سیل تابستانی، 7 قربانی گرفت

باران در آخرین روز هفته باعث جاری شدن سیلاب شد

سیل تابستانی، 7 قربانی گرفت

آلمان و بلژیک در اروپا، آذربایجان‌شرقی و غربی، البرز،کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، سمنان و کردستان هم در ایران. مردم در دو نقطه مختلف دنیا با سیلی ویرانگر درگیر هستند. سیل در آلمان و بلژیک جان بیش از 100نفر را گرفت و 1300 ناپدید روی دست مسؤولان گذاشت. در ایران نیز شش نفر کشته شدند که از این تعداد، دو نفر در آذربایجان‌شرقی بر اثر سیل و اصابت رعد و برق و چهار نفر دیگر هم در استان کرمان جان خود را بر اثر سیل از دست دادند. یک نفر از اهالی کرمان نیز همچنان مفقود است که جست‌وجو برای یافتن او توسط نیروهای امدادی همچنان ادامه دارد.
بارش بارانی که از سه روز پیش در شهرها و استان‌های مختلف کشور آغاز شده، در برخی نقاط هنوز ادامه دارد و خساراتی به بار آورده است. بر اثر جاری شدن سیل در استان سیستان و بلوچستان، راه ارتباطی 40 روستا تخریب شد و البته دردسرهایی هم برای ساکنان برخی شهرهای شرق استان هرمزگان همراه داشته است.
 به گفته علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، بارش جنوب این استان، فصلی، لحظه‌ای و رگباری بوده و حجم آن بین 30 تا 40 میلی‌متر برآورد شده است. سیلاب همچنان در رودخانه کاجو حوزه قصرقند جاری است و تا این حجم از آب فروکش نکند، راه‌های ارتباطی روستایی این شهرستان همچنان مسدود است، در جنوب سیستان و بلوچستان اما مسیر اصلی بسته‌شده‌ای وجود ندارد.
به‌جز سیل، تندباد نیز در این استان در حال وزش است که باعث قطع ارتباطات در خطوط برق و خسارت در بخش کشاورزی جنوب این استان شده است، با این حال و به گفته شهرکی، نیروها و دستگاه‌های دولتی از تمام توان خود برای حفاظت از جان مردم و کاهش خسارت‌ها بهره خواهند برد.
اوضاع وخیم سیل در کرمان
درکرمان، اما اوضاع چندان رضایت‌بخش نیست و حتی نسبت به استان‌های دیگر بحرانی است. پس از آغاز بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها، شهرستان‌های بافت، بردسیر، رابر، راور، سیرجان، زرند، راین و ماهان در محاصره سیلی قدرتمند قرارگرفت. قدرت سیل به حدی بود که خودروهای سنگین وزن را به راحتی به حرکت در می آورد و جلو می‌برد. مردم برخی از روستاها با هجوم سیل سوار بر خودرو از مهلکه گریختند و عده ای دیگر که در میان امواج خروشان سیل و حتی گل و لای چسبنده گرفتار شده بودند، با کمک دیگران نجات پیدا کردند.
با وخامت اوضاع و به دستور رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمان، 52نیروی امدادی در قالب 14تیم به مناطق حادثه دیده اعزام شدند و روز 25تیر، عملیات ارزیابی، رهاسازی خودروهای‌گرفتار در آب، تخلیه آب منازل و معابر در 21 روستا به مدت چهار ساعت انجام شد. در این عملیات همچنین 13خودروی کمک‌دار و آمبولانس به یاری سیل‌زدگان شتافت.
 سیل، اعضای یک خانواده را برد
 در شرایطی‌که امدادرسانی به شهرها و روستاهای سیل‌زده کرمان جریان داشت، مدیرعامل هلال‌احمر این استان از مفقود شدن پنج نفر در سیل خبر داد. پنج مفقودی شامل پدر، مادر، فرزند و پدربزرگ و مادربزرگ بود که بر اساس اعلام نیروهای امدادی، شب گذشته اجساد پدر و مادر و فرزندشان کشف شد، پیکر یک نفر دیگر از اعضای خانواده امروز پیدا شد و جست‌وجو برای یافتن آخرین مفقودی همچنان ادامه دارد.
 خسارت سیل به روستاییان تکاب
حال و روز تکاب هم چندان تعریفی نیست. جاری شدن سیل، اهالی روستای آقدره سفلی، بخش تخت سلیمان تکاب را بی‌خانمان کرده و مردم با گل‌و لای چسبنده‌ای در خانه‌های خود دست به گریبان هستند. سیل حتی به اماکن دامی، انبارهای علوفه، خودروها و معابر هم رحم نکرده و خسارات فراوانی به این روستا وارد کرده است.
البرز هم از ویرانی‌های سیل در امان نماند. بر اساس گزارش محمدرضا فلاح‌نژاد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز، بر اثر جاری شدن سیل در روستای کلها واقع در بخش آسارا، چند خودرو که در روستا پارک شده بود، پس از برخورد با یکدیگر آسیب دید که در ادامه دو خودرو به داخل رودخانه کشیده، اما با حضور نیروهای امدادی از آب خارج شد.
بر اساس آخرین خبرهای سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، 33 تیم عملیات شامل 122 امدادگر هلال‌احمر در عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان مشارکت داشته‌اند.
 امدادرسانی به سیل‌زدگان
محمدحسن مقدم، با اشاره به این‌که اقلام موردنیاز در اختیار سیل‌زدگان قرارگرفته است، گفت:« در سه روز گذشته، 26دستگاه چادر امدادی، 381تخته پتو، 90تخته موکت، 124کیلوگرم نایلون پوششی، 498قوطی کنسرو، 180کیلوگرم برنج و 136کیلوگرم حبوبات و سایر اقلام زیستی میان متأثران از سیل و آبگرفتگی در هشت استان کشور توزیع‌شده است.»
امدادرسانی به سیل‌زده‌ها در شرایطی ادامه دارد که سازمان هواشناسی نسبت به وقوع سیل و سیلاب در 15استان کشور هشدار داده و از شهروندان درخواست کرده است از توقف در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و همچنین چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع، کوهنوردی، عبور از مجاورت سازه‌های نیمه‌کاره خودداری‌کرده و نسبت به ایمن‌سازی سازه‌های موقتی و تابلوهای تبلیغاتی اقدام شود.


