لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور

لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-19


 زمزمه‌های شیوع ویروس جهش‌یافته هندی با نام دلتا، نگرانی از روند کند واکسیناسیون و آغاز پیک پنجم کرونا را قوت بخشیده است؛ موضوعی که نشان‌دهنده ضرورت تسریع واکسیناسیون در سطح کشور و استفاده بیشتر از انواع واکسن‌ها مخصوصا واکسن‌های داخلی است.
بر کسی پوشیده نیست که در شرایط امروز، افزایش پوشش واکسیناسیون موضوع بسیار مهمی است؛ موضوعی که فارغ از این‌که واریانت دلتا فراگیر شود یا خیر، اهمیت بالایی دارد. اما مساله‌ای که در ماجرای واریانت دلتا و واکسیناسیون، اهمیت پیدا می‌کند این است که ما می‌توانیم با شناسایی کانون‌های طغیان این نوع واریانت در کشور که البته تا امروز هم تاحدودی مشخص شده است، انجام واکسیناسیون در آن مناطق را در اولویت قرار بدهیم؛ اتفاقی که طبیعتا می‌تواند مانع گسترش اپیدمی در سطح کشور شود.
اما فراموش نکنیم هدف اول ما در جریان کنترل بیماری، افزایش پوشش واکسیناسیون است؛ آن هم با هر نوع واکسنی که می‌توانیم در اختیار داشته باشیم. واقعیت این است همه واکسن‌های موجود در سبد واکسیناسیون کشور ما، تفاوت‌های معناداری با همدیگر ندارند و به همین دلیل بهترین چاره این است تا آنجا که می‌توانیم، دست‌مان برای واکسیناسیون پر باشد. بنابراین با توجه به صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن برکت و با در نظر گرفتن این‌که عوارض جانبی جدی برای واکسن‌های داخلی گزارش نشده است، بهتر است از واکسن‌های داخلی هم برای بالا بردن سرعت واکسیناسیون استفاده کنیم؛ واکسن‌هایی که نه‌تنها جای نگرانی ندارد بلکه با افزایش مقدار واکسن‌های موجود در سبد کشور ما می‌تواند به روند واکسیناسیون سرعت ببخشد.
واقعیت این است استفاده از هر واکسن تاییدشده‌ای حتی با عوارض محدود، بهتر از استفاده نکردن و دیر تزریق کردن آن است، چرا‌که این واکسن‌ها می‌تواند تا حد زیادی از وخامت بیماری و مرگ افراد جلوگیری کند؛ موضوعی که به کنترل بیماری در شرایط فعلی کمک زیادی خواهد کرد.