آلودگی گوشی‌های سران غرب  به ویروس اسرائیلی

ابعاد پرونده جاسوسی رژیم‌صهیونیستی از کشورهای غربی هر روز جدی‌تر می‌شود

آلودگی گوشی‌های سران غرب به ویروس اسرائیلی

طی روزهای اخیر، شاهد انتشار اخباری تکان‌دهنده درخصوص جاسوسی هدفمند برخی دولت‌ها و سازمان‌ها از دیگر کشورها و مقامات، آن هم به وسیله یک جاسوس افزار صهیونیستی به نام «پگاسوس» هستیم. گرچه مقامات رژیم اشغالگر قدس و سازمان جاسوسی موساد دراین‌خصوص فعلا سکوت کرده‌اند اما با افشای عمق جاسوسی‌های صورت‌گرفته از مقامات دیگر کشورهای جهان، جایی برای لاپوشانی بسیاری از حقایق مربوط به این اقدامات غیرقانونی باقی نخواهد ماند. بدافزار پگاسوس که توسط یک شرکت صهیونیستی ساخته‌شده از سوی برخی دولت‌ها و دستگاه‌های امنیتی با هدف جاسوسی مورد استفاده قرار گرفته است. این بدافزار با آلوده‌کردن گوشی موبایل، علاوه بر دسترسی به تمام اطلاعات می‌تواند حتی میکروفن تلفن را مخفیانه فعال کند. در فرانسه خبر حضور اسم امانوئل ماکرون در فهرست افراد هدف‌گرفته‌شده جنجال بزرگی به پا کرده است.

جاسوسی صهیونیست‌ها چگونه افشا شد؟

افشاگری در باره پگاسوس توسط شبکه‌ای از خبرنگاران انجام گرفته که Forbidden Stories نام دارد و با سازمان عفو بین‌الملل همکاری می‌کند. سازمان گزارشگران بدون مرز نیز از این شبکه حمایت می‌کند. روزنامه لوموند، رادیوی دولتی فرانسه و ۱۵رسانه معتبر دیگر در سطح بین‌المللی، نتایج تحقیقات را منتشر کرده‌اند. Forbidden Stories و سازمان عفو بین‌الملل به فهرستی دست‌یافته‌اند که شامل ۵۰هزار شماره تلفن است.به گزارش رادیو فرانسه،  این شماره‌ها از سال۲۰۱۶ توسط ۱۲مشتری پگاسوس دست‌چین شده و روشن نیست که این ۱۲کاربر دولت‌ها هستند یا اشخاص حقیقی اما همه آن۵۰هزار تلفن را باید به‌طور بالقوه هدف اقدامات جاسوسی دانست. در واقع فهرست یادشده حاوی تلفن‌هایی است که نفوذ به آنها موردنظر بوده؛ حال کدامیک از آنها عملا توسط پگاسوس آلوده شده، معلوم نیست.



بدافزار پس از نصب چه‌کاری انجام می‌دهد؟

آلن وودوارد، استاد امنیت سایبری در دانشگاهی در بریتانیا در گفت‌وگو با یورونیوز می‌گوید: «پگاسوس احتمالا یکی از توانمندترین ابزارهای دسترسی از راه دور است. به این فکر کنید که گویی تلفن خود را در دست شخص دیگری قرار داده‌اید.» به این ترتیب از این بدافزار می‌توان برای خواندن پیام‌ها و ایمیل‌های هدف و جست‌وجوی عکس‌هایی که گرفته‌اند و استراق‌سمع تماس‌های آنها و ردیابی موقعیت مکانی آنها و حتی فیلمبرداری از طریق دوربین آنها استفاده کرد. وودوارد گفت که توسعه‌دهندگان پگاسوس «بهتر و بهتر در پنهان‌کردن» تمام ردپای نرم‌افزار عمل می‌کنند؛ بنابراین تأیید این‌که آیا یک تلفن خاص درگیرشده یا نه، دشوار است. به همین دلیل هنوز مشخص نیست که چه تعداد از دستگاه‌های افراد شنود شده‌اند. گرچه گزارش‌های جدید رسانه‌های بین‌المللی حکایت از این نکته دارند که بیش از ۵۰هزار شماره تلفن از طریق شرکت اسرائیلی کنترل می‌شده است. با این حال سازمان عفو بین‌الملل به عنوان یکی از سازمان‌های تحقیق در مورد پگاسوس اعلام کرد که در همین ماه ردپای حملات موفقیت‌آمیز به آیفون‌های اپل را یافته است.




