اهل‌قلم، استوانه‌های محکم در برابر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی

رئیس رسانه‌ملی در نشست هم‌اندیشی شورای‌عالی کتاب سازمان صداوسیما:

اهل‌قلم، استوانه‌های محکم در برابر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی

دکتر علی‌عسکری در نشست هم‌اندیشی شورای‌عالی کتاب سازمان صداوسیما گفت: اهل‌قلم می‌توانند مانند استوانه‌های سلامت معنوی و هویتی بر فضای امروز جامعه اثرگذار باشند و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را کاهش دهند.
به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، در این نشست که با حضور اعضای شورای‌عالی کتاب صداوسیما، نویسندگان، شعرا و ناشران و به‌مناسبت روز قلم در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد، رئیس رسانه‌ملی با تبیین اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: از ابتدای تاریخ تمدن بشری و آغاز نوشتن کتاب تا امروز، همواره کتاب پیشران فرهنگ تمدن جامعه بشری بوده است و این اهمیت تا امروز و عصر حاضر ادامه دارد. وی از کتاب به‌عنوان رسانه‌ای دیرین یاد کرد و گفت: کتاب از دیرباز خودش رسانه بوده است؛ رسانه‌ای بسیار پرنفوذ و تأثیرگذار که جریان تمدن بشر را همراهی کرده است و ما باید امروز ببینیم که چگونه رسانه‌های نوین، الکترونیک و کتاب را با هم اداره کنیم. دکتر علی‌عسکری با اشاره به این‌که رسانه‌های دیگر پس از کتاب ظهور و بروز یافته‌اند، گفت: پس از کتاب، زمانی رادیو، زمانی تلویزیون و زمانی رسانه‌های ماهواره‌ای آمدند و امروز هم اینترنت با قدرت تمام عمل می‌کند.
وی سپس با اشاره به خدمات متقابل کتاب و رسانه‌های نوین گفت: در این حوزه چند محور مطرح است؛ اول این‌که خود کتاب یک رسانه و در حال عملیات است و همان‌طور که در بیان رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) هم سراغ داریم، جایگاه آن با ظهور رسانه‌های جدید افت نکرده است.
وی با بیان این‌که کتاب پایه باقی رسانه‌ها بوده است، گفت: رسانه‌های جدید مثل رادیو، پایه و محتوایش همین کتاب و متون بوده است و آنچه در دوره‌های مختلف به مفاهیمی‌که در رادیو و تلویزیون طرح شده، غنا داده است، کتاب و محتوای مکتوب بوده و هست؛ مثل تحقیقاتی که در قالب کتاب منتشر می‌شود و دستمایه برنامه‌های گفت‌وگومحور، مستندها و فیلمنامه‌ها می‌شود یا رمان‌هایی که نوشته می‌شود و دستمایه سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی قرار می‌گیرد.
دکتر علی‌عسکری با طرح این سؤال که کتاب در قبال اینترنت چه معنایی دارد؟ گفت: اول این‌که کتاب الکترونیک می‌تواند سهل‌تر و فراوان‌تر منتشر شود و مایه سهولت دسترسی به دانش و علم باشد که این یک خدمت است و از سوی دیگر ملاحظاتی دارد که باید اهالی قلم آن را بیشتر تبیین کنند.
رئیس سازمان صداوسیما با بیان این‌که اهل‌قلم و نویسندگان می‌توانند بسان استوانه سلامت معنوی و هویتی تأثیرگذاری کنند و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی را کاهش دهند، گفت: با در نظر داشتن خدمات متقابل رسانه‌های نوین و کتاب، باید گفت این رسانه‌ها می‌توانند کتاب را منتشر کنند، شعرخوانی، قصه‌خوانی و معرفی کتاب داشته باشند و از طریق این رسانه‌ها، خواندن کتاب تقویت می‌شود و البته باید مراقب بود تا مضار آنها به حداقل برسد.
