بازی‌های ویدئویی و درمان بیماری‌های روانی

بازی‌های ویدئویی و درمان بیماری‌های روانی


 در سال‌های اخیر میزان افسردگی و اضطراب در میان اقشار مختلف مردم افزایش یافته است. ظهور ویروس كرونا نیز بر شدت آن افزوده است. با توجه به نگرانی‌های حاصل از این مشكلات، پژوهشگران درصدد درمان و بهبود اوضاع برآمده‌اند. تحقیقات بسیاری در حال انجام است كه راه‌حل‌های جایگزین برای درمانهای سنتی را به منظور ارتقای بهداشت روانی و درمان بیماری‌های روانی ایجاد نمایند. در نتیجه این بررسی‌ها، پژوهشگران مركز تحقیقات نرم‌افزار بنیان لرو در ایرلند دریافته‌اند بازی‌های ویدئویی می‌تواند با كمترین هزینه، به راحتی و به شكلی موثر در زمینه بهداشت روانی موثر باشند.
دسترسی كلی و فراگیرشدن بازی‌های ویدئویی در جامعه مدرن، آنها را تبدیل به وسیله‌ای ارزشمند برای دسترسی به افراد با اختلالات روانی، فارغ از سن و جنس كرده است. به ویژه در زمینه ویروس كرونا كه در حال حاضر همه‌گیر شده و مشكلات روانی فراوانی ایجاد كرده است.
به همین دلیل مگدالنا كوال بیان داشت بازی‌های واقعیت مجازی گزینه‌های در دسترسی هستند كه در درمان مسائل روانی از ظرفیت بالایی برخوردارند. واقعیت مجازی نوعی فناوری است كه در آن محیط مجازی جلوی چشم كاربر قرار می‌گیرد و براساس حركت سر و بدن، كاربر با آن محیط ارتباط برقرار می‌كند. در این فناوری كاربر به‌طور غیرواقعی در شرایط محیط واقعی و در دنیای سه‌بعدی قرار می‌گیرد. به‌طوری‌كه در زمینه درمان، میتوان از آن برای استفاده در مواجهه درمانی استفاده كرد.
به عبارتی فرد را به‌طور مجازی، در مواجهه با مسأله‌ای قرار می‌دهند و براساس برنامه‌ریزی‌هایی كه در این بازی ارائه شده، فرد می‌آموزد چگونه شرایط را مدیریت كند.طبق این بررسی و موارد مشابه، مشخص شد بازی‌های ویدئویی مزایای شناختی فراوانی را در زمینه‌های كنترل توجه، انعطاف‌پذیری و پردازش اطلاعات به همراه دارند. در عین حال بازی‌های ویدئویی نویدبخش منبعی ارزان، قابل دسترس و مؤثر برای كاهش مسائل مربوط به سلامت روان و جایگزین مناسبی برای درمان‌های سنتی هستند.
منبع: Neuro Science News