روحانی: اگر به سال ۹۲ برگردم همین مسیر را ادامه می‌دهم

روحانی: اگر به سال ۹۲ برگردم همین مسیر را ادامه می‌دهم



حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور كشورمان دوشنبه ۱۱ مرداد در آخرین گفت‌وگوی خود با مردم در شبكه یک سیما گفت: «اكنون كه در آخرین شب مسؤولیت در خدمت مردم هستم، دوست دارم این گفت‌وگو به صورت غیررسمی باشد، تا ابهاماتی كه مردم درباره دولت در ذهن‌شان دارند، رفع شود و شما آقای حیدری به عنوان نماینده مردم سوالات‌شان را از بنده بپرسید.»
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌كه چرا وعده‌هایی دادید كه می‌دانستید محقق نمی‌شود؟ گفت: «به سال ۹۲ برمی‌گردیم و در فضای رقابت انتخاباتی بودیم، بنده به مردم گفتم ما از طریق مذاكره می‌توانیم تحریم را برداریم، قصد داشتم گرهی كه ایجاد شده بود را از طریق دیپلماسی بردارم، این گره یا با دیپلماسی حل می‌شد یا تبدیل به جنگ می‌شد، آقای اولاند به بنده گفت كه ما شش كشور قصد جنگ داشتیم، ولی شما اعلام مذاكره كردید، ما منصرف شدیم.»
رئیس‌جمهور با بیان این‌كه ما از طریق مذاكره اقدام كردیم، اظهار كرد: «این‌كه گفته می‌شود مذاكره نتیجه نداد، صحیح نیست. چراكه در
۹۰ روز اول مذاكره به توافق موقت رسیدیم و گفتند یك میلیون بشكه نفت را می‌توانیم بفروشیم، اصل فناوری هسته‌ای را داشته باشیم و ۷۰۰ میلیون دلار پول ما هم آزاد شد و این شرایط اقتصادی و روانی خوبی را ایجاد كرد و مردم امیدوار شدند. پس از آن وارد مراحل بعدی شدیم، فرودین ۹۴ توافق لوزان صورت گرفت و در نهایت در دی‌ماه ۹۴ برجام امضا شد. توافق این بود تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود و ما هم محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیریم.»
وی افزود: «آمریكایی‌ها می‌خواستند توافقات ما بیشتر شود، منطقه‌ای، دفاعی و سایر موضوعات را وارد توافقات كنند. ما در سال ۹۳ ایستادگی كردیم كه توافقات موشكی را نپذیریم و گفتیم فقط در زمینه هسته‌ای با آنها صحبت می‌كنیم، بانك‌ها فقط به مساله هسته‌ای نگاه نمی‌كنند و به تمامی مسائل نگاه می‌كنند.»
روحانی گفت: «مصوبه جدید مجلس یكی از موانع مذاكرات ما شده است و گفته شده كه تمام تحریم‌ها باید برداشته شود، می‌شود این اقدام صورت گیرد، اما باید مذاكرات در زمینه‌های دیگری هم انجام شود، محور مذاكرات ما صحبت‌های رهبر انقلاب است، مذاكره در دولت سیزدهم هم اگر بر معیار مصوبه مجلس باشد، نتیجه ندارد. اما اگر بر معیار فرمایشات رهبری باشد، نتیجه خواهد داد. اگر سال ۹۲ باشد، بنده همین مسیری كه پیش رفتم را می‌روم. اگر میدان مذاكره فقط مربوط به فعالیت هسته‌ای ماست، فقط تحریم‌های هسته‌ای می‌شود برداشته شود. اگر نظام میدان بیشتری به ما دهد و اجازه مذاكره در مسائل دیگر را داشته باشیم، می‌شود كه سایر تحریم‌ها برداشته شود.»
رئیس جمهور افزود: «اگر توقعات ما این است كه بدون هیچ تحریمی باشیم، میدان وسیع‌تری برای مذا‌كره نیاز داریم، اما اگر فقط رفع تحریم‌های هسته‌ای معیار است، در چارچوب فرمایشات رهبری مذاكرات پیش خواهد رفت.»
روحانی درخصوص وضعیت تورم بالا در كشور و وضعیت نامناسب اقتصادی گفت: «تورم در سال ۹۲، ۳۳ درصد و نقطه به نقطه ۴۰ درصد بود، بنده همان موقع گفتم كه تا پایان سال این تورم را كاهش می‌دهیم و در سال‌های آینده تورم تك‌رقمی می‌شود، در حالی كه تورم ما در فرورین رسید به ۳۴ درصد و در سال ۹۳ این عدد به ۱۵ درصد رسید. در ماه‌های آخر ۹۴ تك‌رقمی شد و در سال ۹۵ و ۹۶ تك‌رقمی بود و در ماه‌های اول ۹۷ تك‌رقمی بود. ما به این وعده عمل كردیم و بعد از ۲۶ سال تورم ایران تك‌رقمی شد و رشد اقتصادی در چهار سال اول حدود ۴/۵ درصد است و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ایران در دنیا 5/12 شد و در دنیا اول شدیم. ما در بعضی فصل‌ها، بالای ۷۰۰ هزار اشتغال داشتیم.»