بایدها و نبایدهاى نوشیدن آبمیوه در تابستان

بایدها و نبایدهاى نوشیدن آبمیوه در تابستان

فصل تابستان با میوه‌هاى رنگارنگش از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است. تنوع میوه‌هاى این فصل سبب می‌شود در مراکز عرضه آبمیوه و بستنی با تنوع زیادی روبه‌رو باشیم که گاهی انتخاب را برای ما دشوار می‌کند. اما علاوه بر این مراکز، دیده شده‌است در بسیاری از فروشگاه‌ها نیز یخچال یا قفسه‌هایی مختص این آبمیوه‌ها وجود دارد که در خرید و مصرف این آبمیوه‌ها باید به چند نکته توجه شود.
متاسفانه اغلب دیده شده‌است که این آبمیوه‌ها از میوه‌های ضایعاتی، کپک‌زده و با کیفیت نامناسب تهیه می‌شوند و طعم خوشایندی ندارند.
در صورت استفاده از میوه‌های کپک‌زده، احتمال وجود مایکوتوکسین‌ها (سموم تولید شده توسط قارچ‌ها) از قبیل آفلاتوکسین، پاتولین و... در این آبمیوه‌ها وجود دارد.
این میوه‌ها پاستوریزه نمی‌شوند. با توجه به این‌که نظارتی بر تولید این آبمیوه‌ها وجود ندارد و اغلب اینها بی‌نام و نشان در محل‌های غیرمجاز و از سوی افراد مختلفی تهیه می‌شوند که بعید نیست کارت بهداشت نداشته باشند، احتمال مسمومیت‌های پس از مصرف این قبیل محصولات بسیار بالاست. بسیاری از این محصولات مانند آب هویج که از میوه‌های نشسته یا کاملا شسته نشده تهیه شده‌اند، حاوی گل و لای و در نتیجه انگل‌ها و باکتری‌های خطرناک هستند و در بیشتر موارد مصرف آنها با علائم شدید گوارشی همراه است.
شرایط نگهداری بیشتر این محصولات مناسب نیست و اغلب در قفسه‌ها و روی میزها عرضه می‌شوند. آبمیوه‌هایی که حاوی درصدهای بالایی از قند می‌باشند، در دمای بالا به‌شدت در معرض تخمیر هستند که این تخمیر سبب بادکردن بسته‌بندی و ایجاد طعم الکلی در این آبمیوه‌ها می‌شود. گاهی در مورد آب کرفس تغییرات ظاهری نیز در آبمیوه ایجاد می‌شود. بنابراین در صورتی که هریک از این علائم را در این آبمیوه‌ها مشاهده کردید، از مصرف آنها پرهیز کنید.
متاسفانه امکان افزودن رنگ‌های خوراکی برای بهبود ویژگی‌های ظاهری این محصولات نیز وجود دارد؛ به‌خصوص در میوه‌های قرمز که گاهی به‌دلیل استفاده از غلظت‌های بالا یا غیراستاندارد بودن با ایجاد حساسیت گوارشی و حتی پوستی همراه خواهند بود. در صورتی که دست یا زبان شما پس از مصرف آنها رنگی شد، به نحوی که رنگ به‌راحتی قابل شست‌وشو نباشد، احتمالا از این قبیل رنگ‌ها استفاده شده‌است.
دستگاه‌های آبمیوه‌گیری اغلب پس از هر بار مصرف شسته نمی‌شوند و امکان باقی‌ماندن آبمیوه یا قطعات میوه در دستگاه‌ها وجود دارد. بنابراین اگر قصد خرید چنین محصولاتی را دارید، سعی کنید از فروشگاه‌هایی آنها را تهیه کنید که تمام مراحل تولید آبمیوه در حضور مشتری صورت می‌گیرد.
توصیه می‌شود، آبمیوه را خودتان در منزل و با رعایت تمام شرایط بهداشتی تهیه کنید. در صورتی که فرصت کافی ندارید، آبمیوه‌های پاستوریزه بخرید یا از آبمیوه‌هایی مصرف کنید که شماره پروانه بهداشتی یا کارگاهی داشته باشند. البته به اطلاعات روی برچسب کالا در زمینه تاریخ تولید و انقضا، درصد قند، درصد میوه طبیعی، وجود نگهدارنده‌ها و
شرایط نگهداری پس از بازکردن نیز
باید توجه کنید.