سریال «شیخ‌بهایی»  به جوانان روستا انگیزه داد

مرور خاطرات تصویربرداری یک سریال با اهالی شهرستان رودبار

سریال «شیخ‌بهایی» به جوانان روستا انگیزه داد

سال‌ها پیش، پخش سریالی درباره اسرارآمیزترین مهندس تاریخ خیلی‌ها را پای قاب جادویی نشاند. آن زمان هنوز اینترنت این‌چنین در پهنه ایران گسترش پیدا نکرده بود که این سریال، یعنی «شیخ‌بهایی» به کارگردانی شهرام اسدی در 17 قسمت 50 دقیقه‌ای از شبکه دوی سیما روی آنتن رفت. شیخ‌بهایی روحانی سرشناس، دانشمند و از استادان بنام معماری کشور بود و آثاری چون حصار شهر نجف، معماری حرم امام‌رضا(ع)، حمام مشهور شیخ‌بهایی، معماری مسجد عتیق و ده‌ها اثر دیگر بخشی از نبوغ ذاتی این دانشمند ایرانی است. پرداختن به زندگی چنین فردی که سال‌های زیادی را در مسافرت گذراند و از نظر شخصیتی ابعاد برجسته‌ای داشت در آن سال‌ها یکی از سخت‌ترین تولیدات سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌آمد. سریال شیخ‌بهایی لوکیشن‌های مختلفی را تجربه کرد. ضبط در مناطقی از اخترآباد شهریار، جزیره آشوراده، اصفهان، تهران، شهرک سینمایی غزالی و در نهایت رودبار از مناطق مهمی است که سریال شیخ‌بهایی در آن ضبط و تولید داشت. قسمت‌های ابتدایی این سریال مربوط به جغرافیای شهر رودبار بود که زندگی شیخ‌بهایی در منطقه جبل‌عامل لبنان در آن بازسازی شد. به همین دلیل سراغ هنرمندان، هنروران و اهالی روستای محل تصویربرداری سریال در رودبار رفتیم. آنها خاطره تصویربرداری سریال شیخ‌بهایی را زنده و مرور کردند و از تاثیرات آن بر منطقه‌شان گفتند.

یار شیخ بودم
کاظم نظری، یکی از هنروران روستای برسر عمارلوی رودبار است که در این سریال به ایفای نقش پرداخت. نظری دراین‌باره به جام‌جم می‌گوید: در بهار ۱۳۸۲ بر اساس اطلاعیه آقای پورکان، مسؤول وقت هنروران سریال که خود از هنرمندان پیشکسوت هنرهای نمایشی در شهرستان رودباربود از ضبط سریال مطلع و علاقه‌مند شدم تا در این سریال بازی کنم.
نظری در ادامه اضافه می‌کند: پس از گرفتن تست در نقش هنرور و از یاران شیخ با هنرمندی مرحوم استاد (خسرو شکیبایی) به ایفای نقش پرداختم.
این بازیگر درباره حضور بازیگران نامی و تاثیر ساخت سریال در منطقه رودبار بیان می‌کند: این سریال با بازیگران بزرگی چون شادروان استاد شکیبایی، دانیال حکیمی، فاطمه گودرزی، کوروش تهامی و چنگیز وثوقی انگیزه زیادی در جوانان روستا و شخص بنده ایجاد کرد تا در همین رشته تا مقطع کارشناسی تحصیل کنم و سایر دوستانم نیز با ثبت‌نام در انجمن سینمای جوان به ساخت فیلم‌های کوتاه بپردازند.


ساخت سریال باعث آبادی روستا شد
یکی از ساکنان بومی منطقه از توجه گردشگران به این روستا پس از ضبط و تولید سریال به جام‌جم می‌گوید. علی شریفی، از اهالی بومی منطقه علی‌آباد رودبار می‌افزاید: ساخت این سریال برای عمران و آبادانی روستای علی‌آباد که بین مرز گیلان و زنجان و در دورافتاده‌ترین نقطه شهرستان قرار دارد، فواید بسیاری داشت. سر ضبط این سریال خیلی از مسؤولان وقت سازمان صداوسیما به این منطقه می‌آمدند و همین مساله موجب افزایش خدمات عمرانی ازجمله آسفالت، گاز، آب و ... شد. خیلی از اهالی روستا نیز جذب تحصیلات مرتبط شدند و امروز فعال هستند.



بیابان‌های علی‌آباد، جبل‌عامل لبنان بود
حمید پورکان که آن زمان از چهره‌های هنری شهرستان رودبار و از عوامل ساخت سریال بود پیرامون انتخاب لوکیشن رودبار برای سریال شیخ‌بهایی به جام‌جم می‌گوید: شهرستان رودبار و شهر منجیل لوکیشن‌های مناسبی برای ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال روز و تاریخی دارد. تجربه ساخت سریال‌های بزرگی هم در این منطقه شکل گرفت. کارگردان‌های نامی همانند شادروانان عباس کیارستمی و کامبوزیا پرتوی که درخشش جهانی نیز داشتند در این منطقه فعال بودند. وی می‌افزاید: برای لوکیشن سریال، بیابان‌های علی‌آباد واقع در پشت سد سپیدرود منجیل توسط کارگردان، شهرام اسدی و تهیه‌کننده، مرحوم حبیب کاسه‎‌ساز به‌عنوان روستای جبل‌عامل لبنان انتخاب شد. زیبایی کادر 10 قسمت نخستین ساخته‌شده شیخ‌بهایی (آشیانه‌سیمرغ) با نقش‌آفرینی هنرمندان توانمندی چون مرحوم استاد شکیبایی، دانیال حکیمی و فاطمه گودرزی در روستای علی‌آباد، گواه عرض بنده است. این هنرمند گیلانی با اشاره به مشکلات مختلف در طول ساخت سریال می‌گوید: کارگردانی در ژانر تاریخی از سایر سریال‌ها سخت‌تر است. کارگردان باید با وسواسی که دارد در ضبط و برداشت‌های متعدد کار را جلو ببرد و همین امر موجب شد تا کار از زمان پروژه فراتر برود و مشکلات مالی‌ای هم ایجاد شد. یادم هست این مشکلات نارضایتی عوامل را به دنبال داشت. چه‌بسا مرحوم استاد شکیبایی در قسمت‌های بعدی بازی نکرد و استاد نصیریان جایگزین شد که شاید تفاوت سبک بازیگری این دو استاد و هنرمند باعث افت مخاطبان گردید. پورکان درباره خاطرات خود در مراحل ساخت سریال اظهار می‌کند: خاطرم هست موقع تصویربرداری سریال سیلی آمد و نزدیک بود خانم فاطمه گودرزی غرق شود که نجات یافتند. یک‌بار دیگر هم ایشان توسط عقرب سیاه گزیده شد که با اقدام به‌موقع و داشتن آنتی‌سرم مخصوص سر صحنه نجات یافت. وی پیرامون وضعیت لوکیشن سریال بیان می‌کند: در آینده قرار است به پیشنهاد بنده و کمک هنرمندان انجمن سینمای جوان رودبار از لوکیشن‌های موجود تصاویری از چهارگوشه شمال و جنوب و شرق و غرب ضبط گردد و به سازمان سینمایی و خانه سینما ارائه شود تا شهرستان رودبار به‌عنوان شهر سینمایی شناخته و از نظر امکاناتی تجهیز شود و امر تولید در این شهر تسهیل گردد.