حمله به مقاومت  به دستور بایدن

جنگنده‌های آمریكایی مواضع حشدالشعبی را در مرز سوریه و عراق هدف قرار دادند

حمله به مقاومت به دستور بایدن

گرچه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریكا در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریكا مدعی شده بود قصد هزینه‌سازی و دخالت در امور دیگر كشورهای دنیا از جمله كشورهای منطقه غرب آسیا را ندارد اما حمله اخیر جنگنده‌های آمریكایی به مواضع جبهه مقاومت در محور قائم -البوكمال، واقع در مرز دو كشور سوریه و عراق، حكایت آشكار دیگری از پیوند واشنگتن و تروریسم تكفیری را در مقابل جهانیان افشا كرد. بامداد دیروز منابع خبری در عراق و سوریه از حمله هوایی هواپیماهای ناشناس به مواضعی در منطقه البوكمال در مرز سوریه و عراق خبر دادند و دقایقی بعد روشن شد كه این حمله به یك پایگاه پشتیبانی و لجستیكی تیپ ۱۴ حشدالشعبی عراق بوده است. دقایقی پس از آن نیز وزارت دفاع آمریكا با انتشار بیانیه‌ای، ضمن قبول مسؤولیت این حمله اذعان كرد «جنگنده‌های این كشور یكشنبه‌شب به وقت واشنگتن به دستور «جو‌بایدن»، رئیس‌جمهور این كشور، حملات دقیقی را به مناطقی در البوكمال در مرز سوریه و عراق انجام داده است». در این حمله چهار نیروی عراقی به شهادت رسیده‌اند. احمد المكصوصی، فرمانده تیپ ۱۴ الحشد با انتشار بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت همكارانش خطاب به فرماندهی الحشد اعلام كرده كه نیروهایش آماده انتقام‌گیری هستند. از سوی دیگر، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی نیروهای مسلح عراق، ضمن محكوم كردن این اقدام آمریكا علیه حشدالشعبی، همه طرف‌ها را به آرامش دعوت كرد و وعده داد كه دولت با تمام توان، به انجام تحقیقات، اتخاذ تدابیر و برقراری تماس‌های لازم در تمامی سطوح برای جلوگیری از تكرار چنین حوادثی مبادرت خواهد ورزید.

