نسخه Pdf

پاتوقی برای کسب و کارهای کوچک

بررسی فضای رقابتی کاربران در اینستاگرام

پاتوقی برای کسب و کارهای کوچک

اینستاگرام، یک اپلیکیشن چند مگابایتی که امروزه به دنیای خیلی‌ها تبدیل شده‌است. از آن یاد می‌گیرند، بعضی کسب درآمد می‌کنند، برخی به‌خاطرش افسرده می‌شوند و بسیاری هم صرفا در آن مصرف‌کننده‌اند. شیوع کرونا در یک‌سال و نیم گذشته باعث شد بسیاری از برندها در جهان و هزاران کسب‌وکار خانگی به سمت شبکه‌های اجتماعی روی بیاورند. اینستاگرام به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش نسبت به دیگر اپلیکیشن‌ها بستری برای این کسب‌وکارها شد. روزانه میلیون‌ها نفر در جهان، میلیاردها جست‌وجو را در جهان اینترنت انجام می‌دهند و گوگل بسیاری از آنها را به اینستاگرام هدایت می‌کند. به همین دلیل رقابت کسب‌وکارها در ایران به بالاترین حد خود رسیده‌است. تاکتیک‌های بازاریابی آنلاین، چگونگی تولید محتوا و... به شما کمک می‌کند تا در کسب‌وکارتان موفق‌تر باشید. در این گزارش سعی داریم بگوییم چرا اینستاگرام برای کسب‌وکارها مهم است؟

اینستاگرام از نگاه آمار و ارقام
   تعداد کاربران:      یک میلیارد و 116 میلیون نفر  
  تعداد کاربران فعال روزانه:     500 میلیون کاربر
  تقسیم جنسیتی کاربران اینستاگرام:     51درصد زن  49درصد مرد
 70درصد از کاربران اینستاگرام زیر 35 سال هستند.
 اکانت‌های مد و پوشاک 25درصد تعاملات را به خود اختصاص داده‌اند.
 ۳۰درصد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، در اینستاگرام حضور دارند.
 حدود 48/8درصد از کسب‌وکارها و مشاغل در اینستاگرام فعال هستند.




آنچه درباره اینستاگرام نمی‌دانید
شاید شنیده باشید که در سال 2012 فیس‌بوک اینستاگرام را به قیمت یک میلیارد دلار از آن خود کرد که در حال حاضر اینستاگرام به‌عنوان سیزدهمین وبسایت محبوب در جهان معرفی شده‌ اما جالب است بدانید که ارزش اینستاگرام هم‌اکنون حدود 100 میلیارد دلار تخمین زده شده‌است.
طبق یک نظرسنجی 89درصد اظهار داشتند که اینستاگرام مهم‌ترین کانال رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی تأثیرگذار است. تعداد عکس‌های به اشتراک گذاشته شده در تاریخ اینستاگرام به بیش از50 میلیارد عکس می‌رسد و تعداد لایک‌های اینستاگرام طی روز از عدد 4/2 میلیارد عبور می‌کند.
سال 2020 کاربران اینستاگرام به‌طور متوسط 53 دقیقه در روز را روی این پلتفرم وقت صرف می‌کنند.
براساس آخرین آمارهای اعلام شده، بیش از 25 میلیون کسب‌وکار در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. جالب است بدانید طبق یک نظرسنجی 89درصد از افراد گفته‌اند اینستاگرام مهم‌ترین کانال در رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی است. 90درصد کاربران اینستاگرام حداقل یک کسب‌وکار را در این پلتفرم دنبال می‌کنند و این نشان می‌دهد که کاربران از تعامل و دنبال کردن این کسب‌وکارها خسته و دلزده نمی‌شوند. طبق یک نظرسنجی، 78درصد افراد کسب‌وکارهای اینستاگرامی را محبوب، 77درصد خلاق، 76درصد سرگرم‌کننده و 72درصد متعهد به جامعه می‌دانند.





