بالاخره روی سکو رفتیم

کشتی فرنگی با ساروی به انتظار 10 روزه برای کسب مدال پایان داد

بالاخره روی سکو رفتیم

کشتی فرنگی ایران دیروز بعد‌از‌ظهر هم اشک ریخت و هم لبخند زد. محمدرضا گرایی جوان برومند کشتی در وزن 67 کیلوگرم تمام معادلات جهانی را بر‌هم زد و توانست به فینال این دسته صعود کند. این کشتی‌گیر شیرازی در مسیر فینال رقبایی از کلمبیا، آلمان و گرجستان را شکست داد. کشتی دوم او فوق‌العاده سخت بود و در آخرین لحظات بازی موفق شد مقابل استابلر مساوی کند و چون امتیاز آخر را گرفته بود، برنده شد. محمدرضا در مرحله نیمه‌نهایی هم رقابت جانانه‌ای مقابل راماز زوئیدزه قهرمان جهان داشت و توانست 6 بر یک برنده شود. این بی‌شک زبیاترین و شادترین صحنه کشتی فرنگی ایران در روز گذشته بود. گرایی که در این لحظات لبخند می‌زد و شاد بود تصور نمی‌کرد ساعتی بعد روی سکوی سالن کشتی اشک بریزد. برادر او، محمدعلی گرایی در وزن 77 کیلوگرم در مرحله رده‌بندی مقابل حریف ژاپنی قرار گرفت و در کمال ناباوری بازی 3 بر یک برده را 13 بر 3 باخت و برنز را هم از کف داد. دیروز اکثر رسانه‌ها تیتر زدند: «سنجاب پرنده باخت.» مزه تلخ این باخت اما خیلی زود جبران شد. ساروی در کشتی رده‌بندی مقابل رقیب فنلاندی خود قرار گرفت. ابتدا عقب افتاد اما با یک کشتی برتر موفق شد «ساوولاینن» را 9 بر 2 شکست دهد و اولین مدال کشتی فرنگی را دشت کند. این قصه تلخ و شیرین دیروز کشتی بود.

محمدرضا گرایی: هدفم طلاست
محمدرضا گرایی امروز برای کسب طلا مقابل پرویز نصیبوف اوکراینی قرار می‌گیرد. المپیک ۲۰۱۲ لندن آخرین المپیکی بود که ملی‌پوشان فرنگی‌کار کشورمان توانستند به مدال طلا دست پیدا کنند. حالا گرایی می‌تواند در صورت قهرمانی بعد از 12 سال، تابوشکنی کند و تاریخ‌ساز شود.  این جوان شیرازی ابتدا درباره شکست حریف گرجستانی می‌گوید: «کشتی مدنظر خودم را گرفتم. کشتی‌گیر گرجی فنی و قدرتمند بود و صبح، قهرمان المپیک از کوبا را شکست داده بود. از ایران با برنامه کار کرده بودم و خداراشکر با کشتی حساب شده برنده شدم.»
از نظر خیلی‌ها گرایی در این دوره از رقابت‌ها در گروه مرگ قرارداشت. خودش وقتی با این سوال روبه‌رو می‌شود، جواب می‌دهد: «بازی‌های المپیک است و همان طور که مربیان گفتند قرعه برای من معنا ندارد. هر چقدر کشتی‌گیران قدرتمندی در گروهم قرار داشتند باز هم هدفم کسب مدال طلا بود و هست. امیدوارم امروز هم با یک کشتی حساب‌شده با مدال طلا دل هموطنان را شاد کنم.»
 محمدرضا درباره وزن کم کردن و سختی‌های آن هم می‌گوید: «کارشناسان می‌گفتند وزن من زیاد است. من برنامه دو‌ساله داشتم تا بعد از مسابقات جهانی در ۷۲ کیلو شرکت کنم و نخواهم زیاد وزن کم کنم. وزن طبیعی من ۷۰ کیلو است و ۳ کیلو برای من چیزی نیست، به همین دلیل راحت سر وزن رسیدم و دیدید که کشتی گرفتم.»


ساروی: برای طلا آمده بودم
ساعت 16و10 دقیقه روز گذشته ساروی روی سکو رفت تا دومین مدال کاروان ایران را به گردن بیاویزد. لحظه برد او مقابل رقیب فنلاندی احتمالا یک خاطره در ذهن همه باقی می‌گذارد؛ این‌که شاد نبود. آثار ناراحتی از شکست نیمه‌نهایی دیروز حتی بعد از کسب مدال برنز در چهره این کشتی‌گیر مطرح مشهود بود. او با هدف کسب طلا پا به رقابت‌ها گذاشت ولی یک قدم کم آورد. ساروی بعد از کسب این مدال می‌گوید: «مسابقه خوبی بود و خدا را شکر توانستم مدال برنز بگیرم، هر چند من برای کسب مدال طلا به این مسابقات آمده بودم. دوست داشتم دست پر به ایران برگردم، تشکر می‌کنم از همه مردم کشورم که در این شرایط سخت من را دعا کردند. امیدوارم با این مدال برنز دل مردم کشورم را شاد کرده باشم.»
پرونده کشتی فرنگی امروز با فینال گرایی بسته می‌شود. در صورتی که او بتواند طلا کسب کند تیم بنا با یک طلا و یک برنز به کار خود پایان می‌دهد.