مرور و عبور

مرور و عبور

سفره‌ایرانی آماده می‌شود
فیلم سفره ایرانی ساخته کیانوش عیاری که در آخرین روزهای جشنواره فیلم فجر به دلیل آماده نشدن از بخش مسابقه خارج شد آخرین مراحل فنی و آماده سازی را طی می‌کند.
این فیلم از تولیدات سال جاری شرکت ورا هنر است که امسال پنج فیلم تولید کرد اما فقط فیلم هفت پرده ساخته فرزاد موتمن در جشنواره حضور داشت و ماهایا پطروسیان بازیگر آن موفق به کسب سیمرغ بهترین بازیگر نقش دوم زن شد.
تک درخت‌ها ساخته سعید ابراهیمی‌فر دیگر ساخته وراهنر هم به جشنواره نرسید و در مرحله مونتاژ است. مربای شیرین ساخته مرضیه برومند و سمفونی تاریک به کارگردانی محمد عرب را نیز ورا هنر بعد از جشنواره آماده نمایش کرد. ( صفحه 3 )




فوران آتشفشان اندونزی
کوه معروف به عصبانی در اندونزی ساکنان اطراف خود را فراری داد.
به گزارش رویترز آتشفشان یک کوه معروف در دهکده بابادان در مرکز جاوه اندونزی موجب وحشت مردم شد و آنها را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود کرد. با آتشفشان کوه عصبانی، هاله‌ای از گرد و غبار سمی اطراف را فراگرفت و نیروهای امدادی از اولین ساعات بامداد دیروز تلاش گسترده‌ای را برای فرار ساکنان آغاز کرد‌ه‌اند. ( صفحه 14 )




طلاق اوج گرفت
طی 10 ماه گذشته تعداد 499 هزار و 990 مورد ازدواج در کشور به ثبت رسیده که نسبت به 10 ماه سال گذشته 3 درصد رشد داشته است . به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در 10 ماه سال جاری تعداد 413 مورد ازدواج موقت در دفاتر ازدواج به ثبت رسیده که نشانگر 29 درصد افزایش است. همچنین طی این مدت تعداد 41 هزار و 671 مورد طلاق در دفاتر طلاق سراسر کشور به ثبت رسیده که نشان دهنده 7/14 درصد رشد است.آمار نشان می‌دهد به ازای هر 14 ازدواج در سال قبل یک طلاق ثبت شده است. ( صفحات یک و 13 )


هشدار وزارت بهداشت
در مورد مصرف شیرخشک

معاونت غذا و دارو طی اطلاعیه‌ای از هموطنان خواست برای تغذیه فرزندان از شیرخشک‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش پزشکی تایید کرده است، استفاده کنند. به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، با توجه به این‌که مقادیر قابل‌توجهی از شیرخشک‌های مخصوص نوزادان مانند گی‌گوز و بومیل یک و دو که عمدتا برچسب عربی دارند به صورت غیرقانونی در سطح گسترده توزیع شده و با توجه به آلودگی‌های مختلف این فرآورده‌ها، از مردم خواسته شده برای تغذیه نوزادان فقط شیرخشک‌‌هایی با تایید وزارت بهداشت و با برچسب فارسی را خریداری کنند. ( صفحه 13 )



توزیع نهال با قیمت دولتی در تهران
طی هفته منابع طبیعی از طریق 10 ایستگاه در سطح تهران یک میلیون نهال با قیمت دولتی بین شهروندان توزیع می‌شود . مهندس غلام‌عباس عبدی‌نژاد مسؤول کمیته اجرایی ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی با اعلام خبر فوق گفت: در این هفته سند مالکیت پنج هزار هکتار اراضی مرتعی به بخش خصوصی واگذار می‌شود که این کار امکان فعالیت بخش خصوصی را در عرصه‌های حفظ و احیای منابع طبیعی آسان می‌کند.طی هفت روز هفت میلیون نهال در سطح کشور با مشارکت مردم کاشته می‌شود. ( صفحه 4 )