تلفات سیل در آلمان به ۱۳۳ نفر رسید
امدادگران آلمانی با جست‌وجو در مناطق سیل‌زده این کشور در تلاش برای یافتن حادثه‌دیدگان هستند؛ درحالی که سطح آب در بسیاری از روستاها همچنان بالاست. عملیات جست‌وجو در مناطق سیل‌زده آلمان در حالی ادامه دارد که بسیاری از روستاها هنوز گرفتار سیلاب هستند و فروریختن خانه‌ها همچنان ادامه دارد. برآوردهای پلیس آلمان نشان می‌دهد دست‌کم ۱۳۳نفر از جمله حدود ۹۰نفر در ناحیه اهرویلر بر اثر وقوع سیل جان خود را از دست داده‌اند. صدها نفر نیز همچنان ناپدید هستند. به گفته مقامات آلمانی، حدود ۷۰۰ نفر از ساکنان شهر وازنبرگ در نزدیکی شهر کلن، اواخر روز جمعه پس از شکستن یک سد مجبور به تخلیه خانه‌های خود شدند. طی چند روز گذشته وقوع سیل که بیشتر در ایالت‌های راینلاند فالتس و نوردراین-وستفالن رخ داده، موجب قطع برق و ارتباطات شده است. وقوع سیلاب همچنین در بخش‌هایی از بلژیک و هلند گزارش شده است و در بلژیک دست‌کم ۲۰نفر  بر اثر سیلاب کشته شده‌اند.