داد که با وجود معنای لغوی یکسان تفاوتی از زمین تا آسمان با معنای قبلی دارد.
همه این‌ها را گفتم که بگویم ممکن است بعضی کلمات در فرهنگ‌نامه یک معنی داشته باشند و در کلام ما به دلیل استفاده‌شدن در فضای مجازی معنایی دیگر. مثلا روابط‌عمومی سازمان نظام‌پزشکی اخیرا از وزارت بهداشت خواسته برای «هنرمندان» سهمیه ویژه‌ای از واکسن کرونا در نظر بگیرند اما حالا نمی‌دانیم هنرمند به معنای پیش از فضای مجازی و کسی است که «هنر»ی دارد یا به معنای بعد از فضای مجازی و کسی است که بلد است «دادوبی‌داد» مجازی بکند!