اقتدار در دفاع هوایی؛ ‌ از رونمایی البرز   و برهان تا تست موفق مرصاد16

گزارش جام‌جم از جدیدترین سامانه‌های دفاعی ارتش در روز پدافند هوایی

اقتدار در دفاع هوایی؛ ‌ از رونمایی البرز و برهان تا تست موفق مرصاد16

پدافند هوایی در همه کشورها ستون فقرات تأمین امنیت آسمان است که البته در ایران به‌واسطه سال‌های دفاع مقدس نقش برجسته و پررنگ‌تری دارد. دفاع هوایی جمهوری اسلامی از دوران دفاع مقدس صحنه نبرد بسیار سرنوشت‌سازی برای کشورمان بوده و در عین حال یکی از افتخارات خاص پدافند هوایی حضور در تمام عملیات‌های انجام شده در دوران جنگ است. در سال‌های دفاع مقدس، پدافند هوایی به‌عنوان زیرمجموعه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شد و درحالی که وظیفه پدافند هوایی قبل از پیروزی انقلاب فقط حفظ و حراست از محدوده هوافضای پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی بود این گستره بعد از انقلاب شکل دیگری گرفت.

پس از پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی، برخی ماموریت‌های تاکتیکی و حساس هم توسط این نهاد دنبال شد و دکترین دفاعی جمهوری اسلامی در این زمینه بی‌تاثیر نبود؛ با استفاده از تجربیات سال‌های جنگ، نحوه رویارویی با تهدیدات هواپایه و تجزیه و تحلیل آنچه از جنگ‌های اخیر و روز دنیا به‌دست آمده، جمهوری اسلامی توانسته سیاست‌های کلی و کلان دفاعی خود را به سیاست‌های اجرایی تبدیل کند و این سیاست‌های اجرایی در راستای فرمان فرمانده کل قوا مبنی بر اولویت قرار دادن پدافند هوایی کشور برای مواجهه با تهدیدات بوده است. این نیروی عملیاتی با طراحی، ساخت و به‌کارگیری انواع سامانه‌های پدافندی، راداری، موشکی و دفاع هوایی مأموریت مراقبت و دفاع هوایی از آسمان کشور را با جدیت ادامه می‌دهد و هر روز پروازهای عبوری از آسمان کشور را رصد و پایش می‌کند تا در صورت هرگونه تعرضی با استفاده از سامانه‌های موشکی و هواپیماهای رهگیر، علیه هرگونه تجاوزی اقدام کنند.‌
 روز گذشته- دهم شهریورماه- هم همزمان با روز پدافند هوایی ارتش از دو محصول جدید این نیرو رونمایی شد؛‌ پروژه اول البرز نام دارد که رادار سه‌بعدی ارائه فازی البرز با هدف رهگیری و آشکارسازی اهداف همایی برد بلند با سطح مقطع راداری پایین و پنهان کار تولید شده است. حداکثر برد راداری این سامانه ۴۵۰ کیلومتر بوده و قادر است اهداف در ارتفاع پست را نیز شناسایی کند. رادار البرز همچنین قادر است ۳۰۰ هدف را به‌صورت همزمان ردگیری کند.
 پروژه بعدی، سامانه برهان است. این سامانه یک مرکز فرماندهی و کنترل تسلیحات در برد و ارتفاع کم به‌عنوان آخرین رده فرماندهی در دفاع نقطه‌ای شبکه فرماندهی و کنترل دفاع هوایی است. برهان پس از دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات از تمامی منابع، آنها را برای تصمیم‌گیری در حداقل زمان ممکن در اختیار رده‌های بالای فرماندهی قرار می‌دهد تا تصمیمات لازم جهت اجرای ماموریت و انهدام هدف ابلاغ شود. این سامانه با قابلیت کشف و پردازش موثری که دارد امکان درگیری انهدام و فریب اهداف هوایی را میسر می‌سازد. همچنین با ترکیب داده‌های دریافتی از سامانه‌های الکترواپتیکی با داده‌های دریافتی از سامانه‌های راداری، این اطلاعات را به سامانه‌های موشکی ارسال می‌کند. سامانه برهان علاوه بر توانایی فعالیت کشف هدف در حالت پسیو(غیرفعال) توانایی صدور دستور مقابله با اخلال الکترونیک را نیز دارد.
 پروژه البرز یکی از افتخارات ایران است
البته رونمایی از این دو محصول جدید با حضور فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش برگزار شد و امیر علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش همزمان با ۱۰شهریور، سالروز تاسیس پدافند هوایی در نشست خبری در این خصوص با بیان این‌که بعد از تشکیل نیروی هوایی توانستیم به دستاوردهای شگرفی دست پیدا کنیم، گفت: از لحاظ تجهیزات در لبه فناوری جهان هستیم. وی با بیان این‌که ایران در منطقه، مقام اول در حوزه پدافند هوایی را دارد، گفت: حرف‌های بسیاری در حوزه پدافند هوایی برای گفتن داریم و این اقتدار و توانمندی موجب شده دشمن در رفتارش تغییر ایجاد کند. صباحی فرد پدافند را خط مقدم مقابله با دشمن دانست و ادامه داد: پدافند هوایی به قدرتی رسیده است که هیچ نیازی به کشورهای دیگر ندارد. وی با بیان این‌که ما هیچ گلوگاهی برای ساخت تجهیزات پدافندی در کشور نداریم، اظهار کرد: پدافند هوایی با سرعت در حال پیش رفتن و پیشروی است و همه تجهیزاتی که در این نیرو به کار گرفته می‌شود صد درصد بومی است.
