خوب، بد، جلف، کرونا!

در این روزها كه تب كرونا بالا گرفته، سراغ صفحات برخی چهره‌‌های مشهور در فضای مجازی رفته‌ایم كه ببینیم برای دنبال‌‌کنندگان‌شان چه كرده‌اند؟

خوب، بد، جلف، کرونا!

فرصت فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد؛ برای چه كاری؟ پول درآوردن، شوخی كردن، انتقاد كردن، تشویش اذهان عمومی، اطلاع‌رسانی، آموزش، همدلی و خیلی كارهای دیگر. هزاران نفر و در مواردی میلیون‌ها نفر یك چهره مشهور را در فضای مجازی دنبال می‌كنند و این همان فرصت فوق‌العاده است كه چهره‌های مشهور در اختیار دارند و می‌توانند هر طور كه دلشان بخواهد از آن استفاده كنند. به ندرت می‌توان اسم برد از هنرمند، ورزشكار یا فرد شناخته‌شده‌ای كه از این بستر برای رقم زدن یك اتفاق بزرگ و ارزشمند سود جسته باشد، اما در عین حال كم نبوده‌اند كسانی كه در همین صفحات مجازی، اتفاقات واقعی را به ثمر رسانده و كاری كرده باشند به حال مردم و جامعه‌شان. حالا كه كرونا رسیده، باز هم رفتار چهره‌ها با همان شیوه و با همان تناسب تداوم پیدا كرده است. چطور؟ وقتی خبر رسید كرونا وارد ایران شده، چهره‌های مشهور باز هم دست به گوشی شدند و از همین فرصت طلایی ارتباط با میلیون‌ها یا هزاران نفر استفاده كردند. ما هم دست به گوشی شدیم و رفتار برخی از آنها و نوع مواجهه هر كدامشان با این بحران را مورد بررسی قرار دادیم. برخی از چهره‌ها ترجیح داده‌اند از اظهارنظر و واكنش در این باره پرهیز كنند و از آنجا كه دیكته نانوشته غلط ندارد، خرده‌ای بر آنها وارد نیست و چه‌بسا در مقایسه با برخی دیگر باید از این دسته كه سكوت كرده‌اند، سپاسگزاری كرد. از میان چهره‌‌های مشهور كه به شیوع ویروس كرونا واكنش نشان داده‌اند، 11 نفر را انتخاب كرده‌ایم و آنچه در این صفحه می‌بینید نوع مواجهه این افراد با بحران كروناست كه برخی قابل تحسین اما برخی قابل تامل هستند! ارتباط مستقیم با هزاران یا میلیون‌ها هوادار، فرصت ارزشمندی است و حتی بسیار حساس كه انگار به اندازه‌ای كه باید مورد توجه افراد مشهور ما نبوده و حتی در یك مورد خاص از سویه سودمندانه‌اش بروز كرده است. ارائه اطلاعات درست و دقیق، شاید اولین و مهم‌ترین كاركرد مفیدی باشد كه یك چهره‌ مشهور می‌تواند در صفحه‌اش ایجاد كند، اما حتی در این باره هم ظرافت‌هایی وجود دارد كه بی‌توجهی به آنها می‌تواند مسیر نتیجه را از نیت و هدف اصلی منحرف كند چه رسد به این‌كه برخی از چهره‌های معروف ما حتی به این مرحله هم نرسیده‌اند!

اطلاعات با چاشنی نگرانی
 نام چهره: تهمینه میلانی
واكنش: اطلاع‌رسانی
نكته: یكی از اولین هنرمندانی كه به شیوع ویروس كرونا واكنش نشان داده، تهمینه میلانی است. او با این جمله اطلاع‌رسانی را آغاز كرد: خطر جدی است و بعد چند ویدئو منتشر كرد كه اطلاعات قابل توجهی در اختیار می‌گذاشت و می‌توانست بسیار مفید باشند اما كمی فتیله تشویش و نگرانی در این ویدئوها بالاتر از اندازه نیاز بود.


