سوداگران واکسن

فروش واکسن‌های تقلبی و سرقت یک محموله واکسن در هفته گذشته خبرساز شد

سوداگران واکسن

این روزها با افزایش قربانیان کرونا در پیک پنجم و تأکید پزشکان بر تأثیر واکسن در کاهش مرگ‌های کرونا، تمایل به تزریق واکسن بیشتر شده و افرادی که هنوز در نوبت بازگشایی سایت وزارت بهداشت برای ثبت‌نام هستند، از هر راهی برای تزریق واکسن استفاده می‌کنند. گروهی راهی آن‌سوی مرزها می‌شوند و گروهی دیگر در بازارهای زیرزمینی به دنبال واکسن هستند. این حجم از تقاضا باعث شده برخی سوداگران مرگ به فکر کلاهبرداری در پوشش واکسن کرونا بیفتند. مجرمانی که با این شیوه و شگرد توانستند به درآمدهای میلیاردی برسند. برخی از این باندهای مجرمانه از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند. باوجوداین و هشدارهای پزشکان درباره واکسن‌های قلابی بازهم برخی هموطنان فریب این سودجویان را خورده و نه‌فقط پول خود را از دست می‌دهند بلکه جانشان را با واکسن‌های تقلبی به خطر می‌اندازند.این هفته پرونده چند باند را که در دو هفته گذشته دستگیرشده‌اند،مرور کرده و پای صحبت‌های تعدادی از سوءاستفاده‌کنندگان و مالباختگان نشستیم. کارشناسان هم درباره روش‌های مجرمان و عوارض واکسن‌های تقلبی هشدار داده‌اند.

تزریق داروی ضد آلرژی به‌جای فایزر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک چند روز قبل از شناسایی فردی خبر داد که داروی ضد آلرژی را به‌جای فایزر به متقاضیان تزریق می‌کرد. دکتر سید محمد جمالیان البته بدون اشاره به سرنوشت فروشنده واکسن‌های تقلبی گفت:چندی قبل دریکی از شهرستان‌های استان فردی مدعی شد واکسن فایزر وارد کرده و اقدام به فروش آن به متقاضیان کرده بود. او با این ادعا توانسته بود سر 15نفر کلاه بگذارد و به‌جای واکسن فایزر به آنها آمپول «متیل پردنیزولون» تزریق کرده بود. این آمپول برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت، اختلالات خون، واکنش‌های آلرژیک شدید، بعضی از سرطان‌ها، برخی مشکلات چشم و بینایی، بیماری‌های پوستی، کلیوی، روده، ریه و اختلالات سیستم ایمنی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دارو از خانواده هورمون‌های کورتیکواستروئید است.
این پزشک با اشاره به این که متهم واکسن‌های قلابی را 50میلیون تومان فروخته بود، از مردم خواست فریب سودجویان و دلالان این حوزه را نخورند، چراکه هنوز به‌طور رسمی واکسن فایزر به کشور وارد نشده و اگر هم کسی به‌صورت قاچاق آورده باشد، از چرخه اصولی و بهداشتی حمل نشده است.
جمالیان افزود: این که روی یک جعبه آرم و نام یک برند خاصی زده یا حک‌شده باشد، اصلا دلیلی برای اصل بودن یا حتی واکسن بودن آن نیست. هموطنان به‌هیچ‌وجه به دلالان و شیادان این حوزه اعتماد نکنند و واکسن‌های خود را در زمان‌های اعلام‌شده و فقط در مراکز
معرفی‌شده بزنند.


فروش آب مقطرهای 8 میلیونی
کارمند بیمارستانی در کرج وقتی وارد بخش نگهداری پوکه واکسن‌های تزریق آسترازنکا شد، فکری به ذهنش رسید. او با تشکیل باندی، تصمیم به کلاهبرداری گرفت و با کمک پزشکی در تهران و یک تزریقاتی افراد متقاضی واکسن آسترازنکا را شناسایی کردند. آنها داخل پوکه‌های واکسن، آب مقطر و داروی شل کننده عضله ریخته و آن را به متقاضیان در شمال تهران تزریق می‌کردند. پلیس امنیت بااطلاع از این ماجرا تحقیقات خود را آغاز کرده و چهار متهم اصلی را شناسایی و دستگیر کردند. طراح این نقشه در گفت‌وگویی با تپش جزئیات اقدام مجرمانه اعضای باندش را فاش کرد.
 متقاضیان را چطور شناسایی می‌کردید؟
یکی از اعضای باند تزریقاتی بود و برای تزریق آمپول و سرم به خانه افراد پولدار می‌رفت و به آنها می‌گفت به واکسن خارجی دسترسی پیداکرده است. چون من را جزو کادر درمان تصور می‌کردند، حرفم را باور کرده و سفارش واکسن می‌دادند.
 هر واکسن را چقدر می‌فروختی؟
با توجه به نوع واکسن متفاوت بود. ما ادعا می‌کردیم واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک ــ وی داریم. قیمت آسترازنکا، هشت میلیون و 500 هزار تومان و قیمت اسپوتنیک شش میلیون تومان بود.
 به‌جای واکسن چه ماده‌ای تزریق می‌کردید؟
آب مقطر. ویال‌ها را از بیمارستانی در کرج برمی‌داشتم و داخل آن
آب مقطر می‌ریختیم و تزریق می‌کردیم. آب مقطر بی‌ضرر بود و خیالمان راحت بود که خطری ندارد.
 چطور آن را پلمب می‌کردید؟
برچسب را از اینترنت دانلود کردم و به یک چاپخانه سفارش دادم و برایم چاپ کرد.
 مشتری‌ها گفته‌اند کارت مهردار تزریق واکسن به آنها می‌دادی. این کارت‌ها را از کجا آوردی؟
این را هم از اینترنت دانلود کرده و چاپ کردم. پیش‌ازاین در مطبی کار می‌کردم و مهر پزشک نزد من مانده بود و مهر او را زیر کارت‌ها
می‌زدم.
 چه شد به این فکر افتادی؟
نیاز مالی. من برای عمل جراحی یکی از بستگان نزدیکم این کار را کردم. یکی دیگر از اعضای باند دنبال زندگی اشرافی بود و با آن پول‌ها ماشین شاسی‌بلند خرید. هرکدام انگیزه‌ای داشتیم که باعث شد دورهم جمع‌شویم و باندی را تشکیل دهیم.
 به این فکر نکردی مشتریان به خیال تزریق واکسن، پروتکل‌ها را جدی نگیرند و به کرونا مبتلا شده یا بمیرند؟
به این فکر نکرده بودم.
 به چند نفر فروختی؟
40 نفر. البته می‌خواستم کنار بکشم که دستگیر شدم.




