اولتیماتوم سیدمقاومت  به صهیونیست‌ها

تحلیل سخنان سید‌حسن نصرا... در سالروز جنگ 33روزه در گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی جهان عرب

اولتیماتوم سیدمقاومت به صهیونیست‌ها

سید‌حسن نصرا...، دبیرکل جنبش حزب‌ا... لبنان به مناسبت سالگرد جنگ ۳۳ روزه، با تأکید بر این‌که طی ۱۵سال گذشته (پس از جنگ 33روزه) هیچ حمله هوایی به لبنان، به هدف نخورده است، گفت که مهم‌ترین دستاورد این جنگ، برقراری معادله بازدارندگی است که هدف از آن، حمایت از لبنان است. دبیرکل حزب‌ا... با اشاره به این‌که امروز دشمن صهیونیستی نسبت به موجودیت خود، بیش از هر زمان دیگری نگران است، خاطر نشان کرد: این دشمن که تحت حمایت ابرقدرت‌ها و کشورهای منطقه قرار دارد، از پیامدهای جنگ با مقاومت لبنان و تأثیر آن بر جبهه داخلی خود هراس دارد. رهبر مقاومت تاکید کرد که هر‌گونه اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی علیه موجودیت لبنان با پاسخی سخت و قاطعانه مواجه خواهد شد؛ پاسخی که برای صهیونیست‌ها پشیمان‌کننده خواهد بود. برخی تحلیلگران جهان عرب در گفت و گو با جام‌جم، تحلیل خود از سخنان اخیر سیدحسن نصرا... را بیان کرده‌اند.

حزب‌ا... تعارفی با صهیونیست‌ها ندارد
طلال عتریسی، استاد علوم سیاسی دانشگاه بیروت، سخنرانی اخیر سید‌حسن نصرا... را یک سخنرانی هشدار‌دهنده و محکم دانسته و در این‌خصوص به جام‌جم می‌گوید:  حزب‌ا... لبنان در طول سال‌های گذشته و اخیر نشان داده است تعارفی با دشمنان خود ندارد. زمانی که رهبر حزب‌ا... هشداری به دشمنان مقاومت می‌دهد، آنها را عملیاتی می‌کند. امروز دشمنان مقاومت بیش از هر زمان دیگری از قدرت حزب‌ا... هراسان هستند زیرا در جنگ 33 روزه و دیگر نبردهایی که میان مقاومت و رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن صورت گرفته، قدرت تصاعدی و رو به ازدیاد آن را مشاهده کرده‌اند.  طلال عتریسی در ادامه می‌گوید:  حزب‌ا... توانسته است معادله اقدام در برابر اقدام را در مصاف با رژیم صهیونیستی تثبیت کند. مقامات رژیم اشغالگر قدس اعم از نتانیاهو تا دیگران نیز به وضوح شاهد پاسخ‌های غافلگیرانه حزب‌ا... نسبت به هرگونه اقدام و تجاوز خود بوده‌اند.



دوباره یاد جمله معروف سید افتادیم
شیخ صهیب حبلی، عضو علمای ارشد مقاومت لبنان در گفت‌وگو با جام‌جم، از زوایه‌ای دیگر به سخنان سید‌حسن نصرا... اشاره می‌کند: سخنرانی قاطعانه و محکم سید‌حسن نصرا... خطاب به رژیم صهیونیستی، ما را یاد دوران جنگ 33 روزه انداخت. در آن دوران، در حالی که همگان از قدرت نابرابر رژیم صهیونیستی و مقاومت سخن می‌گفتند، رهبر حزب‌ا... به صهیونیست‌ها هشدار داد که خانه آنها از لانه عنکبوت سست‌تر است. پس از مدتی کوتاه، دشمن صهیونیستی متوجه این سخنان رهبر مقاومت شد. حزب‌ا... در جنگ 33روزه سخت‌ترین شکست را بر پیکره صهیونیست‌ها وارد کرد و آنها را در زمین و دریا زمینگیر کرد.
 این عالم لبنانی افزود:امروز نیز سیدحسن نصرا... در سالگرد جنگ 33روزه، با همان قاطعیت سخن می‌گوید، با این تفاوت که اکنون قدرت حزب‌ا... و کل جنبش مقاومت در منطقه نسبت به سال 2006 (زمان وقوع جنگ 33روزه) نیز بیشتر شده‌است.