خوب، بانمك، جلف
 نام چهره: سام درخشانی
واكنش: لطیفه
نكته: شاید از بازیگر فیلم‌های كمدی باید توقع واكنش‌های كمدی داشت و نه چیز دیگری. در هر صورت سام درخشانی درباره كرونا لطیفه‌ای را منتشر كرد كه مشكلات كشور را به مراحل مختلف یك بازی رایانه‌ای تشبیه كرده و بعد از كرونا نوبت به دشواری‌هایی مانند فوران آتشفشان و مصایبی از این دست می‌رسد.

نامطمئن
 نام چهره:‌هانیه توسلی
واكنش: ابهام آمیز
نكته: بیشتر از یك میلیون نفر‌هانیه توسلی را در اینستاگرام دنبال می‌كنند و او برای آنها، تصویری از مونالیزای معروف منتشر كرده كه البته ماسك به صورت دارد و با آخرین مدل گوشی آیفون دارد عكس می‌گیرد كه احتمالا هم باید سلفی باشد؛ از این بابت می‌گوییم احتمالا سلفی چون مونالیزا به گوشی نگاه نمی‌كند. شاید این پست به نقشی كه در فیلم جهان با من برقص ایفا كرده بی‌ارتباط نباشد و حكایت از سطحی‌نگری برخی از ما در مواجهه با دردها و مشکلات دارد!



خوشامد به كرونا
نام چهره: الناز شاكردوست
واكنش: روشن نیست
نكته: همین طور كه می‌بینید یك ماسك روی صورت این چهره‌مشهور است و در تصویر اصلی، او را در یك گلخانه سرسبز می‌بینیم. متنی كه با این تصویر منتشر كرده از این قرار است: و اینك كرونا! صبح جمعه همگی ما به خیر!
البته شاكردوست چند استیكر هم به متنش اضافه كرده كه یكی از آنها بازوی قهرمانی است و لابد حكایت از پیروزی در برابر كرونا دارد. به هر حال بیشتر به نظر می‌رسد او در حال خوش و بش با كروناست یا دست كم خیلی مواجهه، برخورد یا حتی امید به پیروزی را تداعی نمی‌كند. بد نیست بدانید شاكردوست بیشتر از هفت میلیون دنبال‌كننده در اینستاگرام دارد.




کرونا واس‌‌ماس
 نام چهره: جواد رضویان
واكنش: یادآوری
نكته: احتمالا بیشتر از سایر سلبریتی‌ها باید نگران باشد و شاید می‌توانست حسابی گلایه كند، اما تاكنون دوبار درباره كرونا اظهارنظر كرده است؛ یك بار با یادآوری گذشت و ایثار رزمندگانی كه در دوران دفاع مقدس و در مناطق شیمیایی، ماسك‌شان را به سایر رزمندگان و مجروحان می‌بخشیدند. دومین واكنش او هم تصویری بود از دو امدادگر و نیروی خدوم اورژانس در روزهای مبارزه با كرونا.



آقای محترم، آقای عاقل، آقای باشعور!
نام چهره: كیهان ملكی
واكنش: تشویش و توهین
نكته: شاید یكی از ویدئوهای كیهان ملكی را دیده باشید درباره كرونا كه یك باره همه مسؤولان را زیر سؤال برد و به حدی قیمه‌ها را توی ماست‌ها ریخت كه خودش هم فراموش كرد، دارد درباره كرونا حرف می‌زند. از انتقاد به مسؤولان درباره شیوع كرونا و ضرورت مهار كردنش رسید به قتل عام مردم و این‌كه قرار است همه بمیریم و چنان انگشت اشاره در هوا تكان داد كه گویی بزرگ‌تر این سرزمین است و از او داناتر و عاقل‌تر و خردمندتر و محترم‌تر وجود ندارد و جالب‌تر این‌كه بعد از این ویدئوی معروف یكی دیگر منتشر كرد كه این بار در نقش یك فوق‌تخصص كروناشناسی، مردم را راهنمایی می‌كرد چگونه خودشان بفهمند كه به كرونا مبتلا شده‌اند یا نه، آن هم به شیوه حبس كردن نفس در سینه!
فكر نكنید خود بزرگ‌تر پنداری كیهان ملكی به همین‌جا ختم شد؛ در آخرین پست اینستاگرامی این بازیگر می‌توانید یك تصویر ببینید از مقایسه عملكرد سلبریتی‌های ایرانی و كره‌ای در مواجهه با كرونا كه بخش اصلی این قیاس به عملكرد خودش مرتبط است كه كاملا بی‌رقیب تصویر شده است.
سردرگم
 نام چهره: ارژنگ امیرفضلی
واكنش: انتقادی
نكته: ارژنگ امیرفضلی معمولا معترض است و معمولا هم سعی دارد طنز و شوخی را چاشنی انتقادش كند، اما درباره كرونا به قول منتقد معروف، شوخی‌هایش درنیامده و اصلا به دل نمی‌نشیند. او پستی منتشر كرد از خبر درگذشت دو فرد مبتلا به كرونا در قم و بعد متن احتمالا طنزی نوشته كه از بس به این و آن زده كه بیشتر سردرگم به نظر می‌رسد و حتی رمزگشایی از آن هم لذتی ندارد.



