تغییر امید آفرین

رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر لزوم حرکت جهادی، تغییر دولت را باعث ایجاد امید در میان مردم عنوان کردند

تغییر امید آفرین

سیزدهمین تنفیذ ریاست جمهوری دیروز در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و با حكم رهبری و تنفیذ رای ملت از سوی ایشان، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. از جمله وظایف و اختیارات رهبری براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، امضای حكم ریاست جمهوری پس از انتخابات مردم است و پس از تنفیذ اعتبارنامه از سوی رهبری، دوران ریاست جمهوری چهارساله آغاز می‌شود. نكته‌‌ای محوری در تمام متون تنفیذی که از سوی امامین انقلاب صادر شده وجود دارد؛ این‌كه اعتبار این احكام تا زمانی برقرار است كه شخصی كه به عنوان رئیس‌جمهور كار خود را شروع می‌كند، به پیمودن صراط مستقیمی كه به تحقق آرمان‌های نظام اسلامی، دفاع از حقوق ملت و مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویان و مستكبران تعهد داشته باشد و در غیر این‌صورت حكم تنفیذ دیگر اعتبار نخواهد داشت.

 عزم راسخ ملت برای پیمودن
مسیر انقلاب

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در حكم تنفیذ، حضور پر معنا و عزت‌آفرین مردم در انتخابات و انتخاب شخصیتی مردمی، پرهیزگار و دارای سوابق درخشان مدیریت را نشانه عزم راسخ ملت بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب یعنی مسیر عدالت، پیشرفت و آزادی دانستند و با اشاره به آمادگی كشور برای حركت جهشی در همه عرصه‌ها، بر رفع موانع تولید، تقویت پول ملی، توانمندسازی قشرهای متوسط و پایین جامعه و حركت پرشتاب به سمت جایگاه شایسته كشور تأكید كردند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین در سخنانی در مراسم تنفیذ، با مسألت از خداوند متعال برای مبارك گرداندن این روز پرامید برای مردم و كشور، حضور ملت در انتخابات ریاست‌جمهوری را كاملا پرمعنا و نماد مردم‌سالاری دینی خواندند و با تشكر از «رئیس جمهور و دولت دوازدهم»، برای آقای رئیسی و همكاران دولت جدید نیز توفیق و عنایت ویژه الهی آرزو كردند.
ایشان، مراسم تنفیذ را متكی بر قانون اساسی و رسم بنیانگذاری‌شده به‌دست امام خمینی(رض) برشمردند و افزودند: «این مراسم، مظهر موضوع بسیار مهم «جابجایی عقلانی، آرام و متین» در قوه مجریه و در واقع در مدیریت كشور است.»
رهبر انقلاب، وجود تنوع سیاسی را از دیگر مضامین بسیار مهم مراسم تنفیذ خواندند و افزودند: «گرایش‌های مختلف سیاسی دولت‌ها، نشان‌دهنده تنوع سیاسی در كشور و این واقعیت نشانه آزادی و سلامت انتخابات است.»
ایشان با اشاره به برگزاری انتخابات در سلامت و امنیت كامل، از همه دستگاه‌های برگزاركننده انتخابات و تأمین‌كننده نظم و امنیت و به‌طور ویژه از ملت عزیز ایران صمیمانه تشكر كردند و افزودند: «از مدت‌ها پیش توطئه تحریم انتخابات در محافل سیاست‌گذاری دشمنان طراحی و دنبال می‌شد و در داخل هم عده‌ای از روی غفلت و عده‌ای شاید از روی غرض همین خط را دنبال می‌كردند، اما ملت پاسخ قاطع داد و با توجه به اوضاع و احوال، مشاركت خوبی
در انتخابات داشت.»
 جابه‌جایی امیدآفرین قدرت
در قوه مجریه

