جزئیات سوگواره عكس «اربعین ۱۴۰۰»

جزئیات سوگواره عكس «اربعین ۱۴۰۰»

نشست خبری سوگواره عكس آیینی «اربعین ۱۴۰۰» با حضور مهدی توكلیان دبیر این سوگواره، علی‌اصغر خسروی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و رئیس فرهنگسرای بهمن و جمعی از اصحاب رسانه در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مهدی توكلیان دبیر سوگواره عكس آیینی «اربعین ۱۴۰۰» در این نشست عنوان كرد: «با توجه به توسعه تكنولوژی و پیشرفت رسانه‌های نوظهور در عصر حاضر و این‌كه رسانه‌ها تعاملی شده‌اند و دیگر یك‌سویه نیستند، این پیشرفت‌ها ابزارهایی را در اختیار هنرمندان و مردم قرار داده كه گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال از جمله این ابزارها هستند. بنابراین نگاه به عكاسی متفاوت از قبل شده و عكس به عنوان یك رسانه، مقبولیتش را در میان توده مردم به دست آورده است.»
او افزود: «بدون شك هنر همواره در همیشه تاریخ در انتقال تاریخ، فرهنگ و مباحث ارزشی تاثیرگذار بوده و این مختص به دین مبین اسلام هم نیست. این تعامل بین هنر، رسانه و فرهنگ، اتفاقی است كه ضرورت برگزاری سوگواره‌هایی مانند سوگواره عكس آیینی اربعین ۱۴۰۰ را نمایان می‌كند. دست‌اندركاران مدیریت شهری هم از باب این‌كه جهانی می‌اندیشند و محلی عمل می‌كنند، دارند پا به این عرصه می‌گذارند كه فرهنگ و هنر را در سطح شهرها و محله‌ها گسترش دهند. به همین دلیل فرهنگسرای بهمن برای برگزاری این سوگواره با هنرستان فضه همكاری می‌كند. همچنین رایتل به عنوان حامی اقتصاد فرهنگ و هنر در این رویداد حضور دارد.»
توكلیان اظهار كرد: «امسال با توجه به محدودیت‌های كرونایی، مراسم عزاداری ایام اربعین به شكل محدودتری برگزار می‌شود و اقوام گوناگون ایرانی با توجه به فرهنگ خودشان عزاداری می‌كنند. این سوگواره هم در سطح ملی برگزار می‌شود و هنرمندان از نقاط مختلف ایران می‌توانند در آن شركت كنند. براساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری، دكتر كمال‌الدین شاهرخ، رئیس افتخاری سوگواره هستند. ایشان از پیشكسوتان عكاسی آیینی محسوب می‌شوند و سابقه هنری پرباری دارند.»
او از برگزاری كارگاه‌های تخصصی در این سوگواره با هدف معرفت افزایی هنرمندان خبر داد و گفت: «هنرمندان آیینی هر چه دانش و معرفت بیشتری نسبت به موضوع داشته باشند، خروجی آثارشان تاثیرگذارتر خواهد بود. عكاسان نوجوان و جوان می‌توانند از این كارگاه‌ها نهایت استفاده را داشته باشند.»
توكلیان درباره شرایط و ضوابط سوگواره عكس آیینی اربعین ۱۴۰۰ گفت: «سوگواره در دو بخش تك‌عكس و مجموعه عكس برگزار می‌شود. تك‌عكس‌هایی در اولویت داوری قرار می‌گیرند كه دارای كپشن و توضیحات كافی باشند و مجموعه عكس‌هایی در اولویت قرار می‌گیرند كه دارای بیانیه (statement) باشند. هدف از این كار این است كه نسل جدید عكاسان را تشویق كنیم تا رسالت عكس در فضای رسانه‌ای امروز را به‌خوبی بشناسند و از ظرفیت‌های آن استفاده كنند.»
او اضافه كرد: «هیات ‌داوران سوگواره عكس آیینی اربعین ۱۴۰۰ از ساتیار امامی، محمدصادق حیدری، كیوان امجدیان، زهیر صیدانلو، سمیه غلامی، ثریا بیات و مهدی توكلیان تشكیل می‌شود و مهلت ارسال آثار به سوگواره ۱۴ مهرماه خواهد بود.»
آیین اختتامیه سوگواره نیز در روز ۹ ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) مصادف با ۲۴ مهرماه برگزار می‌شود. همچنین از سه پیشكسوت هنر آیینی رسول اولیازاده، سید عباس میرهاشمی و جاسم غضبان‌پور تجلیل خواهد شد.
علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و ارسال آثار به سوگواره می‌توانند به نشانی bahman.farhangsara.ir مراجعه كنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۵۵۳۱۲۳۰۴ و ۵۵۰۶۰۱۶۶ تماس بگیرند. همچنین صفحات sugvare.akasi و farhangsara_bahman در اینستاگرام میزبان مخاطبان است.