خون کودکان، دامن ملکه را گرفت

معترضان به نژادپرستی در کانادا، مجسمه‌های ملکه را در میادین این کشور به زیر کشیدند

خون کودکان، دامن ملکه را گرفت

 هر اندازه زمان سپری می‌شود، گورهای دسته‌جمعی بیشتری در کانادا کشف می‌شوند. اکثر افرادی که در این گورهای دسته‌جمعی پیدا شده‌اند، کودکان بومی و بدون سرپرستی هستند که در مدارس کاتولیک در کانادا به‌اجبار مشغول تحصیل بوده‌اند. کودکانی که مورد شکنجه یا تجاوز قرار گرفته و بر اثر گرسنگی یا بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
شهروندان کانادایی در اعتراض به کشف گورهای جمعی کودکان بومی این کشور، مجسمه‌های ملکه انگلیس را در روز ملی کانادا سرنگون کردند. به نوشته رویترز، در پی کشف سه گور جمعی کودکان بومی کانادایی، معترضان خشمگین در شهر وینی‌پگ همزمان با روز ملی کانادا مجسمه‌های ملکه را پایین کشیدند. این اعتراضات که لغو روز کانادا نام گرفت، علاوه‌بر وینی‌پگ، در چند شهر دیگر کانادا ازجمله تورنتو و اتاوا نیز برگزار شد و معترضان شعار «نسل‌کشی افتخار نیست» سر دادند.
 خشم انگلیسی‌ها از سرنگونی مجسمه الیزابت
لازم به ذکر است کانادا دارای حکومت پادشاهی مشروطه است. ملکه الیزابت دوم از انگلیس، ملکه کانادا و رئیس این کشور به‌شمار می‌رود. سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس ضمن ابراز خشم و محکوم‌کردن به زیر کشیدن مجسمه‌های ملکه الیزابت در کانادا، در بیانیه‌ای مدعی شد: به‌دنبال این کشف‌های غم‌انگیز، فکر ما با جامعه بومی کاناداست و به‌طور دقیق این مسائل را دنبال می‌کنیم و با دولت کانادا درخصوص مسائل بومیان در ارتباط هستیم. رسانه‌های کانادایی در هفته‌های گذشته سه بار از کشف گورهای جمعی که مدفن نزدیک به هزار کودک بومی کانادا بوده‌اند خبر داده‌اند. در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰هزار کودک بودمی از خانواده‌های خود به‌اجبار جدا و به مدارس شبانه‌روزی فرستاده‌شدند که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس کرده‌بود و هدف اصلی آن دوری این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادری‌شان و تربیت آنها به شیوه‌ای تحمیلی بود. این در حالی است که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به‌جای عذرخواهی از طرف دولت فدرال این کشور از بومیانی که فرزندان‌شان قربانی جنایت نژادپرستانه مدارس دولتی شبانه‌روزی در سال‌های گذشته شده‌بودند، تقصیر را گردن واتیکان انداخت.
 فراتر از یک جنایت
در کانادا بقایای اجساد ۱۸۲ کودک دیگر در محل یک مدرسه‌شبانه‌روزی کلیسای کاتولیک پیدا شده است. بر اساس گزارش دویچه‌وله، پرچم کانادا از اواخر ماه می سال‌جاری به حالت نیمه‌افراشته درآمده است. در آن زمان بقایای اجساد ۲۱۵کودک در یک مدرسه‌شبانه‌روزی سابق برای کودکان بومی نزدیک شهر کوچک کامپلوپس در ایالت بریتیش‌کلمبیا پیدا شده‌بود.  پیش از آن نیز در یک مدرسه‌شبانه‌روزی کاتولیک دیگر در ایالت ماریول ساسکاچوان کارشناسان ۷۵۱قبر ناشناس پیدا کردند. روز چهارشنبه گذشته و در آستانه برگزاری جشن ملی کانادا، سومین گور دسته‌جمعی کودکان پیدا شد.
جامعه فرست نیشن (First Nation) از مهم‌ترین اقوام بومی کانادا، گفتند اجساد کودکان کشته‌شده که در عمق یک‌متری دفن شده‌بودند، دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی بین هفت تا ۱۵ سال بودند.
 سکوت کلیسای کاتولیک
و لاپوشانی دولت کانادا

