نسخه Pdf

 دغدغه زمین و هوا

معرفی 5 مستند محیط‌زیستی مهم جهان

دغدغه زمین و هوا

مستندهای محیط زیستی می‌توانند نگرانی‌های انسان را درباره مشکلات محیط زیست از آلودگی هوا تا گرم شدن کره زمین به بهترین شکل به تصویر بکشند. در داخل کشور تا به حال مستندهای زیادی درباره مسائل محیط زیستی تولید و پخش شده است اما در کنارش آثار جهانی نیز با نگاهی کلان‌تر و متفاوت‌تر نسبت به مسائل زیست محیطی تولید شده‌اند. در این گزارش می‌خواهیم به شاخص‌ترین محصولات خارجی سینمای مستند در این حیطه بپردازیم. اهمیت مستندهای خارجی در این جنس آثار، آن است که مخاطب به‌خوبی متوجه تغییرات جهان می‌شود و در کنارش این تغییرات از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از حیواناتی که در معرض انقراض قرار گرفته‌اند تا آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین، همه نشان می‌دهد جهان به سرعت در حال تغییر است. بعضی از روزها ممکن است احساس کنید شما تنها کسی هستید که نگران اتفاقات روی این سیاره‌اید اما در این بین دانشمندان، فعالان محیط زیست، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، ماجراجویان و بازیگران هالیوودی وجود دارند که ذهنیت شما را به اشتراک می‌گذارند و در تلاش برای نمایش آن روی پرده سینما هستند.

توطئه‌گاوها: راز پایداری
Cowspiracy: The Sustainability Secret
مستند «توطئه‌گاوها» ماجرای تکان‌دهنده و در عین حال طنزآمیز یک فعال محیط‌زیست را روایت می‌کند. او جسورانه تلاش می‌کند راه‌حلی برای اساسی‌ترین مشکلات زیست‌محیطی پیدا کند و عامل واقعی ثبات و پایداری محیط‌زیست را بیابد. این مستند نکته خوبی را در مورد خسارت فراگیر کشاورزی روی کره زمین و ارتباط آن با گرم شدن زمین، مصرف آب، جنگل‌زدایی و مرگ اقیانوس نشان می‌دهد. کیپ اندرسون (Kip Andersen)
و کیگان کوهن (Keegan Kuhn) سازنده این مستند سعی بر نشان دادن واقعیتی دارند که سازمان‌های حفاظت از محیط‌زیست و صنایع دامداری و دیگر صنایع مرتبط با دامداری‌ها پنهان کرده‌اند. جالب است بدانید در این راه آنها از سوی افراد ناشناسی تهدید می‌شوند تا به تحقیقات خود خاتمه دهند. همین سناریو باعث شده این اثر بسیار جنجالی باشد و در وقت اکرانش سروصدای زیادی کند. این اثر خیلی زود اعتماد مخاطب را جلب می‌کند و نشان‌می‌دهد رسانه‌های جریان اصلی و همچنین سازمان‌های حفظ محیط‌زیست با شرکت‌های دامپروری همکاری می‌کنند تا آسیب‌های بزرگ آنان به محیط‌زیست را نادیده بگیرند و در عوض به مسائل کوچک‌تری بپردازند که عملا تأثیر چندانی در کلیت مسأله محیط‌زیست ندارند.توطئه گاوی، سعی نکرده گروه‌های حافظ محیط‌زیست را تبرئه کند و این صداقتش باعث می‌شود بیننده حس کند وظیفه این مبارزه مهم بر دوش او و اطرافیانش است. البته فیلم در ارائه راه‌حل‌های عملی چندان قوی عمل نمی‌کند اما با گرافیک جذاب و ریتم مناسبش باعث می‌شود سؤال‌های مهمی مطرح شود که تا مدت‌ها ذهن مخاطب را به خود مشغول خواهد کرد.




قبل از سیلاب - Before the Flood
مستند«قبل از سیلاب» نگاهی به تغییرات آب‌وهوا در محیط اطراف و تأثیر مستقیم آن روی زندگی انسان‌ها می‌اندازد. همچنین نقش جامعه در مورد راه‌هایی برای جلوگیری از انقراض گونه‌ای خاص از طبیعت بررسی می‌شود.همچنین به اکوسیستم و گونه‌ای بومی که در این سرزمین زندگی می‌کند، پرداخته می‌شود. مستند قبل از سیلاب، محصول کشور آمریکا و در 96دقیقه، ماه حصل سه سال ماجراجویی به سراسر جهان و مشاهده گونه‌های مختلف طبیعت و آب‌وهوای هر اقلیم است. نقش انسان در مقابل طبیعت به‌خوبی در این مستند نمایش داده‌شده و این‌که هرگونه سهل‌انگاری می‌تواند چه تأثیرات مخربی داشته باشد. این مستند به‌گونه‌ای ساخته‌شده که در انتهای آن این سؤال برای شما به وجود می‌آید که چه‌کارهایی را انجام دهیم تا به محیط‌زیست تخریب نرسانیم و مسؤولیت ما را در مقابل طبیعت بیشتر می‌کند. جالب است بدانید تهیه‌کننده این مستند کسی نیست به‌جز لئوناردو دی‌کاپریو.