وی افزود: ما باید روی خدمات متقابل کتاب و رسانه‌های نوین کار بایسته‌ای بکنیم تا استفاده بیشتری داشته باشیم؛ امروزه در همه عرصه‌های مختلف، از سنین مختلف کودکی تا جوانی و پس از آن، از مفاهیم کتاب‌ها استفاده می‌شود؛ گرایش‌های مختلف علمی، فرهنگی، صنعتی، معماری و خصوصا رسانه از کتاب استفاده می‌کنند؛ کتاب می‌تواند برنامه‌ها را غنی‌تر و رسانه هم کتاب‌ها را معرفی کند.
رئیس رسانه‌ملی با تأکید بر این‌که ریشه رسانه‌های امروز از نظر تمدنی، کتاب بوده و بعد از آن بقیه رسانه‌ها خلق شده‌اند، گفت: ما باید آن را حمایت کنیم و صداوسیما همواره به این امر پرداخته و امروز هم بیش از گذشته در قالب شورای عالی کتاب، به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند.
وی افزود: بقیه نهادها مثل آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها و همه نهادهای فرهنگی در معرفی کتاب و ارتقای کتابخوانی هم نقش دارند اما رسانه‌ملی نقش فوق‌العاده‌ای دارد و همه معاونت‌های سازمان، هم سیما، هم رادیو، هم امور استان‌ها همگی در این زمینه جدیت دارند و به‌نوبه خودم از معاونان و روسای شبکه‌ها در این زمینه قدردانی می‌کنم.
رئیس رسانه‌ملی از ناشران و نویسندگان که در این حوزه مشارکت دارند و بهترین برنامه‌ها را برای صداوسیما مهیا می‌کنند، قدردانی کرد و گفت: رسانه‌ملی وظیفه خود را در این زمینه به بهترین نحو انجام می‌دهد. دکتر علی‌عسکری سپس با اشاره به منحنی رشد عنوان‌ها و موضوعات کتاب‌ها در کشور گفت: در کشور ما منحنی تنوع کتاب‌ها و عناوین در حال رشد است و منحنی ترجمه هم کاملا دگرگون شده، به‌طوری‌که تولیدات داخلی بیشتر از ترجمه شده است. وی افزود: اکنون شاید مجال پرداختن به بحث تمدن و فرهنگ و نفوذ فرهنگ غرب از طریق ترجمه که بحث جدی است، نباشد اما باید هویت ملی خود را در قبال ترجمه صیانت کنیم؛ یعنی بهترین آثار را از فرهنگ جهان بگیریم و در همین حال فرهنگ خود را حفظ کنیم. رئیس رسانه‌ملی این رشد را مرهون وجود رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و توجه بی‌نظیر ایشان به کتاب دانست و گفت: ایشان به‌شکل بی‌نظیری به کتاب توجه دارند و اهمیت آن را می‌دانند و پیگیری می‌کنند و همه نهادهای فرهنگی ازجمله صداوسیما را به اهمیت این بخش توجه می‌دهند.
وی افزود: توجه ایشان باعث شد در جنجال رسانه‌های نوین که اثر کتاب را کم می‌کند، باز هم در دنیا تراز بالایی در زمینه تنوع کتاب داشته باشیم. البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی است و باید با تلاش و مجاهدت به آن برسیم. رئیس رسانه‌ملی با اشاره به میزان مطالعه در کشور گفت: حجم مطالعه در کشور متأسفانه کم است و صداوسیما حل این مساله را به‌عنوان یک وظیفه جدی تلقی می‌کند، آن را پیگیری کرده است و خواهد کرد. وی افزود: اگر روزی کتاب برترین رسانه کره زمین بود، امروز هم که رسانه‌های نوین به وجود آمده‌اند، جان‌مایه‌شان کتاب است و این رسانه‌ها اگر بخواهند با سلامت و کیفیت عمل کنند، بازهم باید به کتاب رجوع کنند. رئیس سازمان صداوسیما از تشکیل شورای‌عالی کتاب برای تحقق این مهم یاد کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم با بهره‌مندی از کتاب فرهنگمان را بهتر حفظ کنیم و آینده بهتری را رقم بزنیم. دکتر علی‌عسکری در پایان خواستار کمک اهالی قلم به ترویج کتاب و کتابخوانی شد و گفت: امیدوارم بتوانیم در این عرصه و خدمات متقابل کتاب و رسانه بهتر از پیش عمل کنیم.
