دهکده‌ای پر از هیجان

گزارشی از پشت صحنه برنامه «دهکده المپیک» و پوشش رویداد بزرگ توکیو

دهکده‌ای پر از هیجان

 همه‌گیری کرونا باعث شد تا المپیک عجیب‎تر از هر زمان دیگری باشد؛ بدون تماشاگر و با شدیدترین محدودیت های کنترل کننده.
هر چند مخالفت‌های زیادی با برگزاری المپیک وجود داشت اما تماشای آن از تلویزیون حداقل برای بسیاری از مردم جهان که کلافه از کرونا و قرنطینه بودند بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیز بود.
المپیک توکیو را نیز بسیاری از ورزش‌دوستان و بینندگان ایرانی از طریق شبکه ورزش پیگیری کردند، شبکه ای که تا حد امکان سعی کرد شور و هیجان رقابت ها را به بینندگان منتقل کند.
این شبکه با برنامه ای به نام دهکده المپیک، رقابت های توکیو را پوشش داد. برنامه دهکده المپیک شامل بر آیتم های مختلفی بود. از گفت‌و‌گو با ورزشکاران گرفته تا کارشناسان و پیشکسوتان. پخش زنده رقابت ها نیز از مهم‌ترین بخش‌های برنامه دهکده المپیک به شمار می رود.  
این برنامه به مدت 20 روز رقابت های المپیک توکیو را پوشش داد و اکنون هم که المپیک تمام شده محور این برنامه، اختصاص به بررسی عملکرد فدراسیون‌های مختلف دارد. برای بررسی عملکرد فدراسیون‎هایی که در المپیک توکیو نماینده داشتند هم ارتباط زنده تلفنی گرفته می شود و هم ارتباط تصویری.
در واقع برنامه دهکده المپیک وظیفه ای چند وجهی برای خود تعریف کرد. پخش زنده رقابت‎ها، مرور اخبار و حواشی، گفت‌وگو با ورزشکاران ایرانی حاضر در دهکده رقابت‎ها، گفت و گو با کارشناسان، ورزشکاران و پیشکسوتان، بررسی علل شکست و پیروزی ورزشکاران و تیم ها و زیر ذره بین بردن عملکرد فدراسیون ها همگی در راستای تلاش برای  اطلاع رسانی برای بیننده تلویزیونی و سرگرم کردن او با هیجانات موجود در المپیک بود.
یکی از عوامل موفقیت برنامه های ورزشی تنوع در تعداد آیتم هاست. در واقع این آیتم ها همانند گیره عمل و بیننده را پای تلویزیون حفظ می‎کنند.
روند ثابت در یک برنامه به خصوص برنامه‌های ورزشی باعث دلزدگی مخاطب می شود و او را مجاب به تغییر کانال می کند. یک بیننده ورزشی مجموعه ای از آیتم‌های سرگرم کننده را می خواهد که حداقل به‌مدت یک ساعت او را سرگرم نگاه دارد.
در شرایطی که المپیک تمام شده و از دو هفته دیگر شاهد آغاز پارالمپیک خواهیم بود برنامه «دهکده المپیک» هم تغییر شکل می‌دهد، البته تغییر شکل از لحاظ محتوا. فصل نخست این برنامه امشب به پایان می رسد و با آغاز رقابت های پارالمپیک دهکده المپیک مجددا به سبک و سیاق روزهای المپیکی برمی گردد.