نظر کارشناسان

نظر کارشناسان

 ناصر نبی‌پور، عضو هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن: هزینه تمام‌شده تولید تخم‌مرغ به‌شدت افزایش یافته و میزان جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری کاهش یافته است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده، عرضه تخم‌مرغ در بازار با کاهش قابل‌توجهی مواجه شود. در حالی که هزینه تولید یک کیلوگرم تخم‌مرغ به ۱۸هزار و ۳۰۰تومان رسیده اما همچنان تولیدکنندگان مجبورند با قیمت مصوب آذر ماه گذشته یعنی هر کیلوگرم ۱۴۰۰۰تومان تخم‌مرغ عرضه کنند که باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان شده است. نهاده‌های دام و طیور آن‌طور که مسؤولان قول داده‌اند به‌موقع به دست مرغداران نمی‌رسد و معمولا پس از ثبت درخواست‌های دولتی دو ماه طول می‌کشد تا ذرت و سویا به دست مرغداران برسد. همچنان که کاهش ۱۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی در دی ماه گذشته مشکلاتی را برای عرضه تخم‌مرغ ایجاد کرد، کاهش جوجه‌ریزی‌های فعلی نیز بر عرضه تخم‌مرغ در ماه‌های آینده تاثیرگذار خواهد بود.
مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران: مشکلات دامداران در تهیه نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد و این مشکلات منجر به حذف دام‌های مولد در دامداری‌ها شده است. نهاده‌ها با نرخ دولتی از طریق سامانه بازارگاه یا نمی‌رسد یا بسیار دیر می‌رسد و آنها مجبورند نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با چند برابر قیمت تهیه کنند. از سوی دیگر، خشکسالی منجر به فقر شدید مراتع و کمبود علوفه شده و این مسأله در کنار گرانی نهاده‌های دامی، تأمین خوراک برای دام‌ها را بسیار دشوار کرده است. وی قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم گوشت گوسفند زنده را برای دامداران ۸۰ هزار تومان اعلام می‌کند و اکنون حداکثر قیمتی که گوسفند زنده را از دامداران می‌خرند، حدود کیلویی ۵۰ هزار تومان است که با روند فعلی در سه تا شش ماه آینده در این زمینه به مشکل برمی‌خوریم و با کمبود شدید دام مواجه خواهیم شد.
محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران: در حال حاضر حجم ذخیره آب در مخازن سدهای پنجگانه استان تهران ۷۰۴ میلیون مترمکعب است که این حجم در مقایسه با روز مشابه سال گذشته که یک میلیارد و ۸۵میلیون مترمکعب بوده،
۳۸۱ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد. حجم آب ذخیره شده فعلی سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب ۱۶۵، ۵۰، ۱۲۰، ۲۷۳ و ۹۸ میلیون مترمکعب است و متاسفانه این احجام نسبت به سال گذشته به‌خصوص در سدهای ماملو و طالقان با کاهش چشمگیری مواجه شده‌اند. وضعیت بارندگی در حوضه آبریز سدهای استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته متاسفانه کاهش ۳۶درصدی را نشان می‌دهد و این کاهش میزان بارندگی موجب شده است در فصل آبگیری نتوانیم آبگیری مناسبی در سدهای استان تهران انجام دهیم.
داوود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران: درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت حدود
72 تا 82درصد بود، به همین علت افزایش قیمت 15درصدی که پیش از این اعلام شد را نپذیرفتند. با بررسی‌هایی که سازمان حمایت انجام داد با 41درصد افزایش قیمت موافقت شده و این تغییر قیمت بعد از تعطیلات و از روز دوشنبه اعمال خواهد شد. با این تغییرات قیمت، تولید افزایش پیدا می‌کند و با افزایش سطح عرضه احتمالا مشکل کمبود روغن خودرو در بازار حل می‌شود. تولید باید برای کارخانه‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد.