به ما اعتمـاد کنید

گفت‌و‌گو با مجید بهره‌مند، یکی از مجریان برنامه «تهران 20»؛ برنامه‌ای که قصد دارد مطالبات مردم را پیگیری کند

به ما اعتمـاد کنید

اگر از مخاطبان برنامه «تهران 20» باشید قطعا با یکی از بخش‌های مهم این برنامه با عنوان «سررسید» مواجه شده‌اید. در این بخش مجری تمام تلاشش را می‌کند و از هر راهی وارد می‌شود تا بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات شما شهروندان را به نتیجه برساند. اصولا مطالبه‌گری مهم‌ترین هدف دست‌اندرکاران برنامه تهران 20 است. مجید بهره‌مند اجرای بخش «سررسید» را به‌عهده دارد که پیش از این او را به‌عنوان گزارشگر برنامه در تهران 20 دیده بودید. او و همکارانش شنونده دغدغه‌ها و درددل‌ها و مشکلات شما هستند و نهایت سعی‌شان را می‌کنند که بتوانند هر چند کوتاه اما گام مؤثری در رفع مشکلات مخاطبان خود بردارند. به همین دلیل جام‌جم با مجید بهره‌مند گفت‌و‌گویی پیرامون اجرای این برنامه داشته که در ادامه می‌خوانید.