تعداد کاربران اینستاگرام در کشورهای مختلف
نام کشور    تعداد کاربران اینستاگرام    (میلیون نفر)
آمریکا    110
برزیل    66
هند    64
اندونزی    56
روسیه    35
ترکیه    34
ایران    24
ژاپن    24
بریتانیا    22


آمار اینستاگرام در ایران به 24 میلیون کاربر فعال رسیده و طبق آمار رتبه هفتم در بین کشورهای استفاده‌کننده از این اپلیکیشن به ایران اختصاص دارد، با توجه به جمعیت 83 میلیون نفری کشورمان، حدودا 29 درصد از مردم ایران از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده می‌کنند و این موضوع محبوبیت اینستاگرام را در ایران نشان‌می‌دهد. البته تا سه سال قبل این کرسی به تلگرام اختصاص داشت اما با فیلترینگ این پیام‌رسان اغلب مردم برای سرگرمی و کسب‌وکار به این پلتفرم روی آوردند. بدیهی است که اغلب مردم تصاویر را سریع‌تر و بهتر از متن به خاطر می‌آورند. طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، حدود ۴۰درصد از مشتریان به محتواهای بصری بهتر از محتواهای نوشتاری واکنش نشان می‌دهند. شاید به همین دلیل است که اینستاگرام برای فرصت‌های بازاریابی یک بستر کاربردی به‌شمار می‌آید. جهت درک بهتر این موضوع قصد داریم در این گزارش اهمیت پرداختن به اینستاگرام در استراتژی بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ و همچنین مواردی که باعث تمایز این پلتفرم از سایر شبکه‌های اجتماعی می‌شود را مورد بررسی قرار دهیم.




مسیر هموار بازاریابی
با نگاهی به نکات، آمار و ارقامی که درباره اینستاگرام عنوان شد، متوجه می‌شویم بازاریابی اینستاگرام باید در استراتژی شبکه‌های اجتماعی تمام کسب‌وکارها، به‌طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد. تمرکز بر این پلتفرم به کاربران کمک می‌کند مشتریان جدیدی به دست آورند. به‌این ترتیب، مسیر برند برای رسیدن به‌موفقیت هموارتر خواهد شد.



جلب اعتماد مشتریان با چند کلیک
حتما می‌دانید اغلب مشتریان از طریق جست‌وجوی هشتگ، عنوان برند یا حتی محل کسب‌وکارتان، شما را در اینستاگرام پیدا خواهند کرد. اگر مشتریان نتوانند شما را در این شبکه اجتماعی پیدا کنند، یک تجربه مشتری بد خواهید داشت و آنها در نهایت سراغ رقبایتان خواهند رفت. حساب اینستاگرام تایید شده‌ای که دنبال‌کنندگان، لایک و به‌طور کلی تعاملات زیادی داشته باشد، شما را به‌عنوان یک کسب‌وکار قابل اعتماد، واقعی، ارزشمند و شفاف معرفی خواهد کرد. حالا تقریبا پنج سال است که از ایجاد استوری‌ها در اینستاگرام می‌گذرد و واضح‌تر است که برندها و کاربران چگونه روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. استوری‌ها به بخشی جدایی‌ناپذیر از پلتفرم تبدیل شده‌اند و کسب‌وکارها تلاش دارند از این طریق فروش خود را بالا ببرند.




تبلیغات دهان به دهان مجازی
اگر مشتریان از خرید محصولات و خدمات‌تان احساس رضایتمندی کنند و تحت تاثیر قرار بگیرند، احتمالا صفحه‌تان را به دیگران معرفی خواهند کرد و حتی برخی از آنها شما را در پست و استوری‌هایشان تگ می‌کنند. تکرار و گسترش این موضوع سبب می‌شود شما در فید افراد زیادی دیده شوید و تعداد زیادی از این افراد به دنبال‌کنندگان شما بپیوندند.



محصولات را آسان‌تر بفروش!
اغلب مشتریان معتقدند شبکه‌های اجتماعی نقش گسترده‌ای در خرید محصولات و خدمات مورد نظرشان دارند. حدود ۳۸درصد از مشتریان ادعا می‌کنند اولین دلیلی که باعث شده برخی برندها را دنبال کنند، جذاب بودن یوزرنیم شبکه‌های اجتماعی آن برندهاست و نزدیک به ۳۵درصد از آنها نیز گفته‌اند تصمیمات‌شان برای خرید، تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارهاست. به همین دلیل می‌توان گفت اینستاگرام به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بسترها در دنیای شبکه‌های اجتماعی برای کاربرهای تجاری محسوب می‌شود.