فروشنده سیار واکسن
سودجویان واکسن تقلبی همگی دارای دفتر و مرکز تزریق نیستند و برخی از آنها حتی سرپایی کار می‌کنند و پول میلیونی به جیب می‌زنند. در موردی عجیب، گشت پلیس در خیابان گلبرگ به راننده پژو۲۰۶ مشکوک شد و خودرویش را متوقف کرد. در بازرسی داخل خودرو مأموران دو واکسن که برچسب سینوفارم و دو واکسن که برچسب آسترازنکا داشتند، کشف کردند. همچنین دو کارت واکسن و مهر پزشکی کشف شد که بررسی‌ها نشان می‌داد تقلبی هستند.
مأموران که متوجه شدند فروشنده تقلبی واکسن را دستگیر کرده‌اند، او را به کلانتری بردند. مرد جوان که می‌دانست راه فراری ندارد به فروش واکسن تقلبی اعتراف کرد و گفت: با مهر و کارت جعلی واکسن، خودم را عضو کادر درمان معرفی و ادعا می‌کردم واکسن کرونا دارم. با شناسایی افرادی که خواهان واکسن هستند، قرار می‌گذاشتم و به خانه‌شان می‌رفتم و واکسن تقلبی را که با آب مقطر پرکرده بودم، تزریق می‌کردم و با پر کردن کارت واکسن، پولم را تحویل می‌گرفتم. در کمتر از یک ماه با فروش واکسن تقلبی ۸۰ میلیون تومان به جیب زدم.

من سینا، یک مالباخته‌ام
سینا 36ساله یکی از قربانیان فروش واکسن‌های تقلبی است. او می‌گوید: من متولد دهه 60 هستم و خیلی مانده تا نوبت واکسنم شود. نه دانشجو هستم و نه شرایطی دارم که زودتر واکسن تزریق کنم. از طرفی هم از کرونا خیلی می‌ترسم. به همین دلیل به دنبال راهی بودم تا واکسن خارجی تزریق کنم. ابتدا می‌خواستم به یک کشور خارجی بروم و تزریق کنم اما از طریق یکی از دوستانم با پرستاری آشنا شدم که مدعی بود واکسن دارد. او دو دوز واکسن را 13میلیون تومان می‌فروخت. سراغش رفتم و واکسن‌ها را دیدم. پول را واریز کردم و واکسن را در خانه تزریق کرد. بعدازآن یک روزی بدنم بی‌حال بود. خوشحال بودم که واکسن زده‌ام اما چند روز بعد با تماس پلیس متوجه شدم او یک کلاهبردار است و مأموران او را دستگیر کرده‌اند. او با این ادعا سر خیلی‌ها کلاه گذاشته بود.

سرقت محموله واکسن

جنجال‌های واکسنی به خریدوفروش واکسن‌های تقلبی ختم نمی‌شود و هفته قبل، پلیس از سرقت یک محموله 300دوزی واکسن در تهران خبر داد. بر اساس اعلام پلیس 26مرداد، یک خانم که مسؤول انتقال واکسن از مخزن به مراکز تزریق بود، بدون هماهنگی با پلیس و با یک خودروی تاکسی اقدام به انتقال محموله 300دوزی واکسن می‌کند.خودروی حامل واکسن هنگامی‌که با در باز،کنار خیابان پارک بود، مورد دستبرد سارقان قرارگرفته و دزدان جعبه‌های واکسن‌ را از روی صندلی سرقت می‌کنند. سارق دستگیر نشده و مشخص نیست بااطلاع از وجود واکسن به خودرو دستبرد زده یا بعد از سرقت متوجه ربودن محوله واکسن شده است؟

آب مقطر به‌جای آسترازنکا
مأموران پلیس تهران همچنین چند روز قبل پرستار یکی از بیمارستان‌های تهران را دستگیر کردند که واکسن تقلبی به متقاضیان می‌فروخت و از آنها 13میلیون تومان می‌گرفت. بعد از دستگیری متهم مشخص شد، او آمپول‌های پنی‌سیلین را خالی کرده و داخل آن آب مقطر ریخته و به‌جای واکسن آسترازنکا می‌فروخت. تحقیقات پلیسی برای جاعل برچسب‌های واکسن ادامه دارد.