از دل تاریخ تا فرهنگ امروز

مروری بر تولیدات مرکز استان کرمانشاه

از دل تاریخ تا فرهنگ امروز

استان کرمانشاه به لحاظ تاریخچه و غنای محتوایی از جمله مناطق مهم ایران است. این منطقه در دوره‌های مختلف اهمیت زیادی داشته و حتی در دهه‌های اخیر در بزنگاه‌های مهم تاریخ جمهوری اسلامی ایران نقش آفرینی کرده است. به همین دلیل تولیدات زیادی برگرفته از تاریخ و فرهنگ این منطقه ساخته‌شده است که در این گزارش به برخی از مواردش خواهیم پرداخت.

پس از سال‌ها
ماجرای فیلم، روایت جانباز جنگ تحمیلی است که پس از جنگ و فارغ‌التحصیلی مقطع دکترای تخصصی،سراغ صنعت پالایشگاهی رفته و در شرایط جنگ اقتصادی و تحریمی روی ساخت یک قطعه خاص کار می‌کند.
خلیل سلیمانی که از جانبازان جنگ تحمیلی است دکترای نفت و استاد دانشگاهی است که روی ساخت یک قطعه تحریم شده برای پالایشگاه کار می‌کند. تله‌فیلم «پس از سال‌ها» اثر آرش عبدا... پور و به تهیه‌کنندگی سوسن ابراهیمی و نویسندگی ندا قاسم کیا محصول شبکه زاگرس است.




شُویلِ پَرآو
شب‌نشینی‌ها در مراکز استان‌ها یکی از تولیدات ویژه و پرمخاطب است. برنامه تلویزیونی و پرمخاطب شویل پرآو از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 22 از شبکه زاگرس به‌صورت زنده پخش می‌شود. تهیه‌کنندگی این برنامه با سوسن ابراهیمی است. شویل در زبان کردی کرمانشاهی به معنی شب‌هاست و پرآو، بلندترین کوه استان کرمانشاه است که درتمام فصول همواره روی آن برف انباشته‌شده است. این برنامه در شب‌های تابستان، گرمابخش خانه‌  کرمانشاهی‌هاست. مدیران شبکه زاگرس می‌گویند هدف از ساخت این برنامه علاوه بر تفریح و سرگرمی ترویج دو گویش فارسی کرمانشاهی و کردی کرمانشاهی است. رویکرد برنامه با طنازی هنرمندان بومی جذابیت‌های خاصی ایجاد کرده و دارای آیتم‌های فراوانی است.
یکی از جاذبه‌های دیدنی شویل پرآو، آیتم «چو و چه» با موضوع ضرب‌المثل‌های اصیل محلی است. توضیح در مورد تاریخ کرمانشاه، زیست‌بوم این منطقه و نمایش تصاویر قدیمی و دیده نشده از جاذبه‌های محلات مختلف کرمانشاه از دیگر بخش‌های جذاب شویل پرآو است.


نَصرَت
مستندی بلند با محوریت زندگی نصرت خدایاری بسیطی از قهرمانان جنگ تحمیلی است که داستان دلاوری و رشادت‌های مردم گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور را روایت می‌کند. در خلاصه این اثر آمده در روز حمله به گیلانغرب خبر حرکت عراقی‌ها به‌سمت شهر رسید، مردم شهر را تخلیه کردند و زن‌ها و بچه‌ها را در کوه‌های اطراف شهر پناه دادند. نزدیک به ۳۰نفر از نیروهای سپاه و نیروهای مردمی برای دفاع در شهر مانده بودند.
در آن میان خواهر یکی از پاسداران (شهید حسین بسیطی) با اصرار و پافشاری در شهر ماند و در آن نبردجانانه در کنار مردان جنگید که راویان از رشادت‌هایش در آن نبرد قصه‌ها می‌گویند. نصرت خدایاری بسیطی (معروف به خواهر بسیطی) از لحظه شروع جنگ تا پایان جنگ   دوشادوش مردان جنگید و حضور او در خط مقدم همواره موجب روحیه برای رزمندگان بود.



باد همچنان می‌وزد
«باد همچنان می‌وزد» نام فیلمی است که در آن شخصیت شاهو، هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را مربوط به خودش ندانسته و نسبت به آن بی‌تفاوت است و به قاچاق چای مشغول است.موضوع فیلم باحال و هوای دفاع مقدس و حواشی پس از قطعنامه شروع می‌شود و ماجرای حمله منافقین به ایران را روایت می‌کند. در این فیلم دو نفر از منافقین وارد خانه شاهو شده و او  ناخواسته درگیر جنگ و دفاع از خانواده می‌شود. این فیلم به نویسندگی فهیمه سلیمانی و حسین جلیلیان و به کارگردانی
سید محسن میرحسینی تولید شد.