سیر صعودی تعاملات
ساختار اینستاگرام، کاربران را به‌شدت درگیر این پلتفرم می‌کند. همچنین امکان پیمایش راحت و جذابیت‌های بصری این پلتفرم باعث می‌شود کاربران مدت زمان زیادی را در اینستاگرام صرف کنند. طبیعی است که این موضوع شانس افراد و برندها را برای دریافت لایک، کامنت و تعاملات بیشتر افزایش خواهد داد. با داشتن یک حساب کاربری اینستاگرام می‌توان بسیاری از استراتژی‌های حوزه شبکه‌های اجتماعی مثل نظرسنجی، مسابقه و تخفیف که باعث درگیر شدن و افزایش تعامل کاربران می‌شود را پیاده‌سازی کرد.




قابلیت دیده‌شدن با هشتگ
یکی از مؤثرترین روش‌ها برای افزایش دیده‌شدن در اینستاگرام، هشتگ‌ها هستند. هشتگ‌ها را می‌توان کلمات کلیدی به‌حساب آورد که می‌توانند درونمایه و پیام محتواها را به‌طور خلاصه در خود جای دهند. حضور گسترده مشاغل در اینستاگرام و فعالیت‌های آنها ممکن است شما را به‌عنوان یک تازه‌وارد، تحت فشار قرار دهد. اما نگران نباشید؛ هشتگ‌ها یکی از راحت‌ترین و کارآمدترین راهکارهایی هستند که شما را از این مخمصه نجات خواهند داد.




همکاری با اینفلوئنسرها
اینفلوئنسرها افراد شناخته‌شده‌ای هستند که معمولا محصولات یا برندهایی را به صورت آنلاین تبلیغ می‌کنند و باعث ترند شدن و رشد بیشتر آنها می‌شوند. اینفلوئنسرها می‌توانند تنها با استوری و پست کردن تعدادی محتوا درمورد محصول و برندتان، شما را به میلیون‌ها کاربر در اینستاگرام معرفی کنند. بدیهی است که برای استفاده از چنین امکانی، لازم است که خود نیز در این پلتفرم حضور داشته باشید. تجزیه و تحلیل و بررسی داده‌ها به شما کمک می‌کند کارآمدترین و مفیدترین روش‌ها را برای بهبود کسب‌وکارتان شناسایی کنید و بتوانید استراتژی کسب‌وکار خود را برای شبکه‌های اجتماعی بنویسید و براساس آنها تنظیم و
اجرا کنید. ویژگی insights اینستاگرام به شما امکان می‌دهد عملکردهایتان در اینستاگرام را به‌راحتی بررسی و تحلیل کنید. با توجه به افزایش روزافزون کسب‌وکارها و اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی، به نظر می‌رسد و نداشتن یک استراتژی بازاریابی به این معنی است شما هزاران مشتری بالقوه‌ای که خواهان محصولات و خدمات شما هستند را از دست خواهید داد.


چقدر می‌توانیم بنویسیم؟
گرچه ماهیت اینستاگرام عکس است اما به‌هر حال این متن است که می‌تواند تیر نهایی جذب کاربر یا مشتری را بزند. این شبکه هم مانند بقیه شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌هایی دارد. کپشن هر پست در اینستاگرام می‌تواند حداکثر تا ۲۲۰۰ کاراکتر داشته باشد اما چه کسی در این شبکه حوصله خواندن چنین متن طولانی‌ای را دارد؟ بد نیست بدانید بهترین میانگین کاراکتر مجاز و استاندارد در اینستاگرام بین ۱۳۸ تا ۱۵۰ کاراکتر است. در این پلتفرم شما می‌توانید برای هر پست تا ۳۰هشتگ استفاده کنید اما اگر به‌دنبال نرخ بازدید بیشتری هستید، استفاده از ۵ تا ۹ هشتگ و آن هم حداکثر ۲۴ کاراکتر برای هر کدام توصیه می‌شود. تعداد کاراکتر استاندارد هم برای بیو ۱۵۰ و برای نام کاربری ۳۰ کاراکتر است.
با استفاده از: https://digitaluncovered.com/instagram-for-business



ضمیمه کلیک