تب و تشنج کودکان؛ یک بیماری خوش‌خیم

تب و تشنج کودکان؛ یک بیماری خوش‌خیم

همان‌طور که می‌دانید در صورتی که بدون وجود عارضه جدی در مغز یا عفونت مغزی، شیرخوار یا کودکی همراه با تب دچار تشنج شود به آن «بیماری تب و تشنج» می‌گویند. برای اطمینان از عدم وجود عفونت مغزی، نمونه مایع مغزی نخاعی از کمر کودک یا شیرخوار ارسال شده و برای بررسی نبود احتمال اختلالات جدی در مغز لازم است نوار مغزی یا تصویربرداری مانند ام‌آرآی انجام شود؛ گرچه این اقدامات تشخیصی پیشرفته صرفا باید به صلاحدید پزشک و در موارد خاص انجام شود. پس از تشخیص بیماری تب و تشنج معمولا جز مراقبت از کودک، اقدام درمانی خاصی در مرحله اول لازم نیست. خطر تکرار تشنج به‌دنبال تب در شیرخواران کمتر از یک سال و در صورت بروز تشنج طولانی در مرحله اول بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر در اکثر موارد با افزایش سن کودک، خطر بروز تشنج به‌دنبال تب کاهش می‌یابد و فقط در موارد خاصی مانند افرادی که سابقه خانوادگی صرع دارند یا در بررسی‌های آنها یافته غیرطبیعی در معاینه یا ام‌آرآی یا نوار مغزی مشاهده شود ممکن است خطر بروز تشنج همچنان باقی بماند.
درمان بیماری تب و تشنج و در واقع پیشگیری از تکرار آن است. ساده‌ترین اقدام برای پیشگیری از تکرار تشنج این است که از بروز تب در کودک جلوگیری شود و کودک در محیط‌هایی قرار نگیرد که خطر انتقال عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا وجود دارد. اقدام ساده بعدی کنترل تب شیرخوار یا کودک است؛ کنترل تب می‌تواند با پاشویه یا استفاده از قطره یا شیاف استامینوفن انجام شود. با گذر یک تا دو روز از زمان شروع تب، خطر بروز تشنج به‌سرعت کاهش می‌یابد و می‌توان درمان‌های کاهنده تب را به‌تدریج قطع کرد. اقدام درمانی دیگر که در موارد خاص و صرفا با صلاحدید پزشک معالج لازم است انجام شود این است که در صورت بروز تب در کودک یا شیرخواری که پزشک احتمال تکرار تشنج را در او زیاد می‌بیند از داروهایی مانند دیازپام با دوز کم در دو سه روز اول وقوع تب استفاده کرد. این دارو از بروز تشنج همراه با بالا رفتن دمای بدن جلوگیری می‌کند. بیش از ۹۰ درصد مواردی که احتمال تکرار تشنج به‌دنبال تب را دارند صرفا با همین درمان‌های ساده کنترل شده و تشنج تکرار نمی‌شود. تنها در درصد کمی از بیماران لازم است مدتی داروی ضدتشنج مصرف شود.
به‌طور خلاصه باید گفت بیماری تب و تشنج، بیماری نسبتا خوش‌خیمی بوده و می‌توان پس از مشورت با پزشک برای پیشگیری از تکرار تشنج به‌دنبال تب، نسبت به کنترل تب شیرخوار یا کودک در مراحل اولیه سریع‌تر اقدام شود.