رمزگشایی از بیانیه پنتاگون
رمزگشایی از بیانیه پنتاگون چندان دشوار نیست! وزارت دفاع آمریكا در دوران ریاست جمهوری بایدن، همان مسیری را طی خواهد كرد كه دونالد ترامپ در عراق طی كرد. بازتعریف تروریسم تكفیری از طریق مواجهه با محور مقاومت راهبردی است كه میان دو حزب سنتی آمریكا بر سر آن اشتراك و اتفاق‌نظر وجود دارد. بر این اساس، تفاوتی ندارد كه چه كسی از كدام حزب در راس معادلات سیاسی یا امنیتی واشنگتن قرار گیرد.
حدود سه ماه قبل، جان كری، وزیر امورخارجه سابق آمریكا و یكی از مهره‌های دولت بایدن درباره احتمال كاهش حضور نظامی آمریكا در منطقه غرب آسیا به نكات قابل تاملی اشاره كرده بود: «به مشاركت شدید در اینجا (منطقه غرب آسیا) ادامه خواهیم داد، زیرا مسائل حل‌نشده‌ای وجود دارد. مسائل حل‌نشده قرار نیست یك مرتبه طوری تغییر كنند كه آمریكا یا سایر طرف‌ها كه به امنیت و صلح كمك می‌كنند یا می‌خواهند در این زمینه كمك كنند، ناپدید شوند. فكر نكنم این اتفاق بیفتد.»
اگر آنچه دیروز در محور البوكمال -قائم گذشت را با مواضع جان كری تجمیع كنیم، به نتایج قابل تاملی دست پیدا می‌كنیم. عملیات دیروز، نقطه آشكارساز استراتژی و رویكرد كلان سیاست خارجی آمریكا در غرب آسیا و دیگر مناطق جهان است. واقعیت امر این است كه «خلق و استمرار بحران‌های مزمن منطقه‌ای» فرمول و چارچوبی است كه دستگاه سیاست خارجی آمریكا و همچنین سازمان‌های امنیتی این كشور، لحظه‌ای از آن در طول تاریخ عدول نكرده‌اند. همگان به‌یاد دارند كه جان كری و همراهانش (در دوران حضور در دولت اوباما) چگونه گروه تروریستی داعش را تاسیس كرده و از طریق رژیم سعودی و دیگر مهره‌های خود در منطقه، آنها را به سوی عراق و سوریه گسیل داشتند! مقامات دولت بایدن در مواضع اندك اما مستمر خود، از «حضور گسترده آمریكا» در منطقه غرب آسیا خبر می‌دهد. تاكنون بارها عنوان شده است كه هر دو حزب دموكرات و جمهوریخواه، طی سال‌های اخیر، نقش بارزی در ایجاد و تقویت تروریسم تكفیری در منطقه ایفا كرده‌اند. پس از شكست داعش در عراق و سوریه توسط رزمندگان غیور جبهه مقاومت، مقامات آمریكایی باردیگر درصدد «بازتعریف داعش» در منطقه برآمده‌اند.
چرا حمله به مرز قائم - البوكمال؟
مرز قائم - البوكمال میان سوریه و عراق، در طول سال‌های اخیر جنگ با گروه‌های تروریستی داعش، یكی از مناطق راهبردی بود كه داعش تلاش می‌كرد این موضع راهبردی را از دست ندهد و آمریكایی‌ها به طور غیرمستقیم در حمایت داعش برای تحت كنترل گرفتن این منطقه راهبردی نقش داشتند تا به‌زعم خود از ارتباط زمینی تهران - بغداد - دمشق جلوگیری به‌عمل آورند. گشایش مرز البوكمال - قائم، می‌تواند ابعاد فرابومی گسترده‌ای داشته و مولد گام‌های بلندی در راستای در تنش‌زدایی و سوق یافتن منطقه به سمت آرامش بیشتر و گشایش در پرونده سوریه و عراق باشد. فراتر از آن، آمریكا كه بر روی آموزش و بازتعریف داعش در نقاط مرزی سوریه و عراق حساب ویژه‌ای باز كرده بود، پس از بازگشایی مرز البوكمال- قائم با معضلات زیادی در معادلات میدانی منطقه مواجه شده است. تحركات اخیر تروریست‌های تكفیری در مناطقی از عراق و نقاط مرزی سوریه نشان می‌دهد كه آمریكا قصد دارد باردیگر از طریق تنش‌زایی در مرز قائم-البوكمال زمینه را جهت رشد گروه‌های تروریستی و دادن تنفس مصنوعی به آنها مهیا سازد.
از سوی دیگر، دولت‌های عراق و سوریه با اعمال امنیت بر مناطق و مسیرهای منتهی به گذرگاه قائم -البوكمال در دو سوی مرز، فضا را برای تبادل تجاری و رفت و آمد مسافران فراهم كرده و قصد دارند در آینده نیز در این‌خصوص اقدامات بیشتری صورت دهند. از این رو آمریكا و متحدانش قصد دارند از طریق ناآرام‌سازی این منطقه، حاشیه امنیت بازرگانان و مسافرانی كه به ظرفیت‌های ترانزیتی و تجاری این گذرگاه مرزی واقف هستند، را نیز از بین ببرند.
حمله آمریكا به حاكمیت عراق
سازمان حشدالشعبی عراق با صدور بیانیه‌ای، ضمن ارائه جزئیات از حمله بامداد دیروز آمریكا به مواضع این سازمان، بر حق قانونی خود در پاسخگویی به این تجاوز تاكید كرد. در این بیانیه آمده است: «این تجاوز به شهادت چهار نفر كه در حال انجام وظیفه معمول خود مبنی بر جلوگیری از نفوذ عناصر داعش از سوریه به عراق بودند، منجر شد. این نیروها تحت فرماندهی عملیات مشترك عراق، در حال انجام وظیفه بودند و درگیر هیچ فعالیتی علیه حضور نیروهای خارجی در كشور عراق نبودند. همان‌طور كه سازمان حشدالشعبی بارها و بارها بر این امر تاكید كرده است».
در این بیانیه تاكید شده است كه بر خلاف ادعای آمریكایی‌ها كه برای توجیه این جنایت خود ارائه می‌كنند، در نقاط مورد حمله واقع شده، هیچ زرادخانه، انبار تسلیحات یا چیزی مشابه آن وجود نداشت. بنابر بیانیه مذكور، «این تجاوز در چارچوب تضعیف عراق، نیروهای امنیتی و حشدالشعبی صورت گرفته كه آمریكا و سایر كشورهای جهان، شاهد بودند که چگونه توانستند تروریسم را شكست دهند و خطر و شر آن را از همه جهان دور كنند. این حمله در واقع در راستای تقویت گروه‌های تروریستی صورت گرفت. تاكید می‌كنیم كه از نظر قانونی، حق پاسخگویی به این حملات و مجازات مرتكبان آن در اراضی عراق برای ما محفوظ است».
حشدالشعبی تاكید كرد كه آمریكا با این تجاوز، در واقع حاكمیت عراق را هدف قرار داده، به‌ویژه كه این اقدام همزمان با موفقیت‌های بزرگ به نمایش گذاشته‌شده در رژه نظامی بزرگ سازمان حشدالشعبی و اجلاس سران سه كشور عربی در بغداد صورت گرفته است. ما مواضع دولت و تاكید آن بر حل پرونده اخراج نیروهای بیگانه از كشور را تحسین می‌كنیم. اقدامی كه حاكمیت كامل زمینی و هوایی عراق را محقق می‌سازد.
سخنگوی فرماندهی كل نیروهای مسلح عراق نیز به این حمله واكنش نشان داد و ضمن محكوم كردن حمله هوایی آمریكا به مرزهای مشترك عراق و سوریه، همه را به آرامش و اجتناب از تشدید تنش‌ها فراخواند. سرتیپ یحیی رسول در این‌خصوص تاكید كرد: «این حمله هوایی آمریكا، نقض آشكار و غیرقابل قبول حاكمیت و امنیت ملی عراق و خلاف كلیه معاهدات بین‌المللی و محكوم است. عراق اقدام به انجام تحقیقات، اتخاذ تدابیر و برقراری تماس‌های لازم در تمامی سطوح برای جلوگیری از تكرار چنین حوادثی خواهد كرد.»
پرنده‌های آمریكا را در آسمان عراق هدف قرار می‌دهیم
گروه مقاومت كتائب سیدالشهدای عراق، نیز به حمله شبانه آمریكا به مواضع حشدالشعبی در مرز با سوریه واكنش نشان داد. به گزارش كانال تلگرامی صابرین‌نیوز، این گروه مقاومت اعلام كرد از این پس جنگ ما با اشغالگر آمریكایی نامحدود خواهد بود و اولین گام این جنگ، هدف گرفتن پرنده‌های متخاصم آنان در آسمان عراق عزیز ماست.
حجت‌الاسلام «علی الاسدی»، رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء، با انتشار پیامی در توییتر به حمله تروریستی شب گذشته آمریكا، علیه مرزبانان حشدالشعبی واكنش نشان داد.
او نوشت: «به نظر می‌رسد رژه نظامی حشدالشعبی برای اشغالگر و دست‌نشانده‌هایش گران تمام شده و خشم آنان را برانگیخته است كه برای جنایتی دیگر در كنار جنایات زشت سابق خود، عجله كرده و نیروهای مرزبان حشدالشعبی را هدف بمباران قرار داده‌اند.»
الاسدی افزود: «این دلیل دیگری علاوه‌بر دلایل پیشین است كه ثابت می‌كند اشغالگر صلاح و ثبات این كشور را نمی‌خواهد. این ضایعه را به خودمان و برادران‌مان در تیپ ۱۴ بسیج مردمی تسلیت می‌گوییم و به اشغالگر می‌گوییم: اقدام زشتی مرتكب شدی و تبعات حماقت خود را خواهی دید.»