صباحی‌فرد با بیان این‌که با توان بالایی که در پدافند هوایی داریم تمام پایگاه‌ها و حرکات دشمن را رصد می‌کنیم، گفت: از فاصله بالای ۲۰۰ کیلومتر می‌توانیم اهداف را منهدم کنیم. وی با اشاره به افتتاح ۸۷ پروژه در چند روز اخیر گفت: از امروز رادار بومی مراقب ماموریت خود را آغاز کرده و به رصد آسمان کشور می‌پردازد. همچنین ۱۰ پروژه ورزشی و ۱۸ پروژه در حوزه محیط‌زیست، ۳۵ پروژه عمرانی و زیر ساختی مهم مانند گازرسانی و... افتتاح کرده‌ایم، ۶پروژه نیز در بحث فرماندهی و کنترل افتتاح شده است. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ادامه داد: امروز ۶ پروژه و تجهیزات دفاعی پیشرفته افتتاح می‌شود که تنها چهار پروژه آن قابل رسانه‌ای شدن است. وی پروژه البرز را یکی از افتخارات ایران دانست و گفت: رادار سه بعدی ارائه فازی البرز با هدف رهگیری و آشکارسازی اهداف هوایی برد بلند با سطح مقطع راداری پایین و پنهان کار تولید شده است.
 سامانه برهان امکان درگیری، انهدام و فریب اهداف هوایی را میسر می‌سازد
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: حداکثر برد راداری این سامانه ۴۵۰ کیلومتر بوده و قادر است اهداف را در ارتفاع پست نیز شناسایی کند. رادار البرز همچنین قادر است ۳۰۰ هدف را به صورت همزمان ردگیری کند. صباحی‌فرد سامانه برهان را سامانه‌ای برای مدیریت میدان نبرد دانست و گفت: برهان یک مرکز فرماندهی و کنترل تسلیحات در برد و ارتفاع کم به عنوان آخرین رده فرماندهی در دفاع نقطه‌ای شبکه فرماندهی و کنترل دفاع هوایی است. وی ادامه داد: ما با ساخت این تجهیزات هیمنه استکبار جهانی را شکستیم، سامانه برهان پس از دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات از کلیه منابع، آنها را برای تصمیم‌گیری در حداقل زمان ممکن در اختیار رده‌های بالای فرماندهی قرار می‌دهد تا تصمیمات لازم جهت اجرای ماموریت و انهدام هدف ابلاغ شود. وی افزود: برهان با قابلیت کشف و پردازش موثری که دارد امکان درگیری انهدام و فریب اهداف هوایی را میسر می‌سازد. همچنین با ترکیب داده‌های دریافتی از سامانه‌های الکترواپتیکی با داده‌های دریافتی از سامانه‌های راداری این اطلاعات را به سامانه‌های موشکی ارسال می‌کند. صباحی‌فرد همچنین افزود: سامانه برهان علاوه بر توانایی فعالیت کشف هدف در حالت پسیو ( غیرفعال) توانایی صدور دستور مقابله با اخلال الکترونیک را نیز دارد.
 تست موفق نسل جدید سامانه مرصاد 16 در کویر مرکزی ایران
البته روز دوشنبه این هفته هم تست موفق نسل جدید سامانه مرصاد 16 در کویر مرکزی ایران انجام شد و امیر سرتیپ دوم خوش‌قلب معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش، درباره جزئیات این سامانه گفته بود: سامانه موشکی مرصاد16 کاملا بومی و از فناوری‌های نوین جهت مقابله با جنگ الکترونیک و درگیری همزمان با چند هدف متخاصم بهره‌مند است و برای اولین‌بار تحت کنترل شبکه یکپارچه پدافندی قرار گرفت و از مرکز فرماندهی و کنترل حضرت ولیعصر (عج) نسبت به کشف، شناسایی، درگیری و انهدام اهداف اقدام شد.
معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش تحرک و چابکی بالا را هم از خصوصیت اصلی و منحصر به فرد این سامانه عنوان کرده و گفته بود: سامانه مرصاد 16 قادر است با اهداف سرعت بالا در ارتفاع کم مانند انواع کروز مقابله کند و در لحظه هدف متخاصم با هر ارتفاع پروازی را شناسایی کند و وارد عمل شود و در لحظه اهداف را به شبکه می‌دهد و مرکز کنترل فرماندهی می‌تواند مستقیم با سامانه درگیر شود.