حزب‌ا... هم قدرت بازدارندگی و هم قدرت اقدام دارد
فادی اسماعیل بودیه، سردبیر نشریه لبنانی المرایا در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار می‌کند:«سیدحسن نصرا... رهبر مقاومت در سخنان اخیر خود خطاب به رژیم‌صهیونیستی، قدرت بازدارندگی و اقدام حزب‌ا... علیه مواضع و اقدمات اشغالگران قدس را به چالش کشید.سیدحسن نصرا... در این سخنرانی از حدود و ثغور بی‌انتهای قدرت گفتمانی، نظامی و عملیاتی حزب‌ا... سخن به میان آورد. طی هفته‌های گذشته و اخیر، مقامات رژیم اشغالگر قدس لفاظی‌های زیادی را علیه حزب‌ا... و گروه‌های مقاومت مطرح کردند اما اکنون با پاسخ سخت رهبر مقاومت لبنان مواجه شده‌اند.»  این تحلیلگر لبنانی ادامه داد:«این هشدار سیدحسن نصرا... به صهیونیست‌ها به وضوح نشان می‌دهد مقاومت در هر شرایطی ذکاوت و قدرت خود در مواجهه با توطئه‌های رژیم اشغالگر قدس را حفظ خواهدکرد.»




ترس دشمنان مقاومت در سخنان دبیر کل حزب‌ا... قابل درک است
الیاس المر، تحلیلگر لبنانی نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم، به سکوت مقامات غربی و صهیونیستی در قبال سخنان سیدحسن نصرا... اشاره کرده و می‌گوید:«سکوت سیاستمداران و رسانه‌های صهیونیستی و غربی در قبال سخنان هشداردهنده اخیر سیدحسن نصرا... کاملا قابل درک است. چنانچه وی در سخنانش اشاره کرده‌است، آنها شدیدا از قدرت مقاومت هراسان هستند و نمی‌توانند این ترس خود را پنهان کنند. شاید دشمنان حزب‌ا... تصور می‌کردند که سکوت آنها در قبال تحولات اخیر منطقه و بیروت، نشان‌دهنده انفعال و ضعف آن است، حال آن‌که سیدحسن نصرا... با سخنرانی اخیر خود تمامی این تصورات را بر هم ریخت.»
الیاس المر افزود:«مقاومت لبنان امروز خود را به مثابه یک بازیگر رصد گر، باهوش و قدرتمند در معادلات بیروت و منطقه معرفی کرده است. بازیگری که رژیم‌صهیونیستی در مقابل آن فرجامی جز پذیرش شکست نخواهد داشت.»




حزب‌ا... قاطع‌ترین پیام ممکن را به دشمنان مخابره کرده‌است
ناصر قندیل سردبیر روزنامه لبنانی البناء، دستان تل‌آویو و حامیانش را در مقابل حزب‌ا... بسته می‌داند. او در این خصوص به جام‌جم می‌گوید:«صورت مساله در قبال اظهارات اخیر سیدحسن نصرا... مشخص است. دبیر کل حزب‌ا... ضعف دشمنان در مواجهه با مقاومت را به رخ آنها کشیده‌است. چه کسی امروز نمی‌داند که موازنه منطقه‌ای به سود جبهه مقاومت دگرگون شده‌است؟ از سوی دیگر، همگان آگاه هستند که در میدان نبردنظامی نیز جبهه مقاومت مولفه‌های برتری خود بر رژیم صهیونیستی را حفظ کرده است.»
نماینده سابق پارلمان لبنان تصریح کرده است:«نکته جالب توجه این است که سیدحسن نصرا... این سخنان را در سالروز پیروزی در جنگ 33 روزه مطرح کرده‌است. او بهترین سخنان را در بهترین بستر زمانی مطرح کرده و در نتیجه، قاطع‌ترین هشدار ممکن را به دشمنان مخابره کرده‌است.»