آیا می‌توان نرم‌افزارهای جاسوسی را حذف کرد؟

از آنجا که دانستن اینکه یک تلفن، بدافزار را حمل می‌کند بسیار دشوار است، شناختن راه قطعی حذف‌شدن آن نیز دشوار است. وودوارد گفت که بدافزار پگاسوس بسته به نسخه، ممکن است خود را روی سخت‌افزار تلفن یا در حافظه آن نصب کند.  به این ترتیب اگر در حافظه ذخیره شده باشد، راه‌اندازی مجدد تلفن می‌تواند به‌طور تئوری آن را پاک کند؛ بنابراین او توصیه می‌کند افرادی که در معرض خطر هستند، مانند مدیران مشاغل و سیاستمداران، مرتبا دستگاه‌های خود را خاموش و روشن کنند. وودوارد گفت: «برای بسیاری از مردم بیش‌ازحد انتظار است اما نرم‌افزارهای ضدبدافزار برای دستگاه‌های تلفن همراه وجود دارند.  اگر شما فردی در معرض خطر هستید شاید بخواهید برخی نرم‌افزارهای ضدبدافزار را روی تلفن خود نصب کنید.




وقتی قرعه به نام مکرون می‌افتد!

شرکت اسرائیلی «ان‌اس‌او» که سازنده بدافزار است با موافقت وزارت دفاع رژیم صهیونیستی، پگاسوس را به برخی حکومت‌ها و دستگاه‌های امنیتی فروخته است. دولت مراکش دست‌داشتن در این ماجرا را تکذیب کرده اما گفته می‌شود که حتی شخص پادشاه محمد ششم و برخی از نزدیکانش هدف جاسوسی نهادهای امنیتی مراکش بوده‌اند. روزنامه لوموند می‌نویسد که دو سازمان امنیتی مهم کشور در مظان اتهام قرار دارند؛ اداره کل مطالعات و اسناد که سرویس اطلاعات خارجی و ضدجاسوسی مراکش محسوب می‌شود و اداره کل نظارت داخلی که امنیت داخل کشور را به عهده دارد. کارشناسان سوءظن بیشتری نسبت به سازمان دوم دارند. مسوولان شبکه افشاگری تأیید کرده‌اند که یکی از شماره‌های رئیس‌جمهوری فرانسه در فهرست دیده می‌شود اما این امر نیز معلوم نمی‌کند که تلفن ماکرون واقعا آلوده بوده یا خیر. نخست‌وزیر فرانسه ژان کاستکس گفت که رئیس‌جمهوری دستور انجام تحقیقات گسترده را صادر کرده است. در صورتی که ثابت شود تلفن امانوئل ماکرون هدف جاسوسی سایبری قرار داشته این پرونده ابعاد بسیار جدی‌تری خواهد یافت. علاوه بر امانوئل ماکرون، شماره تلفن‌های رؤسای‌جمهور عراق و آفریقای‌جنوبی در فهرست دیده می‌شود. همچنین شماره‌های نخست‌وزیران پاکستان، مصر، مراکش یا تلفن سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان هم در فهرست است. شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او مدعی شده که پگاسوس را برای مبارزه با مجرمان و تروریست‌ها طراحی‌کرده و آن را فقط به دستگاه‌های امنیتی یا دولت‌هایی فروخته که کارنامه خوبی در حوزه حقوق بشر دارند اما این توضیحات هیچ‌کس را قانع نکرده است.