هر كشوری در مقابل تجاوز حق مقاومت دارد
وجیه عباس، نماینده پارلمان عراق در گفت‌و‌گو با جام‌جم، به هزینه‌ها و تبعات باقی ماندن نیروهای اشغالگر آمریكایی در عراق اشاره كرده و درخصوص اقدام اخیر واشنگتن در حمله به مرز قائم -البوكمال و شهادت برخی نیروهای حشدالشعبی می‌گوید: «پارلمان عراق مدت‌هاست مصوبه خروج نیروهای اشغالگر آمریكایی از كشورمان را تصویب كرده است. بدیهی است كه زمانی كه یك بازیگر اشغالگر، بر بقا در كشوری و فراتر از آن، تنش‌زایی در آن اصرار می‌كند، مقابله و مواجهه با آن، حق مردم و نیروهای نظامی می‌باشد. این قاعده درخصوص عراق نیز صادق است. بدیهی است كه باتوجه به حضور غیرقانونی و اشغالگرایانه و حتی هدف قرار دادن مواضع نیروهای مقاومت از سوی آمریكا، حق مقاومت و پاسخ‌دهی برای گروه‌های مقاومت محفوظ است. این یك حق طبیعی است و قطعا آمریكا نباید نسبت به تحقق آن اعتراضی داشته باشد.
عضو فراكسیون الصادقون پارلمان عراق افزود: «حضور آمریكا در عراق چیزی جز خسارت، تنش و بحران برای نداشته و در حال حاضر نیز سفیر آمریكا وقیحانه در امور داخلی كشورمان مداخله می‌كند. در هر حال، نحوه و نوع حضور آمریكا در عراق و اقداماتی كه این كشور در تجاوز به نیروهای نظامی و مقاومت صورت می‌دهد، مصداق عینی اشغالگری و زورگویی است و نمی‌توان نام دیگری بر روی آن گذاشت.»