 شاید خیلی‌ها با چهره شما بیشتر از نام‌تان آشنا باشند. بنابراین بگویید که چند سال است در این عرصه فعالیت می‌کنید؟
حدود 20 سالی است که در عرصه خبر، رسانه و اطلاع‌رسانی مشغول فعالیت هستم. از مطبوعات ورزشی، فرهنگی و هنری شروع کردم و در باشگاه هنرمندان ایران هم فعالیت می‌کردم. 10 سالی هم هست که فعالیت در حوزه رسانه‌های شهری را تجربه کردم و با حضور در برنامه «تهران 20» گرایش بیشتری به موضوعات اجتماعی پیدا کردم.
 در زمینه اجرا چطور؟
حدود هفت‌هشت سالی هم می‌شود که وارد عرصه اجرا شدم و اولین اجرای زنده خودم را در برنامه «شب‌های روشن» ویژه برنامه مناسبتی ماه مبارک رمضان در شبکه دو سیما و‌ در کنار رسالت بوذری تجربه کردم و خیلی چیزها از ایشان یاد گرفتم. سپس به برنامه «خانه شما» شبکه شما دعوت شدم و در کنار محمودرضا قدیریان و مبینا نصیری چند ماهی را به اجرا پرداختم. حدود پنج سالی هم هست که در برنامه تهران 20 حضور دارم. البته ابتدا به‌عنوان گزارشگر با این برنامه همکاری می‌کردم و مدتی هم هست اجرای بخش سررسید را به‌عهده دارم که با افتخار می‌گویم در این برنامه من شاگردی محمد دلاوری و تیم پویا و جوان و ساعی تهران 20 را می‌کنم.
 اصولا سررسید با چه هدفی شکل گرفت؟
ما در این بخش قول‌ها و وعده‌هایی را که مهمان‌های برنامه مقابل دوربین داده‌اند به آنها گوشزد می‌کنیم و آن‌قدر پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه برسد. اگر آن فرد مسؤول به وعده‌اش عمل کند که از او تقدیر به‌عمل می‌آوریم ولی اگر نتواند به وعده‌ای که داده عمل کند مدام پیگیری و گوشزد می‌کنیم تا آن مساله رفع شود. در کل این رسالت و ویژگی تهران 20 است که فقط طرح مساله نمی‌کند  بلکه نهایت تلاشش را می‌کند تا آن مشکل و دغدغه رفع شود.
وگرنه در هر برنامه دیگری هم می‌توان مسائل را مطرح کرد. مهم این است که بتوان آن را پیگیری کرده و تریبونی را که در اختیار داریم در جهت رفع آن دغدغه به‌کار بگیریم. بنابراین هیچ مهمانی نمی‌تواند در برنامه فقط وعده و قول بدهد. در زمانی که اعلام کرده باید آن مساله رفع شده باشد، وگرنه بچه‌های تهران 20 تا به نتیجه رسیدن دست از سرش برنمی دارند و باید جوابگوی مردم باشد.
 در سررسید بیشتر مشکلات شهروندی را مدنظر دارید یا مشکلاتی که به عموم مردم می‌توان تعمیم داد را پیگیری می‌کنید؟
عنوان برنامه تهران 20 است و قالب برنامه هم باید به این‌گونه باشد که دغدغه‌های شهروندی در آن مطرح و پیگیری شود. اما آقای دلاوری در این برنامه درباره دغدغه‌های همه مردم صحبت می‌کند. مثل مساله برق یا واکسیناسیون و... ما هم در سررسید در کنار مسائل شهروندی به مشکلات ملی هم می‌پردازیم.
 چقدر به‌شخصه تلاش می‌کنید در سررسید زبان گویای مردم و مطالبه گر خواسته‌های آنها از مسؤولان باشید؟
صددرصد تلاشم بر این مساله است. اصولا رویکرد همه دوستانی که در این برنامه فعالیت می‌کنند همین است. خوشبختانه تا به امروز هم جواب گرفته‌ایم.
 با واکنش‌های منفی هم مواجه شده‌اید؟
 بله واکنش‌های برخی از مسؤولان که کاملا طبیعی است. البته همه مسؤولانی که مهمان این برنامه می‌شوند با علم به این موضوع که هدف تهران 20 مطالبه‌گری است وارد برنامه می‌شوند.
 همین واکنش‌های منفی شما و همکاران‌تان را از مسیری که در پیش گرفته‌اید دلسرد و بی‌انگیزه نمی‌کند؟
بارها اخطار و تذکر و واکنش‌های منفی از جانب این افراد دیده‌ایم اما هیچ چیز گروه تهران 20 را دلسرد و بی‌انگیزه نمی‌کند.
 با وجود دغدغه‌ها و مسائل بسیاری که وجود دارد، سوژه‌ها را در سررسید بر چه مبنایی انتخاب می‌کنید؟
در شورای سردبیری برنامه سوژه‌های بسیاری وجود دارد که واقعا نمی‌توان از هیچ‌کدام چشم‌پوشی کرد اما در همین شورا سوژه‌ها گزینش می‌شود و تعدادی از آنها در اولویت قرار می‌گیرند. سوژه‌ها و موضوعاتی که به‌روزتر هستند و امکان پیگیری و به نتیجه رسیدن آنها بیشتر است در اولویت گروه قرار می‌گیرد که به هر حال طبیعی است.
 همه سوژه‌هایی که در سررسید پیگیری می‌کنید به نتیجه رسیده‌اند؟
اغلب این اتفاق افتاده و ما هم از مسؤول مربوط تشکر کرده‌ایم اما گاهی هم پیش می‌آید که این اتفاق نمی‌افتد اما نکته مهمی که در اینجا لازم است بیان کنم این است که ما خیلی تلاش می‌کنیم مردم به برنامه اعتماد داشته باشند و به جای این‌که به شبکه‌های معاند ماهواره‌ای ویدئو بفرستند و مشکلات‌شان را مطرح کنند، درد‌دل‌ها و دغدغه‌هایشان را با ما مطرح کنند. اصلا هدف از شکل‌گیری سررسید همین مساله بود. چون تهران 20 و آیتم‌های مختلف آن با هدف طرح و پیگیری دغدغه‌های مردم ساخته می‌شود و خیلی بد است که با وجود این همه برنامه و شبکه، عده‌ای بخواهند از مسائل و دغدغه‌هایشان برای شبکه‌های معاند فیلم بفرستند و مشکلات‌شان از طریق آنها حل شود. آقای دلاوری بارها در این برنامه حرف‌های تاثیرگذاری زده و پیگیر مشکلات مردم بوده‌ است. بنابراین وظیفه ما پیگیری مشکلات مردم است و از مردم هم می‌خواهیم که مثل همیشه به ما اعتماد کنند و مسائل‌شان را با رسانه خودشان مطرح کنند.
 سال‌ها کار در رسانه و روابط‌عمومی چقدر در اجرای این برنامه به کمک شما آمده‌است؟
خیلی زیاد توانستم از تجربیاتم در اجرای این برنامه بهره بگیرم. اصولا این اتفاق از همین کار در رسانه و روابط عمومی شکل گرفت. از طرفی من در یک برنامه دیگر هم با آقای دلاوری همکاری داشتم و همین کنار ایشان بودن برای من افتخار بزرگی است که توانستم شاگردی آقای دلاوری را کنم و به نوعی برای من دانشگاه اجراست. دوستانی که آقای دلاوری را می‌شناسند می‌دانند که چقدر می‌توان از تجربیات ایشان در کار استفاده کرد. لازم است همین‌جا از مدیر شبکه و مدیر گروه شهروندی و تهیه‌کننده برنامه تشکر کنم که به من اعتماد کردند و توانستم کلی تجربه در این برنامه کسب کنم.