چه کشورهایی از جاسوس افزار
صهیونیست‌ها استفاده کرده‌اند؟

مراکش، مکزیک، هند، اندونزی، عربستان، امارات، قزاقستان، آذربایجان، کشورهای آفریقایی توگو و رواندا و حتی مجارستان که عضو اتحادیه اروپاست، مشتری شرکت ان‌اس‌او بوده‌اند. با این‌حال هنوز اطلاعات دقیقی در مورد هویت خریداران و کاربران بدافزار منتشر نشده است. در مواردی معلوم‌شده که برخی نهادها، حتی بدون اطلاع دولت از پگاسوس استفاده کرده‌اند. در هند، ظاهرا نخست‌وزیر نارندرا مودی، مسوول اصلی و آمر جاسوسی‌هاست. به نوشته لوموند، نارندرا مودی دولتی در دولت ایجاد کرده و بسیاری از رقبا، روزنامه‌نگاران یا فعالان اجتماعی و سیاسی را هدف گرفته است. دولت‌هایی از سراسر جهان با اتهاماتی شوکه‌کننده مبنی بر استفاده آنها از بدافزار ساخت اسرائیل برای جاسوسی از تلفن‌های کنشگران سیاسی و حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و مدیران شرکت‌ها مواجه هستند.





بدافزار پگاسوس چگونه کار می‌کند؟

اما بدافزار پگاسوس دقیقا چگونه کار می‌کند؟ چگونه وارد تلفن افراد می‌شود و پس از آن چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟ محققان بر این باورند که نسخه‌های ابتدایی این نرم‌افزار هک برای اولین بار سال۲۰۱۶ شناسایی شده است.
در آن زمان از پیام‌های متنی تله‌گذاری‌شده استفاده می‌شد تا روی تلفن‌های هدف نصب شوند؛ البته برای این‌که نرم افزار جاسوسی بارگذاری شود، گیرنده باید روی پیوند موجود در پیام کلیک می‌کرد اما این روش، شانس نصب موفقیت‌آمیز آن را محدود می‌کرد، به‌خصوص که کاربران تلفن نسبت به کلیک روی پیوندهای مشکوک بیش از پیش احتیاط می‌کردند.
 نسخه‌های جدیدتر پگاسوس که توسط شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او تهیه شده از نقاط‌ضعف نرم‌افزارهای معمول نصب‌شده روی تلفن‌های‌همراه استفاده کرده است. سال۲۰۱۹ سرویس پیام‌رسانی واتس‌اپ از شرکت ان‌اس‌او شکایت و اعلام کرد که از یکی از نقاط آسیب‌پذیر در سیستم عاملش، برای نصب نرم‌افزارهای جاسوسی روی حدود ۱۴۰۰تلفن استفاده شده است.
پگاسوس با تماس ساده با هدف از طریق واتس‌اپ می‌توانست خود را مخفیانه روی تلفن بارگذاری کند، حتی اگر کاربر هرگز به تماس پاسخ نداده باشد. اخیرا گزارش شده که پگاسوس از نقاط ضعف نرم‌افزار پیامک اینترنتی اپل، «آی‌مسیج» نیز استفاده کرده است. این موضوع به‌طور بالقوه امکان دسترسی به یک میلیارد آیفون اپل را که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌دهد. این کار حتی بدون کلیک یک دکمه نیز امکان‌پذیر است.