تعقیب مرجان  -  Chasing Coral
این فیلم به معضل نابودی صخره‌های مرجانی در سال‌های اخیر می‌پردازد. با این‌که موضوع فیلم و جزئیات علمی آن بسیار دقیق هستند اما فیلم همچنان از یک‌بار احساسی برخوردار است که بیننده را تحت تأثیر قرار خواهد داد. مدارک تصویری که در اینجا ارائه می‌شود، می‌تواند حتی بدبین‌ترین تماشاگر را هم متقاعد کند که زمین در حال از دست دادن مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی خود است.صخره‌های مرجانی علاوه بر زیبایی فوق‌العاده‌ای که دارند،یکی از منابع غذایی و اکسیژن حیاتی برای کره‌زمین هستند.
 فیلم تلاشی فداکارانه برای ضبط پدیده‌ای به نام «سفید شدن مرجان‌ها» است که به دلیل وضعیت نامناسب محیط زیستی به وجود آمده و به یک معضل زیست‌محیطی بزرگ تبدیل‌شده است.  کارگردان و گروه عوامل فیلم حدود سه سال ونیم روی ساخت این فیلم وقت گذاشته‌اند و این موضوع را می‌توانید از غنای فوق‌العاده اطلاعات مطرح‌شده در فیلم تشخیص دهید. مطالعات علمی بسیار دقیقی برای ساخت فیلم انجام‌شده و در کنار این اطلاعات فیلمبرداری و کارگردانی چشم‌نواز باعث کشیده شدن فوری بیننده به فضای فیلم می‌شوند. هارمونی عجیب و نظم حساب‌شده اقیانوس به شکلی تأثیرگذار در فیلم نشان داده‌شده‌اند و فیلمساز نشان داده که چگونه بالاتر رفتن دمای آب اقیانوس‌ها باعث از بین رفتن گیاهان و حیوانات بسیاری در این مناطق می‌شود.



هزینه واقعی - The True Cost
«هزینه واقعی» یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل آلودگی، زباله و مصرف را در معرض نمایش می‌گذارد. مدها، الگوهایی هستند که با روش‌های گوناگون مردم را متقاعد می‌کنند تا مانند آنها رفتار کنند و این مستند درباره تأثیر مد بر مردم و این سیاره است. هزینه واقعی، مصرف‌گرایی انسان را در مقابل دستمزد کم و رفتار ضعیف با کارگران نشان می‌دهد. همچنین ورود سموم حاصل از تولید لباس به خاک و آبراهه‌ها را برجسته می‌کند. اندرو مورگان، کارگردان این مستند همه این مسائل را به نیروی رسانه، فرهنگ، هنجارهای اجتماعی و مصرف‌گرایی مرتبط می‌کند. ویژگی مهم این مستند ابعاد گوناگون آن است. به‌گونه‌ای که نه‌تنها یک اثر محیط‌زیستی به شمار می‌آید بلکه یکی از مستندهای مهم در مورد صنعت ــ هنر نیز محسوب می‌شود. این اثر می‌خواهد بگوید چگونه لباس‌ها در تولید انبوه تولید می‌شوند و در مسیر عرضه قرار می‌گیرند و مصرف‌گرایی چگونه طبیعت را نابود کرده است.



فراتر از عسل  - More than Honey
با توجه به فروپاشی کلونی‌های دسته‌جمعی زنبورها، این مستند تلاش‌می‌کند اهمیت زنبورداری سنتی را بیش‌ازپیش به مخاطبانش نشان دهد تا آنها تأثیر مهم این زنبورها را در طبیعت بهتر درک کنند.
این مستند در ادامه به جست‌وجو می‌پردازد تا جواب‌هایی در پاسخ به علت کاهش جمعیت زنبورها پیدا کند «فراتر از عسل» نگاهی زیبا و جدید به محصول پرفروش زنبورها می‌کند.در ابتدا زنبورها فقط به‌صورت طبیعی به ساخت عسل مشغول بوده‌اند ولی با در میان آمدن بحث پول، انسان‌ها این موجودات را مجبور به ساخت عسل می‌کنند و همین باعث تغییر کارکرد اصلی آنها در طبیعت و به‌هم خوردن نظم محیط‌زیست می‌شود.





ضمیمه کلیک
تیتر خبرها