مدیریت مصرف انرژی با تجهیزات برونتاب

متخصصان شرکت دانش‌بنیان «برونتاب انرژی»، تفکیک مصرف و هوشمندسازی را 2 راهکار اساسی کاهش مصرف آب و انرژی در کشور می‌دانند و در همین زمینه، محصولات مختلفی تولید کرده‌اند

مدیریت مصرف انرژی با تجهیزات برونتاب

مصرف حامل‌های انرژی در کشور ما بسیار بالاست؛ وقتی به مقدار مصرف آب و انرژی در سطح جهان نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم میزان مصرف در ایران بیشتر از دو برابر میانگین مصرف جهانی است و این اختلاف گاهی تا 5/2 برابر می‌رسد. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهکارهای موجود برای کاهش این حد از اختلاف با میانگین جهانی، تفکیک‌کردن مصارف است. به‌نظر می‌رسد اگر اقدامی در راستای تفکیک مصارف مشترکان صورت نگیرد و میزان مصرف هر مشترک به‌طور دقیق مشخص نشود، همچنان شاهد مصرف بی‌رویه حامل‌های انرژی در کشور خواهیم بود. در همین راستا، شرکت دانش‌بنیان «بُرونتاب انرژی» از مجموعه‌های باسابقه و متخصصی به‌شمار می‌رود که در تلاش است با استفاده از فناوری روز اروپا، بتواند گام مؤثری در جهت تفکیک مصارف و درنتیجه کاهش مصرف آب و انرژی در کشور بردارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «بُرونتاب انرژی» در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن اشاره به ماجرای شکل‌گیری این مجموعه به زمینه فعالیت این شرکت نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «شرکت برونتاب در سال 90 به‌طور رسمی ثبت شد و فعالیت خود را با اخذ نمایندگی از یک شرکت معتبر خارجی آغاز کرد؛ «بروناتا» (Brunata) شرکتی دانمارکی است که در حال حاضر بیش‌از یک قرن قدمت دارد و در زمینه اندازه‌گیری مصرف انرژی و همچنین تفکیک مصارف مشترکان فعالیت می‌کند.»
وی می‌افزاید: «ما پس از اینکه با دریافت نمایندگی از شرکت بروناتا موفق شدیم فناوری روز جهان را به کشورمان منتقل کنیم، در گام بعدی به‌منظور به‌روزرسانی دانش‌فنی مجموعه برونتاب، در قالب یک تیم به شهر کپنهاگ اعزام شدیم تا در این حوزه دوره‌های آموزشی لازم را بگذرانیم. پس‌از فراگیری کامل شیوه‌های تفکیک مصارف و بازگشت به ایران، در ادامه این مسیر اقدام به راه‌اندازی واحد تحقیق‌وتوسعه (R&D) در شرکت برونتاب کردیم.»
او درباره راه‌اندازی خط تولید دستگاه‌های اندازه‌گیری در کشور می‌گوید: «در قدم بعدی توانستیم خط تولید و کالیبراسیون دستگاه‌های اندازه‌گیری انرژی و آب را وارد کشور کنیم. مجموعه ما موفق شد در سال 94 گواهی دانش‌بنیان را از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری دریافت کند و در ادامه این مسیر رشد، توانستیم در سال 97 صادراتمان را به سایر کشورهای دنیا آغاز کنیم. مقاصد صادراتی ما هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و تاکنون از کشورهای منطقه تا اروپا، آمریکا و کانادا، مشتریانی برای خرید محصولاتمان وجود دارد.»
محصولات «برونتاب» در یک نگاه
به گفته مهدی مراغه‌ای، مسیری که مجموعه تحت مدیریت او از ابتدا تا به امروز پیموده است را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: حدفاصل بین سال‌های 90 تا 95 که در این بازه زمانی شرکت برونتاب در زمینه تفکیک مصرف آب، گاز، برق و همچنین گاز موتورخانه و برق چیلر (برای ساختمان‌ها و مجتمع‌هایی که از موتورخانه و یا چیلر استفاده می‌کردند) فعالیت می‌کرد، اما از سال 95 به بعد، نیاز بازار باعث ایجاد تغییر در مسیر حرکت این شرکت شد. در این زمان بود که هسته مدیریتی مجموعه برونتاب تصمیم گرفت وارد حوزه اندازه‌گیری‌های صنعتی شود و برای صنایعی مانند کشاورزی، غذایی، دارویی و... اندازه‌گیری‌هایی را به‌صورت سفارشی انجام دهد. سپس این اندازه‌گیری‌ها به یک نرم‌افزار هوشمند تحت وِب به‌نام «سیستم پایش الکترونیکی مصرف انرژی» منتقل می‌شود که محصول شرکت برونتاب است و با نام تجاری «ایمز» (EEMS) شناخته می‌شود. این مجموعه دانش‌بنیان که علاوه‌بر ساخت سخت‌افزارهای مورد نیازش، نرم‌افزارهای مختص حوزه اندازه‌گیری و همچنین سیستم انتقال آنها را نیز تولید می‌کند، در فروردین 94 موفق به انتشار نرم‌افزار ایمز شد و اکنون بیش‌از 20هزار دستگاه در سراسر کشور در حال استفاده از این محصول هستند.
براساس صحبت‌های مدیرعامل «بُرونتاب انرژی»، این شرکت از یک تیم تحقیق و توسعه قوی و خلاق بهره می‌برد که از فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بهترین دانشگاه‌های کشور تشکیل شده است. اعضای این تیم به‌طور مداوم در تلاشند تعداد 33 محصول مختلفی که در مجموعه برونتاب تولید می‌شود را با استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا و با بالاترین کیفیت ممکن تولید کنند تا قابلیت صادرات و همچنین رقابت با محصولات شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را داشته باشد.
مطابق گفته‌های او، یکی از شاخصه‌های مهم یک شرکت دانش‌بنیان، توانایی تطبیق سریع با شرایط موجود است. در همین راستا و با ایجاد بحران ناشی‌از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، مجموعه برونتاب اقدام به ساخت نوع خاصی از تب‌سنج‌های دیجیتال کرده است که براساس فناوری فرو سرخ (Infrared) عمل می‌کند. به این ترتیب شرکت برونتاب به‌تازگی وارد حوزه تجهیزات پزشکی شده است و مشغول کار روی ساخت سایر ادوات پزشکی است.
در حال حاضر شرکت دانش‌بنیان برونتاب در زمینه اندازه‌گیری هوشمند مصرف انرژی با استفاده از فناوری اینترنت اشیا و همچنین بهینه‌سازی مصرف در ساختمان‌ها و صنایع نیز فعالیت می‌کند. به گفته مراغه‌ای، از اساسی‌ترین تأثیراتی که فعالیت‌های شرکت برونتاب در این حوزه دارد، ایجاد تغییر رفتار در ساکنان ساختمان است؛ برای مثال مصرف‌کننده‌ای که آب آن با 50 واحد دیگر مشترک است، اصلا توجهی به صرفه‌جویی در مصرف آب نمی‌کند. در حالی که پس‌از نصب دستگاه اندازه‌گیری مصرف آب در آن ساختمان، همین مصرف‌کننده از 17 تا 43 درصد کاهش در مصرف آب خواهد داشت که این آمار مستند و قابل‌مشاهده است.
برنامه‌ریزی برای ادامه مسیر
این فعال حوزه فناوری، در رابطه با چشم‌اندازی که برای آینده کسب‌وکارش متصور است، می‌گوید: «در بخش داخلی یکی از اهداف ما برای سال‌های آینده این است که بتوانیم در تمام استان‌ها نمایندگی داشته باشیم؛ در حال حاضر نمایندگی‌های برونتاب در بیش‌از 10 استان مختلف دایر است و از طرف دیگر ما در حدود 15 استان نیز عاملیت فروش داریم.»
وی در خصوص اهدافی که این مجموعه برای حوزه‌‎های برون‌مرزی درنظر گرفته است نیز می‌گوید: «اکنون در کشورهای اروپایی و کانادا، محصولاتمان را با برند شرکت‌های سفارش‌دهنده خارجی می‌فروشیم؛ اما به‌دنبال ایجاد شرایطی هستیم که در خاورمیانه و همچنین جنوب شرقی آسیا، محصولات‌مان را با برند اختصاصی خودمان عرضه کنیم. برای دستیابی به این مهم، باید ابتدا دفاتر نمایندگی خودمان را در کشورهای مقصد راه‌اندازی کنیم.»



ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مزایای محصولات «برونتاب»
مدیرعامل شرکت برونتاب در خصوص مزایای رقابتی محصولات این مجموعه نسبت به سایر تولیدکنندگان محصولات مشابهش می‌گوید: «با توجه به گسترشی که طی این سال‌ها در کسب‌وکارمان ایجاد کرده‌ایم، امروز دیگر مشتریان ما محدود به ساکنان یا سازندگان ساختمان‌ها نیستند؛ بلکه بخش عمده‌ای از مخاطب ما را اداره‌ها و سازمان‌های بزرگ، ساختمان‌های عظیم، مال‌های تجاری و همچنین بخش صنعت و به‌ویژه کشاورزی تشکیل می‌دهند. این تنوع در مخاطب، تنوع در محصول را نیز به‌همراه داشته است و می‌توان آن را از مهم‌ترین مزایای ما درنظر گرفت. ارائه همزمان مجموعه‌ای از راهکارها در قالب یک پلتفرم، ویژگی منحصربه‌فردی برای شرکت برونتاب محسوب می‌شود.»
وی می‌افزاید: «دیگر مزایای رقابتی محصولات ما به نرم‌افزار جامع و تحت وِب ایمز مربوط می‌شود که در واقع نرم‌افزار پایش مصرف آب و انرژی و همچنین قبض‌دهی است. ویژگی اصلی این نرم‌افزار که آن را کاملا منحصربه‌فرد می‌کند، توانایی پایش همزمان میزان مصرف آب، گاز، برق، سرمایش، گرمایش، دما، رطوبت، آمپر، ولتاژ، فشار، نشتی، خیسی و... است. کاربرپسندبودن و امنیت بسیار بالای اطلاعات از دیگر مزایای رقابتی پلتفرم ایمز محسوب می‌شود. درباره امنیت این نرم‌افزار، باید به این نکته توجه کرد که تمام اطلاعات در ایمز به‌صورت رمزنگاری شده (Encrypted) ردوبدل می‌شود.»
مراغه‌ای در ادامه ضمن اشاره به کیفیت بالای تجهیزات سخت‌افزاری ساخته شده در شرکت برونتاب، خاطرنشان می‌کند: «تجهیزاتی که تولید کرده‌ایم از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردارند و از نظر کیفیت قابل مقایسه با تجهیزات مشابه داخلی نیست؛ زیرا بیشتر این دستگاه‌ها برای اولین‌بار در کشور تولید شده‌اند و با توجه به رویکرد صادراتی ما، کیفیت دستگاه‌ها باید به‌گونه‌ای درنظر گرفته می‌شد که مشتریان اروپایی نیز برای استفاده از آنها ترغیب شوند.»