جنجال بر سر جاسوسی مراکشی‌ها

بسیاری از تحلیلگران امنیتی تایید کرده‌اند که اخبار افشاشده، نشان‌دهنده جاسوسی هدفمند دستگاه‌های امنیتی مراکش از مقامات فرانسوی است. قطعا رژیم صهیونیستی(به‌عنوان مصدر توزیع این بدافزار)، در جریان این جاسوسی قرار داشته است. روزنامه لوموند چاپ پاریس می‌نویسد موبایلی که رئیس‌جمهور فرانسه از سال۲۰۱۷ استفاده می‌کند و در چند روز گذشته نیز از آن استفاده شده، مورد شنود قرار داشته است.
طبق گزارش لوموند، سرویس اطلاعاتی مراکش با کمک نرم‌افزار پگاسوس مکالمات مکرون را گوش می‌داده است: «اقدام خصمانه مراکش علیه رئیس یک دولت اروپایی.»  همچنین دویچه‌وله به نقل از گروه روزنامه‌نگاران تحقیقی می‌گوید بررسی‌ها نشان می‌دهند که مراکش می‌تواند مکالمات و مبادلات تلفنی مکرون یا شارل میشل را شنود کرده باشد اما معلوم نیست هدف از این کار چه بوده است. دولت مراکش هیچ موضعی در این زمینه نگرفته و سفارت این کشور در پاریس نیز در تماس رسانه‌ها به این اکتفاکرده که بگوید: «مساله ادعاهایی بی‌اساس هستند و گزارش‌ها قاطعانه تکذیب می‌شوند.»
شماره تلفن الکساندر بنالا، محافظ سابق مکرون نیز در فهرست افشا شده هاست. سایر مقامات ارشد فرانسوی مورد شنود عبارتند از ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر سابق فرانسه، ژان ایو لودریان، وزیرخارجه، برونو لومیر، وزیر اقتصاد و ژان میشل بلانکه، وزیر آموزش‌وپرورش. هنوز روشن نیست که آیا تلفن مکرون به‌طور فعال و مداوم کنترل‌شده یا خیر.  جاسوسی از همه شماره تلفن‌ها هنوز تاییدنهایی نشده و برای این امر لازم است دستگاه‌های تلفن از نظر ردیابی نرم‌افزار بررسی شوند. وزیر محیط‌زیست فرانسه با آنالیز موبایل خودش موافقت‌کرده و کارشناسان امنیت فناوری اطلاعات از سازمان عفو بین‌الملل توانسته‌اند ثابت کنند که پگاسوس جولای۲۰۱۹ در تلفن همراه او فعال بوده است. کاخ الیزه در نخستین موضع‌گیری، مساله را بسیار نگران‌کننده
خوانده است.
 سایر سیاستمداران ارشد اروپایی نیز هدف جاسوسی بوده‌اند: شارل میشل، نخست‌وزیر سابق بلژیک و رئیس شورای اروپا و پدر او لویی میشل که تا سال۲۰۱۹ ریاست گروه مشترک پارلمانی کشورهای آفریقایی، کارائیب، اقیانوسیه و اتحادیه اروپا را بر عهده داشت.



چگونه شرکت ان‌اس‌او چنین بدافزاری را  توسعه داد؟

شرکت‌های فناوری چند میلیارد دلاری مانند اپل و گوگل هر سال مبالغ زیادی پول سرمایه‌گذاری می‌کنند تا مطمئن شوند در برابر هکرهایی که می‌توانند سیستم‌هایشان را از کار بیندازند، آسیب‌پذیر نیستندآنها حتی به هکرها اگر به شرکت‌ها در مورد نقص نرم‌افزارهایشان پیش از اینکه بتوانند از آن برای حمله استفاده کنند، هشدار دهند پاداش‌های خوبی می‌پردازند.
وودوارد گفت اپل به شهرت ایمنی خود افتخار می‌کند و «تلاش‌های نسبتا زیادی» کرده تا نقاط‌ضعف خود را شناسایی کند اما «به ناچار یک یا دو» اشکال در چنین نرم‌افزارهای پیچیده‌ای وجود خواهد‌داشت.
به گزارش یورونیوز، البته تحلیلگران بر این باورند که شرکت ان‌اس‌او که کارکنان آن را اعضای نخبه سابق ارتش رژیم‌صهیونیستی تشکیل می‌دهند، احتمالا «شبکه تاریک» را که در آن هکرها اغلب اطلاعات مربوط به نقایص امنیتی را پیدا کرده و می‌فروشند، کاملا تحت‌نظر دارند. وودوارد بر این باور است که همه افراد یک تلفن به‌روز با نرم‌افزار به‌روز شده روی آن ندارند. به گفته او برخی از نقاط آسیب‌پذیر قدیمی که اپل و گوگل آنها را با اندروید ترمیم کرده است، هنوز هم می‌توانند وجود داشته باشند.