یادگیری زندگی از کلاغ!

اقتباس سینمایی از رمان «پنگوئن بلوم» توانسته منتقدان و مخاطبان را راضی کند

یادگیری زندگی از کلاغ!

صنعت سینما در کنار فیلمنامه‌های اصیلی که برای محصولات خود دارد، همیشه نگاهی به رمان‌های موفق و پرخواننده داشته و هر چند وقت یک‌بار، یکی از آنها را به فیلم سینمایی تبدیل کرده است. به‌جز داستان‌های بسیار موفقی چون هری پاتر و جیمزباند که در برگردان سینمایی‌شان با موفقیت‌های عظیم مالی روبه‌رو می‌شوند،رمان‌های کم‌سروصداتر هم مورد توجه اهالی سینما هست. این رمان‌ها طیف مختلفی از سوژه‌ها و گونه‌های ادبی را دربرمی‌گیرند و درام یکی از مطرح‌ترین آنها به شمار می‌آید. از این رو چندان جای تعجب نداشت که صنعت سینمای استرالیا سراغ داستان کتاب بسیار موفق و پرفروش درام پنگوئن بلوم برود. این کتاب که حال و هوایی شرح حال گونه دارد، توسط کامرون بلوم و برادلی تروور گریو نوشته شده است. گریو از نویسندگان مشهور و موفق استرالیاست که تا به حال بیش از 30کتاب نوشته و تقریبا تمام آنها جزو آثار موفق ادبی بوده و به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده‌اند.

فیلم سینمایی پنگوئن بلوم را گلیندین آیون کارگردانی کرده و نائومی واتس، بازیگر مطرح استرالیایی که کارهای موفقی در هالیوود داشته، نقش اصلی آن را بازی کرده است. شرکت مستقل فیلمسازی رودشاو پیکچرز این درام پراحساس شرح حال گونه را اواخر ژانویه 2021 در استرالیا اکران عمومی کرد و شبکه نتفلیکس دو هفته پس از آن، فیلم را به صورت استریم پخش اینترنتی کرد.
مبارزه درونی با مشکلات
خط اصلی فیلم، مبارزه درونی انسان با سختی‌ها و مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای است که در زندگی عادی با آنها رودررو شده و باید راهی برای برون رفت از آن پیدا کند. در اینجا، خانواده بلوم در مرکز ماجراها هستند. سم و همسرش کامرون (اندرو لینکلن) دو موج سوار موفق در کنار سه فرزند خود زندگی بی‌دغدغه‌ای در استرالیا دارند اما سفر به تایلند، فاجعه‌ای غیرمنتظره را دامن می‌زند. سم با افتادن از بلندی یک بالکن، زمینگیر می‌شود. جمع خانواده تلاش دارند نقطه‌های امید به زندگی و آینده را در وجود سم زنده کنند. نوآ ،فرزند بزرگ خانواده که خودش را مقصر فلج شدن مادر می‌داند، زاغی زخمی را پیدا کرده و به خانه می‌آورد. او نام پنگوئن را برای زاغ انتخاب می‌کند. سم، مخالف حضور پرنده در خانه است اما تسلیم خواسته فرزندانش می‌شود. به‌زودی رابطه‌ای صمیمانه و عمیق بین سم و پرنده (که در طول روز در خانه تنها هستند) به وجود می‌آید و سم با الهام از تلاش‌های پنگوئن برای زندگی و ادامه حیات، روحیه گرفته و به زندگی طبیعی و عادی برمی‌گردد.
سازندگان فیلم، امتیاز برگردان سینمایی کتاب را سال 2016 خریداری کردند. آنها که تصمیم داشتند نقش اصلی را به واتس بدهند، منتظر شدند تا او زمان آزاد را برای حضور در جلوی دوربین پیدا کند. سال 2017 نگارش فیلمنامه اقتباسی شروع کرد و گروه سازنده، آگوست 2019 کار فیلمبرداری را آغاز کردند. اولین نمایش بین‌المللی فیلم در جشنواره تورنتو 2020 با استقبال بالای منتقدان و تماشاگران همراه بود. پنگوئن بلوم در اولین هفته اکران عمومی در استرالیا، صدرنشین جدول هفتگی گیشه نمایش شد و توانست به فروش کلی پنج میلیون دلاری دست پیدا کند که رقم خوبی برای یک فیلم سینمایی در استرالیا محسوب می‌شود. البته سازندگان فیلم رقم هزینه‌های تولید فیلم را اعلام نکردند اما گفته شد واتس (که شیفته فیلمنامه و شخصیت خود در آن شده بود) برای آن دستمزد بسیار کمی گرفته است.
منتقد راتن تومیتوز درباره فیلم چنین نوشت: «نمی‌توان گفت سازندگان فیلم اقتباس خوبی از کتاب کرده‌اند. باید گفت این اقتباس، داستان را بسیار زیباتر و تماشایی‌تر کرده است. فیلم روح و توان بسیار بالاتری به نوشته‌های کتاب داده و بازی دو هنرمند اصلی‌اش، دیدن فیلم و لذت بردن از داستان را بیشتر کرده است. به راحتی می‌توان گفت فیلم پنگوئن بلوم یک سروگردن بالاتر از داستان آن است.»
بازهم مصدومیت در تایلند
گلندین آیون، کارگردان فیلم که برای بسیاری از تماشاگران غیربومی نامی ناشناس است، یکی از مطرح‌ترین فیلمسازان هر دو رسانه تلویزیون و سینمای کشورش به شمار می‌آید. البته او تابه حال بیشتر در تلویزیون کار کرده و تعدادی مجموعه موفق و پربیننده کارگردانی کرده است. در یک فهرست هنری به‌تازگی از او به عنوان یکی از معدود فیلمسازان الهام بخش و قدرتمند استرالیا یاد شد. آیون سال 2003 و زمانی که برای فیلم کوتاهش «چمدان معرکه» نخل طلای بخش کوتاه جشنواره کن را گرفت، مورد توجه منتقدان و علاقه‌مندان جدی سینما قرار گرفت.
اولین ساخته بلند سینمایی او «آخرین سواری» با بازی هوگو ویوینگ (چهره مشهور مجموعه «ماتریکس») سروصدای زیادی در جشنواره تورنتو 2009 به‌پا کرد و جایزه بهترین روایت کارگردان را از جشنواره ابوظبی گرفت. جشنواره فیلم رم هم جایزه هیأت داورانش را به این فیلم داد. آیون در مصاحبه‌ای اعلام کرد خانه‌ای که فیلم در آن فیلمبرداری شد، خانه مسکونی خود خانواده بلوم بوده و او برای واقعی‌تر شدن صحنه فیلمبرداری، تصمیم به این کار گرفته است. در حالی که عموم تماشاگران تصور می‌کردند نقش پنگوئن توسط یک زاغ  بازی شده، آیون خبر داد 10 زاغ مختلف که شباهت زیادی به هم داشتند به ایفای این نقش پرداخته‌اند. نکته جالب درباره فیلم، موضوعی است که در رابطه با نائومی واتس در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت. پنگوئن بلوم دومین فیلم سینمایی بود که شخصیت واتس در آن در کشور تایلند زخمی و با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. فیلم اول «غیرممکن» بود که سال 2012 اکران عمومی شد.