رونمایی از «نواحی‌اشک»

رضوانی‌پور از جذابیت و لزوم گردآوری نوحه‌های سنتی گفت

رونمایی از «نواحی‌اشک»



آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «نواحی‌اشک» با هنرمندی متین رضوانی‌پور با حضور تعدادی از مدیران سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای عترت برگزار شد.
به گزارش مهر در این آیین رونمایی که روز گذشته برگزار شد، متین رضوانی‌پور خواننده، شهرام صارمی و چند هنرمند دیگر حضور داشتند.
متین رضوانی‌پور خواننده آلبوم نواحی‌اشک در این مراسم ضمن ارائه خاطراتی از فعالیت‌های پژوهشی‌اش در عرصه موسیقی آیینی گفت: ما در دهه80 شاهد ظهور و بروز نوحه‌هایی بودیم که ملهم از موسیقی پاپ بود که واقعا سرو صدا کرد. در آن زمان ما در هیات‌هایی حضور داشتیم و دائما به این موضوع فکر می‌کردم که قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ تا اینکه روزی شنیدم یک پیرمرد مداح با صدایی رسا و ملودی که مو به تن آدم سیخ می‌کرد نوحه‌ای را می‌خواند که دلمان را می‌لرزاند. او تحریرهایی را می‌خواند که ریشه در موسیقی سنتی ما داشت. این ملودی به قدری برای من جذاب بود که رفته‌رفته وارد این عرصه شدم تا بتوانم نوحه‌های سنتی را گردآوری کنم. این رویه تا به امروز ادامه داشته و فکر می‌کنم حدود 5000آهنگ نوحه تدوین کردم که هر کدام دربرگیرنده مولفه‌های ویژه‌ای است.
این پژوهشگر گفت: یکی از نکات دیگری که در این پژوهش‌ها به آن دست پیدا کردم الحان و تلاوت‌های مختلفی از قرآن کریم و اذان‌های مختلفی بود که متناسب با هر منطقه خوانده می‌شد. اینها همگی ریشه‌های اصیل و سنتی بودند که تلاش کردم روی آنها کار کنم و به تجزیه و تحلیل بپردازم. شرایطی که با کمترین امکانات صورت گرفت اما دربرگیرنده ارزش‌هایی بود که از آنها می‌توان به عنوان گنجینه‌های اصیل موسیقی ایرانی یاد کرد و چه خوب که دوستان مسوول در مجموعه‌های فرهنگی نسبت به خرید این آلبوم از گنجینه‌داران اقدام کنند.
رضوانی‌پور با اشاره به همکاری‌های استادان موسیقی ایرانی ازجمله مجید کیانی در ارائه مشاوره‌های تخصصی این حوزه بیان کرد: اعتقاد دارم این پژوهش‌ها باید ادامه پیدا کند؛ چرا که آلبوم نواحی‌اشک فقط نمونه‌ای از صدها موردی است که در این عرصه وجود دارد. اینها قابلیت شنیده‌شدن گسترده‌تر میان طیف زیادی از مخاطبان را دارد که باید از آن حمایت‌های بیشتری شود. مقام معظم رهبری چندی پیش در جریان دیدار با مداحان به آن‌ها تاکید فرمودند که از نغمات اصیل و قدیمی استفاده شود اما متاسفانه در این زمینه مسوولی وجود نداشت و ندارد که این توصیه‌های ارزشمند را پیگیری و نظارت کند.