کشف گورهای دسته‌جمعی کودکان خشم و انزجار مردم را برانگیخته و در روزهای گذشته کلیساهای کاتولیک به آتش کشیده‌شدند. در تازه‌ترین مورد هم پس از کشف گور دسته‌جمعی کودکان دو کلیسای دیگر کاتولیک به آتش کشیده‌شد. در این میان جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و دیگر مقامات این کشور نیز سعی دارند آگاهی قبلی خود را از ابعاد گسترده این ماجرا (وجود گورهای دسته‌جمعی فراوان در کشورشان) منکر شوند و کل تقصیر ماجرا را گردن کلیسا بیندازند. بدیهی است در کنار کلیسای کاتولیک، سیاستمداران کانادایی هم در ارتکاب اولیه این جنایات و هم در لاپوشانی آنها در طول سال‌ها و دهه‌های اخیر نقش داشته‌اند.
 نسل‌کشی فرهنگی در کانادا
در کانادا از سال ۱۸۷۴ تقریبا ۱۵۰هزار کودک از بومیان کانادا را از خانواده و فرهنگ‌شان جدا و به شبانه‌روزی‌های تحت سرپرستی کلیسا سپردند تا آنها را وادار به تطابق و همگرایی با جامعه اکثریت سفیدپوست کنند.
بسیاری از آنها در این اقامتگاه‌ها مورد بدرفتاری یا سوءاستفاده جنسی قرار گرفتند. برپایه اطلاعات منتشرشده در مورد سرنوشت این کودکان، دست‌کم ۳۲۰۰ نفر از این کودکان در طول اقامت در این شبانه‌روزی‌ها جان سپردند که بیشتر مرگ‌ومیرها بر اثر ابتلا به سل بوده است.
اتاوا در سال ۲۰۰۸ به‌طور رسمی از بازماندگان کسانی که در این شبانه‌روزی‌ها به‌سر برده‌بودند عذرخواهی کرد. یک کمیته تحقیق و تفحص در سال ۲۰۱۵ گفت آنها قربانیان نسل‌کشی فرهنگی بودند. به عبارت بهتر، ما شاهد یک نسل‌کشی هولناک و گسترده در کانادا، آن‌هم بر اساس تبعیض نژادی و قومی بوده‌ایم. پیشتر نخست‌وزیر کانادا از کلیسای کاتولیک درخواست کرده‌بود تا مسؤولیت خود را در قبال شبانه‌روزی‌ای که بقایای ۲۱۵ کودک بومی در آنجا کشف شده، بپذیرد. کلیسای کاتولیک تاکنون به گفته مقامات کانادا نه عذرخواهی کرده و نه واکنشی نسبت به این اخبار نشان داده است.
 سایه جورج فلوید در کانادا
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در خصوص شکل‌گیری اعتراضات گسترده علیه دولت و کلیسای کاتولیک به‌شدت نگران است. سرنگونی مجسمه‌های ملکه انگلیس در برخی میادین کانادا، یادآور اعتراضات ضد نژادپرستی است که در ایالات متحده آمریکا و پس از قتل ناجوانمردانه و وقیحانه جورج فلوید توسط پلیس فدرال انجام گرفت.
آن اعتراضات نیز از یک نقطه معین یعنی مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر نقاط در آمریکا تعمیم پیدا کرد. در آن اعتراضات نیز مجسمه افرادی مانند کریستف‌کلمب به پایین کشیده‌شد و معترضان پایه و اساس حکومت آمریکا را به سبب تولید نژادپرستی سیستماتیک در این کشور مورد هجمه قرار دادند.