واکسیناسیون معلمان از وعده‌ها عقب می‌ماند؟

واکسیناسیون معلمان از وعده‌ها عقب می‌ماند؟

مریم خباز جامعه


واکسیناسیون معلمان مدارس که از هشتم مرداد به طور رسمی در سراسر کشور آغاز شد، پیش‌بینی شده‌بود تا 25 مرداد با تزریق دوز اول واکسن کرونا به همه معلمان پایان یابد ولی اکنون برخی خبرها از محقق نشدن این پیش‌بینی حکایت دارد طوری که زمزمه نارضایتی خانواده‌ها از برگزاری حضوری کلاس‌های درس در مهرماه نیز شنیده می‌شود.
اوایل مرداد وزارت آموزش و پرورش فهرستی از یک میلیون و 200هزار معلم به وزارت بهداشت ارسال کرد که همگی باید قبل از شروع سال‌تحصیلی جدید در مهرماه به طور کامل واکسینه می‌شدند که معلمان مدارس استثنایی نیز جزئی از این فهرست بودند. اکنون اطلاعاتی در اختیار جام‌جم قرار گرفته که نشان می‌دهد در برخی استان‌ها این روند کند و عقب‌تر از برنامه است و با شروع شهریور ماه هنوز همه معلمان از جمله معلمان مدارس استثنایی دوز اول واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند. در واقع در حالی که از شنبه تا یکشنبه این هفته طبق اعلام وزارت بهداشت 540 هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده و سرعت واکسیناسیون نسبت به هفته‌های قبل رشد کرده اما در مورد جامعه معلمان هنوز کار سرعت مطلوب را نیافته‌است. دیروز البته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستادملی مقابله با کرونا اعلام کرد 85درصد معلمان کشور واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، همچنین اظهار امیدواری کرد تا قبل از شروع سال تحصیلی، واکسیناسیون کامل شود ولی با حسابی ساده و طبق آمار خود وی می‌توان ثابت کرد واکسیناسیون معلمان از برنامه عقب است؛ چرا که کار باید تا 25 مرداد تمام می‌شد ولی امروز که اول شهریور است هنوز 15درصد معلمان باقی مانده‌اند.
در مورد معلمان مدارس استثنایی کشور که جمعیت کوچکی معادل 23هزار نفر دارند البته واکسیناسیون عقب‌تر از آمار 85درصدی است.
 براساس اطلاعات دریافتی از استان‌های سیستان وبلوچستان،اصفهان، لرستان، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه و گلستان تا امروز به طور میانگین حدود 80 درصد این معلمان شامل نیروهای رسمی، پیمانی، حق‌التدریس و نیروهای خرید خدمات واکسینه شده‌اند که عقب‌ماندگی از برنامه واکسیناسیون را به‌خوبی نشان می‌دهد.
مجید هداوند، معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن تایید این آمار و اطلاعات گفت: تاکنون حدود 80درصد معلمان واکسینه شده‌اند که امیدواریم با سرعت گرفتن کار، تا پایان شهریور واکسیناسیون تکمیل شود، البته اگر اتفاقی خاص رخ ندهد و پیک جدیدی شکل نگیرد.در این میان اما واکسیناسیون دانش‌آموزان استثنایی که از ماه‌ها قبل در قالب درخواستی مکتوب از ستادملی مقابله با کرونا مطرح شده همچنان بلاتکلیف است در حالی که در مدارس استثنایی کشور دانش‌آموزان بالای 18سال و دانش‌آموزانی با وضعیت حاد و بیماری‌های زمینه‌ای نیز تحصیل می‌کنند که واکسیناسیون آنها موضوعی جدی و ضروری است. براساس اطلاعاتی که مجید هداوند در اختیار ما قرار داد، در استان سیستان و بلوچستان فهرستی از دانش آموزان بالای 18سال تهیه و به مرکز بهداشت استان ارسال شده و قرار است تعدادی از دانش‌آموزان که شرایط حاد وخاص دارند از طریق آمبولانس در منزل‌شان واکسینه شوند که البته تاکنون در عمل کاری انجام نشده‌است. همچنین در استان کرمانشاه واکسیناسیون دانش آموزان بالای 18سال به انعقاد تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و ارسال بخشنامه منوط شده که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده‌است. در بوشهر نیز اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد برای واکسیناسیون دانش آموزان با نیازهای ویژه تاکنون اقدامی صورت نگرفته‌است.
از آنجا که آموزش و پرورش اصرار به بازگشایی مدارس از اول مهر دارد و تاکنون ستادملی مقابله با کرونا نیز چند بار موافقتش را با این موضوع اعلام کرده، به نظر می‌رسد با تکمیل نشدن واکسیناسیون معلمان و به‌خصوص دانش‌آموزان استثنایی که آسیب‌پذیری بالایی دارند، عملا رغبت خانواده‌ها از آموزش حضوری در مدارس کاهش می‌یابد و آموزش و پرورش را در پروژه بازگشت به آموزش حضوری با شکستی زودهنگام مواجه می‌کند.