موثق و دقیق
نام چهره: رامبد جوان
واكنش: اطلاع‌رسانی
نكته: یك اینفوگرافی كامل و درست كه آرم هلال احمر دارد توسط رامبد جوان پست شده و اطلاعات درست و دقیقی درباره پیشگیری از ابتلا به كرونا در اختیار دنبال‌كنندگان این چهره مشهور قرار می‌دهد. كوتاه، مفید، مختصر و البته موثق.
جذاب و موثر
نام چهره: پوریا پورسرخ
واكنش: اطلاع‌رسانی
نكته: موشن گرافیك زیبا و جذابی درباره كرونا در صفحه پوریا پورسرخ منتشر شده كه اطلاعات جالبی درباره ویروس كرونا در اختیار دنبال‌كنندگان این صفحه قرار می‌دهد. این ویدئو علاوه بر این‌كه اطلاعات خوبی دارد جذاب، زیبا و خوش آب و رنگ هم هست. دو واكنش دیگر هم از پورسرخ در صفحه‌اش درباره كرونا وجود دارد كه یكی نبود ماسك و ژل ضدعفونی‌كننده و وضعیت داروخانه‌های كشور است و دیگری تقدیر و تشكر از پزشكان و پرستارانی كه این روزها به داد مردم می‌رسند.


تحت تعقیب
نام چهره: بهنوش بختیاری
واكنش: تبلیغ شربت كرونا
نكته: سلفی این هنرمند را با بهنوش طباطبایی به خاطر دارید؟ این بار به خاطر تبلیغ شربت پیشگیری از كرونا از آن سلفی معروفش، بیشتر مورد انتقاد قرار گرفت و این‌بار مورد پیگرد قانونی هم قرار گرفته. در لحظات نوشته شدن این گزارش همچنان انتقادها به سمتش ادامه دارد، چرا كه بسیاری معتقدند او سلامت مردم كشورش را معامله كرده است. خیلی‌ها از او پرسید‌ه‌اند چقدر گرفته كه حاضر شده یك شربت را به عنوان داروی گیاهی برای پیشگیری از كرونا به مردم معرفی كند! گفتنی است بیش از هشت میلیون نفر بهنوش بختیاری را در اینستاگرامش دنبال می‌كنند.




كرونا شوخی نیست
نام چهره: لیلا اوتادی
واكنش: انتقاد
نكته: كم نبودند هنرمندانی كه در این روزها پست‌های واقعا انتقادی منتشر كردند و بخصوص از احتكار ماسك و مواد ضدعفونی‌كننده گلایه كرده‌اند. به نمایندگی از این افراد به پست لیلا اوتادی اشاره می‌كنیم كه در بخشی از آن نوشته: «بعد از دوروز كه از مشهد وارد تهران شدم و چندین داروخانه رو گشتم و ماسك پیدا نكردم، این رو خواهرم پیدا كرده به مبلغ ۴۵هزارتومن! كرونا دیگه شوخی نیست...»