تداوم حضور در عراق برای آمریکا هزینه‌ساز است
 ریچارد فالك، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون درخصوص تحولات اخیر عراق و منطقه به جام‌جم می‌گوید: «باید پذیرفت كه اكثریت قابل توجه عراقی‌ها، خواستار خروج آمریكا از این كشور هستند. حتی این مساله پس از ماجرایی كه در ترور دو فرمانده نظامی ایران و عراق (شهید حاج‌قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس) رخ داد، شدت بیشتری به خود گرفت و به مصوبه پارلمان عراق تبدیل شد. بدیهی است كه هر اندازه آمریكا در خروج نیروهای باقیمانده خود از عراق تعلل كند، مخالفت‌های بیشتری در این‌خصوص صورت خواهد گرفت و تنش‌ها شدیدتر خواهد شد. همین مساله باعث می‌شود تا هزینه‌های آمریكا در عراق و منطقه افزایش پیدا كند.»
گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد افزود: «دولت عراق باید در قبال موضع خروج نیروهای خارجی (آمریكایی) از این كشور استوار باشد. هنوز تردید وجود دارد كه آیا این استواری و قاطعیت در بین مقامات دولتی و تصمیم‌گیر در عراق وجود دارد یا خیر. در هر حال، مطالبه مردمی گسترده‌ای كه در عراق بر سر عدم پذیرش نیروهای آمریكایی در این كشور وجود دارد، موضوعی نیست كه بتوان آن را منكر شد. ضمن آن‌كه بر سر حوادثی از این دست (حمله اخیر آمریكا به گذرگاه مرزی قائم-البوكمال) به طور طبیعی سطح تنش‌ها افزایش پیدا خواهد كرد.»



آمریكا درصدد احیای تنش‌ها در منطقه است
 محود جوخدار، نماینده پارلمان سوریه نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم، از بعد دیگری تحولات جاری در عراق و سوریه را مورد تحلیل قرار داده است: « رویكرد آمریكا در قبال منطقه كاملا مشخص است. یكی از ابزارها و مجاری مهمی كه واشنگتن در راستای رسیدن به اهداف توسعه‌طلبانه و مداخله‌گرایانه خود در منطقه به‌كار می‌بندد، ایجاد تنش‌های جدید و آشفته ساختن اوضاع است. آمریكایی‌ها معتقدند كه در یك شرایط بحرانی و آشفته، مجال بیشتری برای دخالت در منطقه پیدا می‌كنند. احیای داعش نیز در همین راستا صورت می‌گیرد. آمریكایی‌ها از داعش و تروریست‌های دیگری كه خود مولد و تاسیس‌كننده آنها بوده‌اند، به عنوان مهره‌های بازی خود در منطقه استفاده می‌كند.»
این نماینده پارلمان سوریه افزود: « بارها اعلام كرده‌ایم كه تفاوت روسای جمهوری و جا‌به‌جایی ظاهری جریان قدرت میان دو حزب سنتی در آمریكا (دموكرات و جمهوریخواه) نباید ما را نسبت به اهداف كلان و اصلی واشنگتن در منطقه بی‌تفاوت سازد. اقدام وقیحانه، غیرحقوقی و تنش‌آمیز دولت آمریكا در مرز سوریه و عراق، به‌وضوح نشان داد كه بایدن نیز همان رویكرد خصمانه‌ای را كه ترامپ و دیگر روسای جمهوری آمریكا در قبال منطقه و كشورهایی مانند سوریه و عراق دنبال كردند را دنبال خواهد كرد. در این معادله، استثنایی بین روسای جمهور آمریكا و جریان‌های قدرت در این كشور وجود ندارد.