آوار سیل برسر روهینگیا

گزارش رسانه‌ها نشان می‌دهد آوارگان روهینگیا در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند

آوار سیل برسر روهینگیا

مسلمانان روهینگیا که پس از جنایات ارتش میانمار سال 2017 و میان سکوت مدعیان حقوق بشر، مجبور به ترک این کشور شده‌اند این روزها با معضل سیل مواجهه‌اند و بارش‌های شدید روزهای اخیر در بنگلادش که به سیلاب‌های عظیم و رانش زمین در این کشور تبدیل شده هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا در اردوگاه‌های جنوب شرقی این کشور را آواره کرده است. به گزارش یورونیزو به نقل از مقامات بنگلادش، دست‌کم شش روهینگیا میان قربانیان باران‌های شدید موسمی قرار دارند و چندین نفر دیگر از مسلمانان آواره بر اثر حوادث اخیر زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها میان قربانیان حوادث اخیر، سه کودک وجود دارد و ۱۵نفر از اهالی بنگلادش نیز در پی وقوع سیلاب شدید در بازار کاکس قربانی شدند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر دیگر نیز سرگردان و آواره شدند. ماه گذشته میلادی نیز دو آواره روهینگیایی در جریان حوادثی مشابه ناشی از باران‌های موسمی جان خود را از دست داده بودند.

حدود یک میلیون نفر از مسلمانان روهینگیا به دلیل روبه‌رو بودن با خطر شکنجه و آزار از جانب ارتش میانمار به بنگلادش و هند پناه آورده‌اند و بنگلادش تلاش می‌کند آنها را به جزایر دور افتاده منتقل کند و هند نیز ورود این پناهجویان مسلمانان را غیرقانونی اعلام کرده است. منطقه مرزی بازار کاکس در جنوب بنگلادش، یکی از مناطقی است که اردوگاه‌های پرجمعیت مسلمانان روهینگیا آنجا واقع است. طبق تحقیقات سازمان ملل، حملات ارتش میانمار با هدف نسل‌کشی بوده است. در جریان این خشونت‌ها بیش از10 هزار نفر کشته شدند. ده‌ها هزار روهینگیایی به دلیل نبود امکان دسترسی به اردوگاه‌ها، با پاکسازی جنگل‌های واقع در تپه‌های اطراف برای خود پناهگاه ایجاد کرده و به زندگی در آوارگی ادامه می‌دهند. این دسته از آوارگان روهینگیایی هر سال همزمان با باران‌های موسمی باید با تبعات حوادثی چون سیل و رانش زمین دست و پنجه نرم کنند. پناهجویان روهینگیا اغلب در کلبه‌های ساخته شده با گیاه بامبو و ورق‌های پلاستیکی که روی تپه‌های شیبدار و بدون درخت نصب می‌شود، زندگی می‌کنند.
تصاویر ویدئویی، خانه‌های سیل‌زده و آب‌های گل‌آلود در حال سرازیر شدن از تپه‌ها را نشان می‌دهد. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) اعلام کرد بیش از ۲۱ هزار پناهجو متحمل خساراتی از وقوع سیلاب شدند و حدود 4000 پناهگاه نیز یا متحمل خسارات یا این که به طور کامل تخریب شد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۱۳هزار نفر از مسلمانان روهینگیا مجبور به نقل مکان به دیگر اردوگاه‌ها شدند و هزاران تأسیسات از جمله کلینیک‌های پزشکی و توالت‌های عمومی نیز خسارت دیده است.
بر اساس گزارش رویترز، دسترسی به جاده‌ها، مسیرها و پل‌ها به دلیل خسارات وارده با مشکل مواجه شده است.
کارشناسان هواشناسی بنگلادش گزارش کرده‌اند وضعیت سیلاب‌ها به دلیل تداوم بارندگی‌های شدید، احتمالا بدتر خواهد شد.
مانوئل مارکز پریرا، معاون رئیس هیأت نمایندگی سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل در بنگلادش در خصوص وضعیت فعلی اردوگاه‌های پناهجویان گفت: بارش‌های شدید احتمالا طی چند روز آینده ادامه دارد و به همین نسبت، چالش‌ها نیز در روزهای آتی افزایش می‌یابد.
 سیل پس از آتش‌سوزی
آوارگان روهینگیا که به‌تازگی از آتش‌سوزی‌های اخیر در اردوگاه‌ها که در ماه مارس امسال به وقوع پیوست، جان به در برده‌اند، می‌گویند سیلاب‌ها موجب شده خانه‌هایشان کاملا در گل و لای فرو رود. به گزارش اداره هواشناسی بنگلادش، منطقه مسکونی بازار کاکس که بیش از ۸۵۰ هزار آواره روهینگیایی را در ۳۴‌اردوگاه پناهجویان جای داده از روز دوشنبه تاکنون شاهد ریزش بیش از ۲۷ سانتی‌متر باران بوده است. آژانس مامور رسیدگی به وضعیت پناهجویان در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد 2500 پناهگاهی که 12000 روهینگایی را در خود جای داده، دستخوش سیل شده است. حدود ۷۴۰هزار مسلمان روهینگیایی چهار سال پیش زیر سرکوب شدید ارتش میانمار که از دید سازمان ملل نوعی نسل‌کشی تلقی شد، مجبور به رها کردن خانه و کاشانه خود در استان راخین و ترک این کشور شدند.




حمایت‌ها از جنایتکاران میانمار
کوچ اجباری مسلمانان با استفاده از مکانیسم‌های دولتی و نظامی به سمت کشورهای دیگر، سیاستی است که از چند سال قبل توسط دولت میانمار در پیش گرفته شده و کشورهای مدعی حقوق بشر نیز در مقابل این نسل‌کشی سکوت کرده‌اند.
یکی از دلایل سکوت مدعیان در قبال جنایات در حق مسلمانان روهینگیا، حمایت‌های آمریکا و اسرائیل از دولت میانمار است و با این‌که سازمان ملل، اقدامات دولت میانمار را نسل‌کشی دانسته، اما رژیم‌صهیونیستی به ارسال و فروش تسلیحات به نظامیان این کشور ادامه می‌دهد.نگاهی به گزارش‌های سال‌های گذشته درباره روابط اسرائیل و میانمار نشان می‌دهد مقامات ارتش میانمار و صهیونیست‌ها بارها با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند. بر اساس یکی از گزارش‌ها، ژنرال آئونگ هلاینگ از فرماندهان ارتش میانمار در سپتامبر سال 2015 طی سفر به فلسطین اشغالی با رووین ریولین از تولیدکنندگان اسرائیلی سلاح دیدار داشته و قراردادهایی را برای خرید تسلیحات مختلف امضا کردند. در آگوست سال 2016 نیز یک شرکت نظامی صهیونیستی تصاویری را از آموزش نظامیان ارتش میانمار توسط عاملان خود در این کشور همراه تسلیحات اسرائیلی ارسالی در وبگاه خود منتشر کرد. اصرار رژیم‌صهیونیستی برای فروش تسلیحات به میانمار در حالی است که حتی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز هرگونه صادرات سلاح به این کشور را ممنوع و تحریم کرده‌اند.