میلیاردی‌های حراج تهران

چهاردهمین حراج تهران بافروش ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان به کار خود پایان داد

میلیاردی‌های حراج تهران


هتل پارسیان آزادی، شب 21مرداد میزبان تعدادی مجموعه‌دار و خریدار آثار هنر معاصر بود. چهاردهمین حراج تهران با ارائه ۱۲۰اثر برگزار شد، در حالی که شیوع کرونا در ایرانی به پیک پنجم رسیده، چند اثر انقلابی و ارزشی در این حراج شرکت داشتند و خریداران غایب این امکان را داشتند که با عینک‌های مخصوص VR یا همان واقعیت مجازی آثار عرضه شده در این حراجی را ببینید.
در این دوره از حراج تهران از چهره‌های اصلی بازار هنر ایران مانند سهراب سپهری، پرویز تناولی، بهمن محصص، حسین زنده‌رودی خبری نبود اما در حالی که شش اثر بالاتر از یک میلیارد تومان برآورد قیمت داشتند، هشت اثر به قیمت بالاتر از یک میلیارد تومان فروخته شدند.
 گران‌قیمت‌ترین اثر چهاردهمین حراج تهران متعلق به رضا درخشانی بود. این اثر با عنوان «روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» که سه تا چهار میلیارد تومان برآورد قیمت داشت، در نهایت پنج میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان چکش خورد. در رتبه دوم اثری از وای. زی.کامی (کامران یوسف‌زاده) با عنوان «گنبد آبی» قرار گرفت که چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد. اثری از فرهاد مشیری با عنوان «ما، رزها» با قیمت چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز در رتبه سوم ذی‌قیمت‌ترین آثار حراج چهاردهم قرار گرفت.
پس از آن تابلوی «امپراتور مطرود» اثر واحد خاکدان یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان و تابلوی «بندبازها» اثر آویش خبره‌زاده یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. اثر بدون عنوان محمود زنده‌رودی از مجموعه «کرامت انسانی»، تابلویی از قاسم حاجی‌زاده و اثر «هجرت طلایی» دیگر اثر رضا درخشانی نیز هرکدام، یک میلیارد و ۱۰0میلیون تومان چکش خوردند.
نکته دیگر این حراج توجه به آثار هنرمندان جوان بود؛ اثر علیرضا آسانلو به چهار برابر کمترین قیمت برآورد شده، عکس آلفرد یعقوب‌زاده به سه برابر قیمت کمینه و آثار مجتبی تاجیک، سیامک عزمی، حسن روح‌الامین و الهه حیدری به دو برابر قیمت کمینه به فروش رسیدند.
در چهاردهمین حراج تهران ۶۱‌اثر زیر ۵۰۰ میلیون تومان چکش خوردند که با بیشترین رقابت از سوی خریداران مواجه بودند. تابلوی حسن روح‌الامین با عنوان «عادیات» نیز با استقبال مجموعه‌داران هنری روبه‌رو شد و با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان، نزدیک به دو برابر برآورد اولیه فروخته شد. ‌