لغو روادید عراق برای ترددهای هوایی بوده است

سخنگوی وزارت خارجه

لغو روادید عراق برای ترددهای هوایی بوده است

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد: رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره نشست روز گذشته ابراهیم رئیسی و مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق و افزایش سهمیه روادید زوار اربعین نیز اظهار کرد: توافق اولیه در بغداد ۳۰ هزار نفر از زوار ایرانی بود که این فرصت مهیا شود تا از مسیر هوایی وارد عراق شوند. پیش از سفر الکاظمی، عدد ۶۰ هزار توافق شد و در سفر روز گذشته مجدد توافق شد روی ۶۰ هزار هم مقامات بهداشتی و مرتبط با اربعین دو طرف تجدید‌نظر کنند و اگر بتوانند براساس هر میزانی که ممکن شود حداکثر امکان را محقق کنند، ولی همچنان در فضای تردد هوایی صورت خواهد گرفت.
خطیب‌زاده درباره لغو روادید نیز گفت: ما لغو روادید را برای اتباع عراقی تصویب کردیم و منوط به عمل متقابل از سوی دوستان عراق بود که در پی سفر الکاظمی به تهران، برای ترددهای هوایی این توافق انجام شد و ترتیبات اجرایی آن هم طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.
  سفر گروسی در چارچوب حل و فصل برخی مسائل فی‌مابین انجام شد
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بیانیه مشترک صادره در این سفر و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نیز اظهار کرد: سفر گروسی به تهران پیش از برگزاری نشست شورای حکام در چارچوب حل و فصل برخی مسائل فیمابین بود که با تفوق رویکرد فنی آژانس و رابطه فنی که ایران با آژانس دارد، صورت گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آقای اسلامی برای شرکت در کنفرانس عمومی آژٰانس به وین خواهد رفت و توافق شد آقای گروسی سفرهای خود را به صورت منظم‌تری به تهران انجام دهد و بعد از نشست شورای حکام، به تهران بازخواهد گشت که موضوعات دیگر که در دستورکار است ادامه یابد.
 سفرهای بین آژانس و سازمان انرژی اتمی به صورت منظم انجام می‌شود
خطیب‌زاده درباره زمان سفر بازرسان آژانس هم گفت: سفرهای دوجانبه بین آژانس و سازمان انرژی اتمی به صورت منظم انجام می‌شود. هم بازرسان و هم نمایندگان سازمان انرژی اتمی در تهران توافق شد این در سطوح عالی تقویت شود. در اولین فرصت این سفرها انجام خواهد شد. درباره زمان سرویس دوربین‌ها نیز توافقات انجام می‌شود.