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، جابه‌جایی قدرت در قوه مجریه را امیدآفرین برشمردند و گفتند: «حضور افراد جدید با اراده‌های تازه و ابتكارات نو، برای همه به‌خصوص جوانان امید می‌آفریند كه این امیدواری بسیار مغتنم است.»
ایشان افزودند: «این جابه‌جایی برای صاحبان فكر، نظر و اندیشه نیز فرصتی است كه با دقت و تأمل، خطاهای دوران گذشته را پیدا كنند و راه‌حل ارائه دهند.»
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تكیه بر ارزش‌های انقلاب در تبلیغات انتخاباتی آقای رئیسی تأكید كردند: «این مسیر درست باید ادامه یابد، چرا كه ملت را به حقوق اساسی خود می‌رساند و ایران را در جایگاه شایسته قرار می‌دهد.
ایشان در همین زمینه افزودند: ارزش‌های انقلاب مفاهیم موهومی نیست، بلكه در سخنان امام بزرگوار، به طور روشن و مكرر بیان شده و باید همین سخنان ملاك قرار گیرد و دنبال شود.»
رهبر انقلاب، ورود ملت به مسائل مختلف را كلید اصلی حل مشكلات خواندند و افزودند: «پیگیری ارزش‌های انقلاب موجب افزایش انگیزه‌های مردم و ورود آنان به میدان می‌شود كه این حضور بی‌بدیل و بی‌جایگزین، بسیار مغتنم و كارگشا است.»
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، تبدیل مردم را از یك جمع منفعل و پراكنده به مجموعه‌ای متحد، پرانگیزه، هدفدار و آرمانخواه، هنر اصلی انقلاب و امام خواندند و افزودند: «هر عامل و عنصری كه بتواند اتحاد، انگیزه و امید ملت را افزون و مردم را وارد میدان كند، مغتنم است كه ارزش‌های انقلاب این ویژگی تعیین‌كننده را دارد.»
 مردمی باشید
رهبر انقلاب با اشاره به شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی مبنی بر «مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن»، گفتند: «مردمی بودن موضوع بسیار مهمی است و رئیس‌جمهور محترم و همكاران‌شان باید تلاش كنند این شعار در واقعیت محقق شود و به معنی واقعی و بدون در نظرگرفتن امتیازهای طبقاتی و گروهی، در میان همه مردم باشند.»
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای خاطرنشان كردند: «البته حضور در میان مردم نباید موجب غافل شدن از ارتباط با نخبگان شود و ارتباط و تبادل نظر با نخبگان، لازم و مفید است.»
رهبرانقلاب با تأكید بر این‌كه دولت باید مظهر وفاق ملی و نگاه ملاطفت‌آمیز به عموم مردم باشد، افزودند: «یكی از كارهای مهمی كه به مردمی بودن دولت كمك می‌كند، تعهد به گفت‌وگوی صادقانه و بدون پیرایه‌های سیاسی با مردم است. باید با مردم صادقانه حرف زد، مشكلات و راه‌حل‌ها را گفت و توقعات را بیان كرد و كمك‌های لازم را نیز به مردم تقدیم كرد.»
 ظرفیت‌های كشور را باید شناخت
توصیه بعدی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به دولت سیزدهم، شناخت ظرفیت‌های فراوان كشور و توجه جدی به آنها بود.
ایشان گفتند: «این روزها از مشكلات و كمبودهای كشور گفته می‌شود كه زیاد هم هستند، اما ظرفیت‌های كشور در بخش‌های آب، نفت، معادن، بازار گسترده داخلی، همسایگان و استعدادها و آمادگی‌های حیرت‌آور جوانان، بسیار فراتر از مشكلات و فوق‌العاده هستند.»
رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: «بدون تردید با این ظرفیت‌ها می‌توان بر مشكلات غلبه كرد به شرطی كه خوب شناخته و سپس با تلاش خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی به كار گرفته شوند.»
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای یكی دیگر از جنبه‌های مردمی بودن را مبارزه بی‌امان با فساد و مفسد برشمردند و افزودند: «آقای رئیسی در مسؤولیت قبلی، مبارزه با فساد را شروع كرد و اقدامات خوبی انجام داد اما اصل قضیه و بسترها و زمینه‌های فساد در قوه مجریه است كه باید با آن به‌طور جدی مبارزه كرد.»
ایشان فرارهای مالیاتی، انحصارهای بی‌دلیل، فعالیت‌های ناسالم سوداگرانه و سوء‌استفاده از ارز ترجیحی را نمونه‌هایی از موارد فساد برشمردند كه باید با آنها با برنامه و پیگیری، مقابله كرد.
 طراحی برنامه
برای حل مشكلات اقتصادی

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای حل مشكلات اقتصادی را نیازمند برنامه و حركت براساس برنامه كلی طراحی شده دانستند و گفتند: «با كارهای روزمره و اقدامات پیش‌بینی‌نشده نمی‌توان مشكلات را حل كرد ضمن آن‌كه همه بدانند حل مشكلات اقتصادی زمان‌بر است و مسؤولان باید همه تلاش خود را به‌كار گیرند تا این زمان هر چه ممكن است كوتاه‌تر شود.»
ایشان سرعت عمل در تشكیل دولت را ضروری خواندند و افزودند: «شرایط كشور اقتضا نمی‌كند كه تشكیل دولت به تأخیر بیفتد. بنابراین رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس نیز در بررسی صلاحیت وزیران شتاب به خرج دهند.»
 جدی گرفتن جنگ تبلیغاتی
نكته پایانی كه رهبر انقلاب به آن اشاره كردند، موضوع جنگ تبلیغاتی بود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به تلاش دشمنان برای تأثیرگذاری و مسلط شدن بر افكار عمومی كشورها از جمله مردم ایران، از طریق جنگ نرم و جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای گفتند: «اگر افكار عمومی یك ملت در اختیار بیگانه قرار گیرد، آن ملت طبق میل بیگانه پیش خواهد رفت.»
رهبر انقلاب با اشاره به وجود ضعف و كم‌كاری در كارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی در داخل كشور خاطرنشان كردند: «باید در این مسائل قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل كرد.»