رجال ایرانی آمد

رجال ایرانی آمد


مركز اسناد انقلاب اسلامی به منظور معرفی و شناساندن بیش از 100 نفر از چهره‌های برجسته ایران در قرن 14 شمسی، یك مجموعه دوجلدی با عنوان «رجال ایرانی قرن چهاردهم شمسی» منتشر كرده است. این مجموعه زیر نظر دكتر محمدمهدی اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و توسط تورج افشاری تدوین شده است.
اسماعیلی در بخشی از مقدمه نوشته است: «این مجموعه درصدد است با درج زندگینامه كامل و استحصال خرده‌روایت‌های داستانی برای هر یك از شخصیت‌ها و چهره‌های برجسته كشور در قرن 14 شمسی، به منظور برجسته نمودن ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی آنان، گامی در مسیر الگوسازی این شخصیت‌ها بردارد. در این بین ماهیت و جوهره اصلی پروژه همان خرده‌روایت‌های داستانی یا داستانك‌ها هستند كه تلاش دارند ابعاد مختلف شخصیتی و ویژگی‌های اخلاقی چهره‌های شاخص كشورمان در 100 سال اخیر را برجسته نمایند.» از این رو در مجموعه دوجلدی «رجال ایرانی قرن چهاردهم شمسی» زندگینامه بیش از 100 نفر از شخصیت‌هایی كه می‌توانند به مثابه الگویی برای جوانان باشند، درج شده است. از ویژگی‌های این اثر، تنوع در معرفی شخصیت‌هاست؛ به طوری كه در فهرست كتاب، در كنار نام‌هایی چون
امام خمینی، آیت‌ا... خامنه‌ای، آیت‌ا... سیدعلی قاضی‌طباطبایی، اسامی شخصیت‌هایی چون سیامند رحمان، شهرام ناظری و ناصر حجازی به چشم می‌خورد.