اعتماد به نفس ضروری است مثل هوا

اعتماد به نفس ضروری است مثل هوا


درباره این که اعتماد به نفس چیست تعاریف مختلفی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند اعتماد به نفس چیزی نیست جز این که افراد به توانمندی‌های خود اعتماد و باور داشته‌باشند و عده‌ای دیگر می‌گویند این که انسان خودش را توانمند و ارزشمند بداند، اعتماد به نفس دارد.
این تعاریف گرچه به لحاظ لغوی برخی اختلافات کوچک دارند ولی همه در واقع یک چیز را می‌گویند، این که ما به عنوان انسان باید باور کنیم که می‌توانیم.
اما روان‌شناسان می‌گویند این باور به تنهایی برای موفق شدن کافی نیست چرا که فردی که اعتماد به نفس دارد، لازم دارد تا عزت نفس هم داشته‌باشد. این عزت ‌نفس به گفته آنها یک کل است که اعتماد به نفس را به عنوان یک جزء در دل خودش دارد و عزت نفس چیزی نیست به جز این‌که ما انسان‌ها در وجود خودمان احساس ارزشمندی کنیم.
پیداست این احساسات مثبت برای ادامه حیات ما آدم‌ها تا چه حد ضروری است و تا اینها نباشد موفقیتی نیز شکل نمی‌گیرد. در میان ما انسان‌ها اما کسانی که به هر دلیل با نقصی جسمی به دنیا آمده یا در طول عمر به آن دچار شده‌اند بیش از هر کسی به احساس ارزشمندی و این که می توانند، نیاز دارند.
افراد دارای معلولیت به سبب شرایط جسمی شان به‌شدت نیاز دارند که ابتدا خودشان و توانمندی‌هایشان را باور کنند، امیدشان به زندگی را تقویت کنند و به این باور برسند هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی راه موفقیت و پیشرفت آنها را سد کند. رسیدن به این مرحله اما به اندازه آنچه به زبان ادا می‌شود ساده نیست و کوششی دائمی را می‌طلبد که هم فرد معلول و هم کسانی که پیرامون وی هستند باید برای تحقق آن تلاش کنند.
نحوه رفتار خانواده افراد دارای معلولیت در سرنوشت آنها بسیار تعیین‌کننده است. خانواده‌ای که به دور از ترحم و دلسوزی برای مستقل شدن عضو توانیاب خود تلاش می‌کند و موانع را از سر راه وی برمی‌دارد، خانواده‌ای است که می‌توان امیدوار به تربیت توانیابی توانمند در آن بود.
همچنین گروه دوستان و همسالانی که همین راه را در پیش می‌گیرند و به فرد توانیاب کمک می‌کنند تا توانایی‌های خود را بشناسد و پرورش دهد، گروهی است که به تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس در فرد دارای معلولیت کمک می‌کند. اما این همه آنچه لازم است نیست؛ چرا که نمی‌توان نقش جامعه را در این میان نادیده‌گرفت، جامعه‌ای که وظیفه دارد به فرد توانیاب برای تلاش‌کردن و ساختن آینده‌ای روشن کمک کند. داشتن روحیه خوب، شاد و تلاشگر در معلولان که به اراده‌ای محکم و قوی مزین باشد، نیاز دارد تا این سه‌تکه پازل خوب کنار هم چفت و بست شوند.