آموزش با کمک معلم و خانواده

آموزش با کمک معلم و خانواده

 چند روز بیشتر به شروع سال‌تحصیلی باقی نمانده است و این طور که از شواهد و تصمیمات مدیران ستادملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش و پرورش به نظر می‌رسد، آموزش از راه دور، یکی از گزینه‌های پیش روی آموزش به دانش‌آموزان در سال تحصیلی 1401- 1400 است. تجربه آموزش از راه دور در دو سال گذشته خوشایند نیست و باعث کاهش سطح علمی دانش‌آموزان شده است. امروز هم معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان از آموزش از راه دور ناراضی‌اند اما در شرایط امروز چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ بهترین راه این است که از تجربیات دیگر کشورها در امر آموزش کمک بگیریم. معلمان می‌توانند نقش خوبی برای افزایش سطح علمی ایفا کنند.  امروز دغدغه مشترک معلمان و خانواده‌ها افزایش سطح علمی دانش‌آموزان است. معلمان و والدین باید با هم در تعامل باشند و از مشکلات آموزشی که وجود دارد، به هم اطلاع دهند. مسلما آگاهی از وضع تحصیلی دانش‌آموز می‌تواند به معلم در بالا بردن سطح آموزشی کمک کند. در کلاس‌های درس به واسطه رابطه عاطفی، فیزیکی و ارتباط کلامی و چشمی که به وجود می‌آمد، معلمان بهتر و راحت‌تر می‌توانستند آموزش دهند، حضور و ارتباط اما امروز از آنها گرفته شده و آنها با روش‌های دیگری که برایشان تعریف شده است، باید آموزش بدهند. ‌ خانواده‌ها و معلمان با هم می‌توانند در تعامل باشند و آموزش را راحت‌تر کنند.
 معلمان می‌توانند برای این که سطح آموزش به دانش‌آموزان را افزایش دهند، ساعت‌های آموزش را کوتاه کنند. استفاده مداوم از تبلت و لپ‌تاپ می‌تواند دانش‌آموزان را خسته کند، بنابراین برای جلوگیری از دلزدگی یا خستگی دانش‌آموزان، معلمان می‌توانند مدت زمان آموزش را کاهش دهند و در فواصل طولانی‌تر، استراحت بیشتری را برای دانش‌آموزان خود در نظر بگیرند و قدرت یادگیری را افزایش دهند.
 از راه دور و در فضای مجازی نمی‌توان همه دروس تصویبی که در شکل کتب درسی تدوین شده است، به دانش‌آموزان ارائه کرد. بهترین راهکار این است که مدیران وزارت آموزش و پرورش، اجازه دهند معلمان بخشی از محتوای درسی را به دانش‌آموزان آموزش دهند. اتفاقی که البته در دو سال گذشته هم روی داد. بستر فضای مجازی و مدت زمان آموزش اجازه نمی‌دهد معلمان، همه محتوای کتب درسی را به صورت مجازی آموزش دهند. حذف و کاهش محتوای آموزشی می‌تواند در افزایش سطح علمی دانش‌آموزان و نیز کاهش استرس به آنها کمک کند.
 یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش، بالا بردن سطح کیفی آموزش برای دانش‌آموزان است. این در حالی است که سیستم نمره‌دهی دانش‌آموز و خانواده‌اش را دچار استرس و نگرانی می‌کند. بهترین راهکار این است که مدرسه و آموزش و پرورش، نه از نظر کمی که از نظر کیفی، سطح علمی دانش‌آموزان خود را بسنجند. با این کار، به دانش‌آموز و خانواده این امکان را می‌دهیم که
به راحتی، بدون فشار و استرس،
تنها به آموزش و یادگیری توجه کند
و نه نمره گرفتن.