سامانه هشدار خرابی تسمه‌تایم  محافظ موتور خودروی شما

یک زوج خوشفکر اردبیلی با ابداع «سامانه هشدار خرابی تسمه‌تایم» در شرکت «کارآفرینان برق آریا راد» موفق شده‌اند از وارد آمدن خسارت هنگفت به خودروها پیشگیری کنند

سامانه هشدار خرابی تسمه‌تایم محافظ موتور خودروی شما

آمارها می‌گوید سالانه بیش از ۲۰۰هزار خودرو در ایران دچار پارگی و خوردگی تسمه‌ تایم می‌شوند و این اتفاق فقط درخصوص خودروهای داخلی، منجر به تحمیل هزینه‌ای ۵ تا ۱۵ میلیون تومانی به مصرف‌کنندگان می‌شود؛ با توجه به اینکه تقریبا همه خودروهای داخلی تسمه تایم دارند و حدود 70 درصد از قطعاتی که در اثر پاره‌شدن تسمه تایم آسیب جدی می‌بینند وارداتی هستند، این امر سالانه خروج ۶۲ میلیون دلار ارز از کشور را در پی خواهد داشت. البته بدیهی است که این هزینه در رابطه با خودروهای خارجی چند برابر بیشتر است. در این حالت علاوه‌بر تضییع حقوق مصرف‌کنندگان، اتفاق بسیار مهم‌تری نیز رخ می‌دهد که نگرانی‌های زیادی را به‌همراه دارد و آن حوادث و تلفات جاده‌ای چشمگیری است که بر اثر خرابی تسمه تایم خودروها رقم می‌خورند. اکنون خبر خوش این است که یک زوج جوان اردبیلی توانسته‌اند با طراحی و تولید یک سامانه هوشمند، این مشکل بزرگ را برطرف کنند و علاوه‌بر افزایش ایمنی خودرو، هزینه‌های پاره‌شدن تسمه تایم را نیز به حداقل برسانند. با توجه به اینکه همه شرکت‌های خودروسازی دنیا نیازمند چنین قابلیتی برای خودروهایشان هستند، با اطمینان می‌توان گفت متخصصان شرکت «کارآفرینان برق آریا راد» با اختراع یک سامانه هشدار خرابی تسمه تایم، تحول قابل توجهی در خودروسازی ایجاد کرده‌اند.

شرکت دانش‌بنیان «کارآفرینان برق آریا راد» که با نام تجاری «رادکو» شناخته می‌شود، در سال 98 به‌طور رسمی ثبت شده است، اما از مدت‌ها پیش از آن و در قالب مجموعه‌ای حقیقی، فعالیت خود را آغاز کرده بود. دکتر مهسا صداقت، قائم مقام مدیرعامل و همچنین مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت است. او در رابطه با ثبت اختراع سامانه هشدار خرابی تسمه تایم در ابعاد بین‌المللی می‌گوید: «پیمان همکاری ثبت اختراع یا PCT (سرواژه‌های عبارت Patent Cooperation Treaty)، از راهکارهای مؤثر برای تسهیل فرآیند ثبت اختراع در مجموعه‌ای از کشورهای مختلف است. شرکت رادکو توانسته است سامانه هشدار خرابی تسمه تایم را به‌عنوان اختراع خود، از طریق PCT در 153 کشور دنیا ثبت کرده و نامش را به‌عنوان مبتکر و اولین تولیدکننده این محصول در جهان مطرح کند.»
«سامانه هشدار خرابی تسمه تایم» در یک نگاه
دکتر صداقت در گفت‌وگو با جام‌جم، در معرفی محصول انحصاری مجموعه رادکو به‌نام «سامانه هشدار خرابی تسمه تایم» می‌گوید: «این محصول که در فاصله سال‌های 88 تا 99 در چند نسخه مختلف ثبت اختراع شد، موفق به کسب گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شده و تأییدیه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) را نیز دریافت کرده است. این محصول که برای اولین‌بار در جهان ساخته شده، از اردیبهشت سال 99 به تولید انبوه رسیده و روانه بازار شده است.»
وی می‌افزاید: «پیرو مذاکراتی که با چند شرکت خودروسازی داشته‌ایم، قرار است به‌زودی سامانه هشدار خرابی تسمه تایم هنگام تولید خودروها روی آنها نصب شود. تسمه تایم ما دارای ماهیت الکترونیک و طراحی هوشمند است که توانسته مشکل بسیار بزرگ پارگی و خوردگی تسمه تایم را برای شرکت‌های خودروسازی دنیا برطرف کند. از همه مهم‌تر هزینه‌های ناشی از عواقب پارگی تسمه‌تایم را به حداقل برساند.»
چشم‌انداز آینده
دکتر صداقت درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ادامه مسیر مجموعه رادکو می‌گوید: «ما حدود هفت ماه است که در حال مذاکره با یکی از خودروسازهای داخلی هستیم تا شرایط نصب سامانه هشدار خرابی تسمه تایم را بر روی خودروهای تولید کارخانه ایجاد کنیم. به یاری خداوند این موضوع در آینده‌ای نه‌چندان دور محقق خواهد شد و ما به‌عنوان سازنده این سامانه، فقط برای این خودروساز حداقل سالانه ۵۰۰هزار محصول را تولید
خواهیم کرد.»
وی می‌افزاید:  «در حال حاضر محصول ما از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکت رادکو در سراسر کشور پخش شده و عرضه می‌شود؛ همچنین این محصول از طریق وبسایت شرکت نیز به‌صورت مستقیم به فروش می‌رسد. از سوی دیگر ما تاکنون از خودروسازهای خارجی نیز پیشنهادهایی برای همکاری دریافت کرده‌ایم، ولی فعلا فعالیت خاصی در آن زمینه انجام نداده‌ایم و تمرکز اصلی‌مان را بر بازار داخلی قرار داده‌ایم.»


ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اختراع
به گفته قائم مقام مدیرعامل شرکت رادکو، سامانه هشدار خرابی تسمه تایم این شرکت می‌تواند تمام عواملی که ممکن است منجر به پارگی تسمه تایم شوند را به‌سرعت تشخیص دهد و با اعلام هشدار به راننده، از پاره‌شدن آن جلوگیری کند؛ برای مثال تشخیص خوردگی دندانه‌های تسمه تایم، شل‌شدن تسمه سفت‌کن و خرابی واترپمپ، از جمله ویژگی‌های این محصول هستند. در صورتی که هرکدام از این موارد رخ دهد، سامانه با هشداردادن، راننده خودرو را مطلع می‌کند و اگر کار به پاره‌شدن تسمه تایم برسد، سامانه به‌صورت هوشمند اقدام به قطع استارت مجدد خودرو می‌کند تا از واردشدن آسیب بیشتر به موتور خودرو جلوگیری شود. مدیر بخش تحقیق و توسعه مجموعه رادکو در خصوص سایر ویژگی‌های سامانه هشدار خرابی تسمه تایم می‌گوید: «محصول ما دارای یک سال گارانتی تعویض بدون قید و شرط است و تا ده سال نیز خدمات پس از فروش را به مشتریان ارائه می‌دهیم. علاوه‌بر این محصول ما حتی بیمه هم دارد تا اگر بنابر هر دلیلی سامانه نتوانست پیش از پارگی تسمه تایم هشدار دهد و خودرو دچار آسیب شد، بیمه خسارت وارد شده به خودرو را پوشش خواهد داد؛ البته میزان پوشش بیمه برای خودروهای مختلف، متفاوت خواهد بود و در مجموع تقریبا تا سقف 80درصد از خسارت وارد شده را متحمل می‌شود.»