معاونان جدید وزارت خارجه را بیشتر بشناسیم

معاونان جدید وزارت خارجه را بیشتر بشناسیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در کمتر از یک ماه از حضورش در سکانداری دستگاه دیپلماسی، روز سه‌شنبه در احکام جداگانه‌ای علی باقری‌کنی، مهدی صفری و محمد فتحعلی را عهده‌دار معاونت‌های سیاسی، دیپلماسی اقتصادی و اداری و مالی وزارت خارجه کرد که در ادامه سوابق معاونان جدید این وزارتخانه را مرور کرده ایم. پیش از این سیدعباس عراقچی به عنوان معاون سیاسی و سید رسول مهاجر به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی و علی ابوالحسنی به عنوان معاون اداری و مالی مشغول فعالیت بودند.
علی باقری
علی باقری‌کنی، متولد ۱۳۴۶خورشیدی، فرزند محمدباقر باقری‌کنی، عضو پیشین مجلس خبرگان رهبری و دانش‌آموخته رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق(ع) است که سابقه تدریس اقتصاد در دانشگاه را نیز دارد. او در گفت‌وگویی در خصوص حضور کوتاهش در صداوسیما و انتقالش به وزارت خارجه به سال ۱۳۷۳ گفته است: ابتدا در بخش معاونت عربی- آفریقایی، اداره اول خاورمیانه عربی و شمال آفریقا بودم که موضع لبنان، فلسطین، اردن، مصر، رژیم‌صهیونیستی را در آنجا پیگیری می‌کردم. بعد مجدد به وزارت خارجه برگشتم و به معاونت بین‌الملل رفتم. در مهر ۱۳۸۶ آقای جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت شدند و از وزارت خارجه رفتند. رفتن ایشان مصادف با برخی تغییرات ساختاری در وزارت خارجه شد. معاونت اروپا و آمریکا به معاونت آمریکا تبدیل شد. در آن دوره‌ای که ایشان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی شدند، بنده چند ماهی معاون اروپا بودم و بعد از مدتی با صحبتی که آقای دکتر جلیلی شد، ایشان احساس کردند اگر بنده به دبیرخانه بروم مؤثرتر خواهم بود.
برای همین سال ۱۳۸۷ از وزارت خارجه به دبیرخانه رفتم. تا اواخر شهریور ۱۳۹۲ که دکتر جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی بودند، من معاون ایشان در آن عرصه بودم. چون بحث مذاکرات هسته‌ای از قبل به دبیرخانه محول شده بود، ایشان مسوول مذاکرات بودند از طرف جمهوری اسلامی ایران و من به دلیل این‌که معاون سیاست امنیت بین‌الملل بودم در واقع کمک کار ایشان در امور مذاکرات بودم. علی باقری‌کنی هشتم دی ۱۳۹۸ با حکم آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی به عنوان معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد.
مهدی صفری
در حکم جدید حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، مهدی صفری به عنوان معاون جدید دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه شد. وی پیش از این به عنوان معاون استانداری بوشهر، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره صنایع الکترونیک شیراز، معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و همچنین روسیه، نماینده ویژه در امور دریای خزر و مدیرکل مشترک‌المنافع، معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع و معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه مشغول به فعالیت بوده است. وی همچنین پس از آن عهده‌دار سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن (چین) شد. صفری دارای مدرک دکترای برق و مخابرات است و به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و روسی آشنایی دارد.
محمد فتحعلی
براساس حکم جدید وزیر خارجه، محمد فتحعلی هم به عنوان معاون اداری و مالی  منصوب شد. فتحعلی سوابقی چون رئیس دفتر تحقیقات حوزه معاونت ارتباطات، کنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، معاون اداره دوم مشترک‌المنافع، رئیس دبیرخانه دریای خزر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان، طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ سفیر ایران در لبنان، دستیار ویژه وزیر در امور راهبردی را در کارنامه کاری خود دارد.
همچنین عراقچی، ابوالحسنی و مهاجر مشاور وزیر خارجه شدند و وزیر خارجه در احکام جداگانه‌ای ضمن تقدیر و تشکر از خدمات معاونان سابق، سیدعباس عراقچی(معاون سیاسی)، علی ابوالحسنی (معاون اداری و مالی) و سیدرسول مهاجر (معاون دیپلماسی اقتصادی) را به عنوان مشاور وزیر خارجه منصوب کرد.