کتاب با رسانه نسبت مادری دارد
در این نشست میثم نیلی، عضو ارشد شورای‌عالی کتاب سازمان صداوسیما و رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی‌گفت: حدود آبان سال گذشته بود که شورای‌عالی کتاب با دستور رئیس سازمان صداوسیما شکل گرفت و کار خود را آغاز کرد. فعالیت‌های حوزه کتاب در سازمان صداوسیما بسیار گسترده‌تر بود و در حال رشد کمی و کیفی است.
وی با بیان این‌که در بخش‌های گوناگون سازمان صداوسیما چه معاونت سیما، چه صدا حتی در بخش‌های خبری شاهد رشد و پیشرفت هستیم گفت: تعامل بین کتاب و رسانه می‌تواند بسیار قوی‌تر از این باشد.
تقریبا در بیشتر شبکه‌های سیما برنامه‌هایی در حوزه کتاب داریم. برخی از برنامه‌ها قوی و موثر برخی متوسط هستند و می‌توان آنها را توسعه و ارتقا داد. نیلی با تشبیهی در زمینه نسبت حوزه کتاب و رسانه گفت: کتاب، نسبت مادری با رسانه‌های دیگر از جمله سینما، تئاتر، فکر و دیگر رسانه‌ها دارد و ما در این نشست می‌خواهیم با کمک اهالی نشر، قلم و نویسندگان، آنچه در حوزه ادبیات تولید می‌شود را به تولیدات حوزه فکر و ادبیات نزدیک کنیم.


ترویج کتاب راهبرد تلویزیون
معاون سیمای رسانه‌ملی از راهبرد این معاونت برای ترویج کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: برای این‌که در حوزه کتاب کار بزرگی انجام دهیم، باید در مدت زمانی محدود با برنامه‌هایی پرتکرار کتاب‌ها را معرفی و تبلیغ کنیم. حمید شاه‌آبادی هم در نشست هم‌اندیشی شورای‌عالی کتاب سازمان صداوسیما با بیان این‌که این راهبرد در رادیو پیگیری شده است، تأکید کرد: باید در سیما هم به این راهبرد پرداخت. باید در این مسیر، حجم وسیعی از کتاب‌ها مورد نظرمان باشد و در سیما حتما این مهم را دنبال خواهیم کرد. وی با اشاره به گزارش اعضای شورای‌عالی کتاب گفت: بیان این گزارش و اثر راه‌اندازی پویش‌ها بر میزان تقاضای کتاب‌ها نشان داد همکاران در این زمینه همت والایی داشته‌اند و در این مدت چند ماهه تلاش کردند و نشان دادند که می‌شود اثر مطلوب و قابل دفاع را در رسانه ترویج کرد و رسانه‌ملی می‌تواند در این حوزه گام‌های جدی بردارد.
شاه‌آبادی با اشاره به عملکرد معاونت سیما در زمینه ترویج کتاب گفت: همه بخش‌های معاونت سیما، این مأموریت را به عهده دارند و بیشتر شبکه‌های تلویزیون در این زمینه به فراخور مأموریت و مخاطبانشان در زمینه کتاب برنامه تولید و پخش می‌کنند. البته شبکه چهار سیما در این زمینه مأموریت ویژه دارد. معاون سیما سپس با بیان این‌که ترویج چند عنوان کتاب و راه‌اندازی پویش برای آنها برای حمایت از این عرصه کافی نیست، گفت: این نگاه بر چند اثر مکتوب متمرکز بود که موجب بالا رفتن شمارگان انتشار آن کتاب‌ها و تقاضای برای آنها شد، اما باید گام‌های جدی‌تری برداشت و کتاب‌ها را در آمار وسیع‌تر و گسترده‌تر با روش‌های ویژه و تبلیغات مطلوب‌تر ترویج کرد. نشست هم‌اندیشی شورای‌عالی کتاب سازمان صداوسیما با حضور اعضای شورای‌عالی کتاب صداوسیما، نویسندگان شعرا و ناشران و به مناسبت روز قلم در مرکز همایش‌ها برگزار شد.