کرونا برای بار پنجم کتابخانه‌ها را تعطیل کرد

کرونا برای بار پنجم کتابخانه‌ها را تعطیل کرد

محمدهادی ناصری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره وضعیت فعالیت کتابخانه‌های استان تهران از نظر سطح هشدار شیوع کرونا در پیک پنجم عنوان کرد: با توجه به وضعیت جدید شیوع بیماری کرونا در سال۱۴۰۰کتابخانه‌های مناطق قرمز تعطیل شد. تغییر وضعیت سطح هشدار شهرهای تهران در سامانه‌های رسمی وزارت بهداشت قابل مشاهده است.
وی درباره استان و شهرستان‌های قرمز توضیح داد: وضعیت فعالیت شهرستان‌های تهران، شمیرانات، پردیس، رباط‌کریم، فیروزکوه، پیشوا، شهرری، پاکدشت، شهریار، دماوند و فیروزکوه به این صورت است: تعطیلی کتابخانه‌ها و عدم امانت‌دهی کتاب، عدم امکان حضور اعضاء در کتابخانه‌ها، عدم حضور کتابداران در کتابخانه‌ها و انجام دورکاری، ارائه خدمات فرهنگی به‌صورت مجازی خواهد بود.
براساس این گزارش، پیشتر اعلام شده بود با ابلاغیه ستادملی کرونا مبنی بر تغییر رسته خدماتی کتابخانه‌های عمومی، فعالیت کتابخانه‌های عمومی در دوران کرونا تغییر کرد:
در شهرهایی با سطح هشدار قرمز: کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه آنها تعطیل است و ارائه خدمات کتابخانه‌ای به‌صورت مجازی و غیرحضوری انجام می‌شود.
در شهرهایی با سطح هشدار نارنجی: کتابخانه‌ها در تمام ایام هفته به‌صورت حضوری خدمات ارائه می‌دهند. در این وضعیت سالن‌های مطالعه، فعالیت بخش‌های کودک و امانت کتاب به کودکان و نیز اجرای برنامه‌ها با ۳۰درصد ظرفیت، فعال خواهند بود. همچنین مراسم و برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها و ادارات شهرستان به‌صورت حضوری با تعداد حداکثر ۲۰نفر قابل انجام است. کتابخانه‌های سیار به‌طور کامل فعالیت خواهند کرد.
در شهرهایی با سطح هشدار زرد: کتابخانه‌ها در تمام ایام هفته به‌صورت حضوری خدمات کتابخانه‌ای(امانت، نشریات و...) ارائه می‌دهند. در این وضعیت سالن‌های مطالعه با ۵۰درصد ظرفیت فعال خواهند بود. همچنین مراسم و برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها و ادارات شهرستان به‌صورت حضوری با تعداد حداکثر ۳۰نفر قابل انجام است. فعالیت بخش‌های کودک و امانت کتاب به کودکان و نیز اجرای برنامه‌ها با ۳۰درصد ظرفیت خواهد بود و کتابخانه‌های سیار به‌طور کامل فعالیت خواهند کرد.
در شهرهایی با سطح هشدار آبی: با حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کتابخانه‌ها با حضور همه کارکنان، تمام خدمات را ارائه می‌دهند.
لازم به ذکر است پیش از این به دلیل قرارگرفتن کتابخانه‌های عمومی در گروه ۳ مشاغل در اکثر ایام سال۹۹ تعطیل بودند و فعالیت‌های خود را به‌صورت مجازی انجام می‌دادند. با نظر ستادملی کرونا و تغییر گروه مشاغل کتابخانه‌های عمومی به گروه ۲ از این پس خدمات کتابخانه‌ای بیشتری به عموم مردم ارائه خواهد شد.